NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zoubolo
#1270686
Hejsan!
Nu är det min tur med C30 problem, den har hittills gått som en klocka och har på den senaste tiden körts på e85.

MEN, idag efter att jag råkat start bilen utan att koppla så blev det problem. Det fanns inte ett livstecken i den, inte ens ett tuggande när man vred nyckeln. Elen kom och gick lite till lamporna och displayen. Dock så klickade det mycket i de reläerna jag har ritat in på bilderna, plus den delen på motorn (jag är extremt okunnig).
Efter att fått hjälp med startkablar så hoppade den igång, vi lyckades köra några kilometer innan den dog i farten. Den ryckte väldigt mycket under den sträckan och displayen flimrade lite som om elen var otillräcklig. När den väl hade dött, var det samma problem igen, inte ett livstecken.
Tillslut så lyckades vi köra de sista 3 milen hem efter att återigen fått starthjälp. Men väl här hemma är det återigen inte ett livstecken. Som första åtgärd har jag nu satt på batteriladdare.
Kan det vara något generator fel eller liknande?
Vad tror ni?
Tack för hjälpen på förhand.
Bilagor
IMG_20180922_171518.jpg
IMG_20180922_171518.jpg (375.38 KiB) Visad 565 gånger
IMG_20180922_171504.jpg
IMG_20180922_171504.jpg (580.22 KiB) Visad 565 gånger
IMG_20180922_171446 (1).jpg
IMG_20180922_171446 (1).jpg (849.07 KiB) Visad 565 gånger
av Rådlös
#1270688
På sista bilden har du ringat in gasspjället. Det är det spjället som du styr/reglerar med gaspedalen. Egentligen är det huvudsakligen luft som du styr med spjället, men lite "slentrianmässigt" heter det gasspjäll från äldre språkbruk. Det finns en felyttring när det blir sot, olja och annat smuts i gasspjället. Det kan visa sig med störningar så som du har beskrivit med utebliven och instabil tomgång och startsvårigheter I ett sådant fall tar man loss spjället och gör rent det. Det gör man med lösningsmedel, lacknafta eller CRC Brälkeen eller andra ganska starka medel. Det skall bli helt rent på insidan. Och man får gärna torka ur dom båda slangarna också så mycket man kommer åt. Knyt en trasa runt en lång skruvmejsel eller någon annan lite längre pinne. "Ladda upp" med mycket trasor och en flaska lösningsmedel. Ha gärna en balja att tvätta i. En tom glassförpackning t.ex. Använd helst inte papper. Det kan gå sönder och småbitar lossnar som åker in i motorn senare.
Det är som ett resultat av många års drift. (Alltså inte bara E85. Detta kommer av bensin också) Avgasåtervinningen och vevhusångorna innehåller mycket av det du får tvätta bort nu.

En fråga bara: Jag har en V70 2.0F -08. Jag måste alltid trampa ner kopplingen när jag skall starta. Behöver inte du det?
av zoubolo
#1270691
Okej, ja det får jag kika på då, men påverkar det såpass så att man inte får någon tändnings indikation alls?

Är ganska säker på att det går utan att koppla, men nu blev jag osäker. Kanske jag bara slant med foten, men 90% säker att det inte behövs frikopplas.
av Rådlös
#1270718
Det borde inte påverka tändning på något sätt om spjället är igensatt. Så du kanske har något mera fel. Skulle det vara så att det inte är något akut fel med spjället, så skadar det inte att det blir rengjort ändå. Jag har tyckt och tänkt många gånger att det borde vara en servicepunkt vid t.ex 6000 eller 8000 mil och sedan återkommande. Man kan ju läsa inlägg om det här på forumet och summera hur många trådar man hittar. Det här är väl bara någon procent av alla Volvo med den aktuella konstruktionen, men det borde ge en fingervisning.

Sedan finns den varianten att spjället kan vara utslitet. Och i det fallet finns det verkstäder som har som affärsidé att renovera äldre spjäll och sälja dom som renoverade. Också det visar lite på hur vanligt det är.
Därmed inte sagt att det är fel på ditt spjäll.
av JallooZ
#1270751
Hur är konditionen på batteriet? På min var batteriet schysst, men minuspolen hade oxiderat sig mindre så kabelskon fick inte kontakt. Då fick jag iof alla möjliga felmeddelanden i kupen, bromsservice stanna omedelbart, lår batterispänning, srs urkopplad, hastighetsmätaren dog följt av alla instrument.
Men börja med att läsa av felkoder och kolla batteriet. Och får du tid övers så rengör gasspjället som Rådlös påpekade.
av zoubolo
#1270780
Precis, förstår att spjället kan påverka men eftersom att den har gått som en klocka känns det inte som det borde hänga på det. Antar att man borde upplevt den som lite slö tidigare isf.
Jag laddade upp batteriet inatt, men fortfarande samma. Det tickar i relät inne i Kupén och så tickar det lite vid spjället. Försökte att få fram felkoder idag. Tyvärr så lägger displayen av när jag vrider till till 2:a steget, sen kommer och går displayen till och från men bara under någon sekund i taget.
Polerna sitter som det skall, har dock inte kollat om batteriet är helt bedrövligt kasst. Men borde väl fortfarande kunna få till ett litet tugg på ett urdåligt batteri?
Tror det får bli till verkstaden i veckan och felsöka.
av JallooZ
#1270819
Det som jag känner är lite lustigt är att den faktiskt gick igång med starthjälp. Ett förslag är att införskaffa ett nytt batteri/pröva med ett annat om du har. Kan vara värt att testa innan du lägger flera 1000 på en felsökning. Är batteriet original eller är det bytt tidigare?!är det original från 07 så skulle jag satsa mina pengar på ett nytt.

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Löste sig. Tydligen hade förre ägar[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]