NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
#1305646
Jag har skruvar mycket s60/v70. Och där spänner man vvt åt ett håll sen hänger man på på kamremen. Glömmer man spänna vvt så blir bilen svårstartad och går sämre.

Nu till problemet \ frågan.
V50 har inte riktigt samma system.
Kan man ens ställa vvt fel på dessa?
Jag har ställt kammarna rätt med verktyg och vevaxeln och dessa är garanterat rätt.
Men bilen är svårstartad och varnar för kamaxelreglering avgas fel.
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1306276
Även om man använder tolkar så vet man inte om själva VVT drevet står i nolläge. Står inte VVT:n i nolläge när man drar fast det mot kamaxeln så blir det fel. Om allt är normalt nollar sig dreven själva om motorn går på tomgång tror jag. Men jag har en 2,4i där VVT:n på insugskammen kärvade så att det lät konstigt när man gasade på. Jag bytte VVT:n och bilen går väl lite bättre. När jag plockade isär den gamla VVT:n så stog den i mellanläge. Vad jag förstår så kan man med VIDA kolla att kamaxeln rör sig på rätt sätt. Skall man ta dessa fel behövs nog VIDA.
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1306486
Nej jag menar själva drevet inte solenoiden. Jag köpte en begagnad VVT från Bildelsbasen som suttit i en V70II-2,5 FT som hade gått 11000 mil för 1200 SEK. En ny VVT ligger på 3600 SEK så valet var lätt. På VVT:n står det 25 grader och det är väl så mycket som hydrauliken kan flytta fram kamaxeln i förhållande till drevet på VVT:n. Jag kollade även solenoiden som rörde sig lätt när jag la på spänning. På locket till VVT:n står det även att man inte skall ta isär den och det är ett faktum då man tappar centreringen av drevet.
av Jonas_latt
#1306507
Okej intressant. V50 i frågan hade rasat packning till topplocket. Nu efter startar den bara när den vill.

Samtidigt borde vvt funka eller inte funka. Och inte ändra sig på en omstart.

Längesedan man skrev här... Plockade ut[…]

Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Har du certifikat så vet jag att Volmat s&au[…]