NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1281724
Hej alla, detta är mitt första inlägg i detta forum.

Köpte mig en Volvo S40 2.4 170hk -05 i slutet på oktober. Jag köpte den i Örebro och bor i Karlskoga. På vägen hem så började avgasreningslampan (motorlampan?) lysa ungefär halvvägs hem. Det var ju sådär kul. Men när jag gasade med bilen stillaståendes så tyckte jag mig höra att det var ett litet läck på avgassystemet som jag inte hade märkt innan jag köpte bilen så jag och min kompis som var med funderade på om det kanske berodde på det. Aja, vi fortsatte sista biten hem.

En granne till mig har ett felscanningsverktyg som jag kopplade in till bilens OBD2-uttag och då fick jag upp följande felkod:
4201 - Katalysatoreffektivitet, försämrad effekt, - Intermittent
Så jag hissade upp bilen och försökte hitta vart på avgasröret det var avgasläck. Det lät som läcket var ungefär i mitten av avgasröret bakom framhjulen, men kunde inte lokalisera något hål och avgasröret såg rent ut hela vägen så kan inte ha varit något stort hål. Så det enda jag gjorde då var att ta bort felkoden. Vet inte om läcket är före eller efter katalysatorn.

Sedan åkte jag mer än 30 mil med bilen och lampan började inte lysa igen (trots att jag inte gjorde något för att laga det som kan tänkas vara fel). Men igår tog jag en sväng till Örebro igen, sedan på vägen hem började avgasreningslampan lysa på exakt samma ställe som när jag köpte bilen och körde hem den, verkligen exakt samma ställe (precis före en specifik avfart jag åkte av på när det hände första gången). När jag sedan kom hem kopplade jag ur pluspolen på batteriet och lät den stå i 30+ minuter och sedan kopplade tillbaka pluspolen, då slocknade lampan och den har inte tänts igen sedan dess.

Någon som har varit med om något liknande eller har någon aning om vad anledningen skulle kunna vara? Tycker verkligen det är jättekonstigt att jag kunde åka mer än 30 mil utan att lampan tändes igen, för att sedan tändas på exakt samma geografiska ställe som när den tändes första gången? Skulle vara intressant om någon annan här inne har varit med om något liknande förut :-) /Simon
#1281815
Jag har ett "puttrande" avgassystem för närvarande och motorlampan är tänd. Använd ordet motorlampan i stället. Det beskriver mer om lampans funktion och det finns ju en hel drös med funktioner som kan larma utan att det är något fel på avgaserna.
Jag har beställt verkstadstid och det blir när "rushen" från alla vinterdäckbyten har lagt sig om några veckor. Jag fick rådet så här: Så länge det inte står någon varningstext i displayerna är det lugnt att köra vidare (tills verkstadstiden infaller)
#1285503
@Rådlös, Tack för svaret! Ja jag tror också det är lugnt att köra vidare med motorlampan :nerd: tänd när det bara är den felkoden. Motorn går som vanligt och inte i något "limp" mode. Dessutom har det hänt en gång att motorlampan slocknade efter jag bara kört i stan ett tag. Den kände väl inte av något fel på länge och därför slocknade.

Som en uppdatering på mitt första inlägg: Det verkar inte vara vid just den platsen så tänds motorlampan, snarare att den vid just den platsen kommer motorn upp i en viss temperatur som gör att den känner av något fel (det lilla läcket i avgassystemet antar jag) och motorlampan tänds (med felkod 4201 - Katalysatoreffektivitet, försämrad effekt, - Intermittent). Det händer fortfarande att motorlampan tänds på den exakta platsen om jag åker till Örebro och sedan tillbaka till Karlskoga igen om motorlampan är släckt innan man åker dit.

Men även när jag åkte till Karlstad en gång så tändes motorlampan efter en stunds motorvägskörning också. Så verkar som motorlampan bara tänds när man åkt i någon timme i motorvägshastigheter. Kanske är det inte förrän då motorn kommer upp i en viss temperatur som gör att den känner av något fel.

Förhoppningsvis kommer motorlampan sluta tända sig vid de förhållandena efter jag fixat det lilla läcket på avgassystemet. (Har inte hittat vart hålet är än och hela avgassystemet ser rent ut men man hör att det måste vara ett litet läck på avgassystemet).

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]

Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]