NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1286770
Hej!
Jag har införskaffat mig en kabel sats från Volvo för inkoppling av extraljus ( ej Volvo original men Volvo säljer kittet)
När jag ska koppla på styrsignalen till reläet så måste jag komplettera kontakten bakom handskfacket enligt beskrivning i vida.
Något stift fanns inte inkluderat i satsen, är det någon som vet om Volvo har detta stift som lös del? Eller finns det någon annan leverantör som har dom?
Man kan ju även fundera om det är så att Volvo har någon annanstans dom kopplar på sig när dom monterar då dom säger att dom brukar använda sig av den här kabel satsen åxå...

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

#1286893
Volvo är förmodligen dyrast av alla. Kanske Elfa är ännu dyrare? Kolla i stället detta: Biltema har dessa stift och hylsor som är mycket vanliga i bilar och datorer. Biltema har även rätt klämtång. Även Kjell & Co har dessa stift och hylsor, men ingen tång.
Stift nr: 44-158. Hylsor nr: 44-159. Och klämtången har nr: 71-656.
Detta är en grov gissning från min sida så länge jag (eller någon annan) inte vet hur stiften och hylsorna ser ut. Men som sagt, dom är mycket vanliga i bilelektronik. Behöver du ett kontakthus (Plasthuset där stiften och hylsorna sitter) också så är det tämligen lätt att få fram detta med. Kolla upp dom här katalognumren på Biltema.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
#1287180
Var in på Volvo idag och stiftet finns tydligen inte att köpa!!...
Var in på verkstaden och snackade med en mekaniker som jobbar med extraljus. Jag förklarade att jag för en gångs skull skulle koppla enligt instruktionerna i vida och han sa att det gjorde inte dom.... Det var bara att koppla på sig bakom lyktan.
Så det blir väl att prova det och hålla tummarna då.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

#1287190
Menar du att använda sådana här?
https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000018398
Då skall du veta att du bygger in ett framtida problem. Du gör en öppning i isoleringen och där kommer det att tränga in fukt. Och konstruktionen är sådan att den klipper av en eller flera kardeler. I värsta fall ger det spänningfall och vad har du då för nytta av extraljus?
Som jag har sagt tidigare, du skall högst troligt ha sådana här stift och hylsor:

[img][/
AMP MATE N LOK.JPG
Add description
AMP MATE N LOK.JPG (7.82 KiB) Visad 443 gånger
img]
Det här är hylsor på bilden, men stiften finns som jag sa på Biltema och Kjell & Co. Och klämtången finns på Biltema. Kontakthuset som är den vita plastgrejen finns i en uppsjö av storlekar, antal stift, hane och hona etc. etc. Det finns t.o.m. vattentäta kontakthus!
Om du av någon nu okänd anledning skulle vilja koppla bort dina extraljus i något läge, så är det ju bara att ta isär kontakthushalvorna. Klart på en sekund. Likaså att sätta ihop dom igen. Använder du strömtjuvar så är det avbitartång som gäller om inte naturen har gjort sitt redan. Och skall du sedan försöka att koppla ihop det igen vill jag inte tänka på all jä***skap som måste besegras först.

Det er nok litt subjektivt også. I min V60 e[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han[…]

Köpråd

Hade valt en diesel i din situation, det gjorde ja[…]

Löjliga priser XC70

Priset på XC70 har stora inslag av spekula[…]