NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av adv1
#1330776
Hej!

Under den senaste veckan så har det uppkommit vibrationer i bilen som börjar vid ca 75-80kmh. Det är inga stora vibrationer men tillräckligt för att det ska vara kännbart och irriterande. Vibrationerna känns både i ratten och i sätet skulle jag säga.

För 5 veckor sedan bytte jag hjullager höger fram. Körde därefter strax över 100 mil utan några som helst problem. Har även gjort en hjulinställning. Jag utförde hjullagerbytet själv förutom att pressa i lagret i hjulspindeln vilket gjordes av en verkstad.

Har provat att byta till en annan uppsättning hjul för att utesluta obalans. Ingen förändring. När jag hissar upp bilen och snurrar höger framhjul så hör man att bromsskivan skrapar emot belägget lite då och då. Troligen något skev skiva vilket märks vid inbromsning, dock ytterst lite.

Mina funderingar är då följande,
- Kan en skev skiva skapa vibrationer som känns vid körning och inte enbart vid inbromsning?
- Har kört i några större vattenansamlingar på sistone, kan dessa ha gjort den varma skivan skev?
- Kan det vara så att verkstaden pressade i hjullagret snett? Troligen inte då jag inte kände några vibrationer på över 100 mil. Verkstaden använde "specialverktyget" när de utförde arbetet
- Skulle det löna sig att kontrollera skevheten på bromsskivan med en indikatorklocka? Samt även ta loss skivan och kontrollera om hjullagret är rakt

Svar och tips uppskattas!
av halvgute57
#1330905
En skev skiva kan skapa vibrationer,ev.kan du ha en anliggande broms på nån skiva(kärvande kolv eller fastrostat).
Varm skiva och kall vatten kan orsaka skevhet.
Det går inte att pressa ett lager snett,för snäva toleranser!
Kolla obalans tycker jag,även fast du har skiftat hjul..
av KalleJ
#1330908
Har du provat andra hjul, så är det ju bilen. Rotera hjulen fram bak och ut i provbromsa hårt från 100+. Så kanske du får mer klarhet.
Annars byt skivor och rengör naven ordentligt.

Ska vara riktigt varma skivor om de ska bli skeva av vatten. Antagligen påliggande broms också isåfall.
av Repser
#1331444
Om en sned skiva ska skapa vibrationer bör väl fälgen vara betydligt varmare än den bör efter körning. En fråga; är det oberoende av gaspådrag som det vibrerar?
av adv1
#1331450
Kände på fälgarna igår efter ca 4 mils körning. Framfälgarna var inte varma, däremot vad båda bakfälgarna ljumna. Borde varit tvärt om kan man tycka då bromskraften är mestadels fram?

Vibrerar inte vid gaspådrag utan endast uppe i hastighet. Igår när jag körde började det inte vibrera förrän ca 95kmh.
av Repser
#1331462
Precis. Fälgarna bak ska inte vara ljumna om framfälgarna är kalla, så du lär ju ha anliggning i alla fall. Vore ju ändå vettigt att fixa så kanske börja där även om jag inte känner mig supersäker på att anliggande bromsar skulle skapa dessa problem.
av Repser
#1331953
Av en händelse talade jag med en kille idag som precis bytt skivor bak för att slippa skakningar vid körning på sin v70 med lyckat resultat.
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]