NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ostmackan
#1260350
Jag har en s40 1.8F modellår -06 som gått ca 24500 mil nu. Den har sliten koppling, vilket enligt verkstaden skulle kosta ca 17000 att byta, så jag bestämde mig för att pendla med den till jobbet så länge den lever.

Nu har lampan med motorsymbol börjat lysa och den puttrar. Konsulterade med min verkstad som gissade på en tändspole. Jag provade att dra ur sladden på tändspolarna en och en och på den längst till höger märkte jag ingen skillnad på motorgången. Jag drog till mekonomen och köpte en tändspole, bytte den, men ingen skillnad. Jag provade då att även byta tändstiftet, men ingen skillnad. Jag har sprejat kontakterna med elektroniksprej, men ingen skillnad.

Vad kan det mer vara som är fel om den fjärde cylindern inte går? Och skulle det vara värt att lägga pengar och energi på?

Tacksam för tips!

Mvh
#1260694
Man skall kunna lyssna på spridaren om den fungerar. Det skall höras ett knäppande. Det mest exakta är ju att lyssna med ett stetoskop, kostar ett par hundralappar på Biltema, men det går med en slangbit eller en lång skruvmejsel också. Håll spetsen mot spridare och andra ändan tätt mot örat. Knackningarna fortplantas genom skruvmejseln.
Kom ihåg om man står med slangar och annat löst att skydda så dom inte fastnar i någon rem eller annat rörligt.
#1261131
kvillebäck skrev:Kanske en ventil som fastnat?
Jag har även nu provat att stänga felkoderna (P0304, P0354) i fall de gjorde att cylindern var avstängd, men det fungerade inte.

Hur ser jag om en ventil fastnat? Och vad kan jag göra åt det?

Motorn skakar och låter så mycket så jag skulle omöjligt kunna lyssna på en spridare för att höra om den går.
Jag har kört en hel del på etanol, vilket jag hört skulle kunna "klägga igen" flödet.
#1261166
Ett kompressionsprov ger svar om någon ventil är dålig.
Jag har kört mer än 10 000 mil med min 2.0F, alltid på E85. Det har aldrig varit tal om något igenkleggat. Bränslefiltret skall bytas var 6 000 mil. Har du skött detta med service i rätt tid (mil) så har du knappast något sådant fel.
I teorin är det svårare att bränna ventiler om man kör på E85 då etanol har en lägre förbränningstemperatur än vad bensin har.
#1261264
"Jag har kört en hel del på etanol, vilket jag hört skulle kunna "klägga igen" flödet."
Vill du klarlägga det här lite. Är det fadäsen med dåligt rengjorda tankar som du tänker på? Det skapade problem och flera E85-bilister blev drabbade av bränslestörningar. Men 1: Det var en engångsföreteelse då det inte fanns regler och rutiner om hur tankbilar och cisterner skulle skötas. Man fyllde upp etanol i en tankbil som tidigare hade fraktat dieselolja och man hade inte gjort rent tankbilen invändigt. Det finns nu regler för hur det skall skötas och vad som är tillåtet och inte och ingen klartänkande människa skulle i dag medvetet bryta mot dom reglerna. 2: Detta hände för snart 9 år sedan och chansen att du skulle bli drabbad av detta är mindre än mikroskopisk. Dessutom drabbades bara ostkusten från ungefär Sundsvall och ner till Stockholm.

Så är det detta du tänker på när du säger "klägga igen" så ligger du väldigt fel i tiden.

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Jag ska byta kamrem på min v70 05. När […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]