- ons 07 aug 2019, 19:53
#1330776
Hej!
Under den senaste veckan så har det uppkommit vibrationer i bilen som börjar vid ca 75-80kmh. Det är inga stora vibrationer men tillräckligt för att det ska vara kännbart och irriterande. Vibrationerna känns både i ratten och i sätet skulle jag säga.
För 5 veckor sedan bytte jag hjullager höger fram. Körde därefter strax över 100 mil utan några som helst problem. Har även gjort en hjulinställning. Jag utförde hjullagerbytet själv förutom att pressa i lagret i hjulspindeln vilket gjordes av en verkstad.
Har provat att byta till en annan uppsättning hjul för att utesluta obalans. Ingen förändring. När jag hissar upp bilen och snurrar höger framhjul så hör man att bromsskivan skrapar emot belägget lite då och då. Troligen något skev skiva vilket märks vid inbromsning, dock ytterst lite.
Mina funderingar är då följande,
- Kan en skev skiva skapa vibrationer som känns vid körning och inte enbart vid inbromsning?
- Har kört i några större vattenansamlingar på sistone, kan dessa ha gjort den varma skivan skev?
- Kan det vara så att verkstaden pressade i hjullagret snett? Troligen inte då jag inte kände några vibrationer på över 100 mil. Verkstaden använde "specialverktyget" när de utförde arbetet
- Skulle det löna sig att kontrollera skevheten på bromsskivan med en indikatorklocka? Samt även ta loss skivan och kontrollera om hjullagret är rakt
Svar och tips uppskattas!
Under den senaste veckan så har det uppkommit vibrationer i bilen som börjar vid ca 75-80kmh. Det är inga stora vibrationer men tillräckligt för att det ska vara kännbart och irriterande. Vibrationerna känns både i ratten och i sätet skulle jag säga.
För 5 veckor sedan bytte jag hjullager höger fram. Körde därefter strax över 100 mil utan några som helst problem. Har även gjort en hjulinställning. Jag utförde hjullagerbytet själv förutom att pressa i lagret i hjulspindeln vilket gjordes av en verkstad.
Har provat att byta till en annan uppsättning hjul för att utesluta obalans. Ingen förändring. När jag hissar upp bilen och snurrar höger framhjul så hör man att bromsskivan skrapar emot belägget lite då och då. Troligen något skev skiva vilket märks vid inbromsning, dock ytterst lite.
Mina funderingar är då följande,
- Kan en skev skiva skapa vibrationer som känns vid körning och inte enbart vid inbromsning?
- Har kört i några större vattenansamlingar på sistone, kan dessa ha gjort den varma skivan skev?
- Kan det vara så att verkstaden pressade i hjullagret snett? Troligen inte då jag inte kände några vibrationer på över 100 mil. Verkstaden använde "specialverktyget" när de utförde arbetet
- Skulle det löna sig att kontrollera skevheten på bromsskivan med en indikatorklocka? Samt även ta loss skivan och kontrollera om hjullagret är rakt
Svar och tips uppskattas!