NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Strömma
#1298015
Hej

Min dotter har en Volvo C30 1.8.
I december körde hon bilen, parkerade över natten, och morgonen efter vader bilen helt död. Noll i batteriet. En kompis till henne hämtade ett nytt batteri och allt verkade fungera.

Hon var förbi mitt garage samma kväll, och när jag testade med multimetern laddade den mellan 14,6-14,8. Jag kan i princip noll om bilel, men dom siffrorna stämmer bra med vad jag har lärt mig. Jag satte hennes gamla batteri på laddning men lyckades inte få upp det i mer än 12,2 volt, så jag utgick ifrån att det var batteriet som var slut då bilen nu fungerade bra och verkade ladda ok. Det har hörts ett vinande om bilen sedan några veckor före det här och jag tänkte att det kan vara generatorn som är på väg att ge upp.

I helgen ringde hon och hade blivit stående och bilen hade noll ström. Allt fungerade bra för att plötsligt bara dö. Snöoväder och ingen bärgare så jag och kompisen tog med det gamla batteriet och åkte till platsen. Batteriet var mycket riktigt stendött, inte ens taklampan lyste. Bytte tillbaka till det gamla batteriet och reagerade då på att båda polerna var ovanligt varma trots att bilen nu stått i ca 30 minuter.

Stoppade tillbaka det gamla batteriet och startade upp bilen. Allt såg ok ut. Vi bestämde oss för att åka mot en kompis gård i närheten i händelse av att den skulle stanna igen. Vi kom halvvägs och så tändes en varningslampa "elservice erfordras" ihop med i princip alla andra varningslampor och bilen tvärdog. Bogserade den till kompisen.

Han har nu laddat det gamla batteriet som vi satt i, startat och mätt och den laddar runt 14,8V. När han ökade varvet till ca 2500 varv sittandes i bilen klickade något till varpå han såg hur halvljuset falnade och bilen dog. Sedan luktade det bränt men han hittar inte var. Nu har han ett batteri på laddning, och när han får dit det ska han kolla felkoder innan han provar något annat.

Vi är båda inne på att det bör vara generatorfel. Men finns det något annat förutom ren kortslutning i kablar som kan ge det här fenomenet? Tänker att även om generatorn dör så borde ändå inte polerna bli varma?

På hojen brände jag ett batteri när regulatorn pajade exempelvis. Men på den är alternatorn och regulatorn separata, och på bilen är väl allt inbyggt i generatorn?

Tacksam för alla tips!

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

av Strömma
#1298063
Uppdatering
Kompisen laddade som sagt upp batteriet och kopplade på det igen för att kunna läsa felkoder. Han hann inte mer än att lägga på polerna så började det ryka om generatorn och lukta bränt så han fick givetvis koppla loss batteriet igen. Generatorn blev så varm att han väntade en halvtimme innan han vågade lämna garaget för brandriskens skull.

Så generatorn verkar definitivt vara toast.

Batteriet sitter åter på laddning och imorgon ska han koppla ur generatorn samt se över kablarna så det inte är kortslutning någonstans innan han kopplar in batteriet. Då kanske han kan få några felkoder.

Går det att starta utan generatorn eller stänger elektroniken av då?

Tänker att om det verkar fungera bra då förutom avsaknad av laddning så talar det för att det bara är generatorn som har gett upp.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

av Strömma
#1298443
Uppdaterar ifall det är till glädje för någon:

Lämnade in till vår lokala och välrenommerade elguru imorse. Det visade sig att dioderna på likriktarbryggan hade brunnit. Ett väldigt vanligt fel på dessa generatorer enligt dom. Jag frågade om det inte var lika bra att byta regulatorn med när man ändå är igång. Men det tyckte han var bortkastat eftersom det som till 99% pajar regulatorn är just en dålig diodbrygga, och med den fixad och ny diodbrygga så är risken inte speciellt mycket större att den gamla pajar kontra en ny.

Det som avgör om regulatorn hinner ta stryk är tydligen beroende på hur snabbt diodbryggan tar stryk. Det är alltså bättre att den brinner helt än att man hinner köra med den trasig ett tag, då det är då regulatorn pajar.

Bara att skruva ihop nu och på med en ny multirem/spännare osv medans man ändå är igång.
av Andreas123
#1298632
Jag hadde samma pipande ljud när min generator somna in i min V50.De går å köra utan multiremmen på man får upp elfel serv erfordras efter ett tag.Så de är ingen laddnings lampa man har på instrument brädan idag nå mera den tänds inte fast den laddar dåligt.Hadde bara 10.8volt på tomgång.
Diod i taket v60

Kan det vara den här? https://www.jagrullar.s[…]

keramaska belägg

Jag har ATE Ceramic på min V60 D4. Skivorn[…]

Tips Volvo 245 -77

Tjena! För en gångs skull behöver […]

För att undvika skador på bilen,parkera[…]