- ons 18 jul 2018, 22:15
#1260350
Jag har en s40 1.8F modellår -06 som gått ca 24500 mil nu. Den har sliten koppling, vilket enligt verkstaden skulle kosta ca 17000 att byta, så jag bestämde mig för att pendla med den till jobbet så länge den lever.
Nu har lampan med motorsymbol börjat lysa och den puttrar. Konsulterade med min verkstad som gissade på en tändspole. Jag provade att dra ur sladden på tändspolarna en och en och på den längst till höger märkte jag ingen skillnad på motorgången. Jag drog till mekonomen och köpte en tändspole, bytte den, men ingen skillnad. Jag provade då att även byta tändstiftet, men ingen skillnad. Jag har sprejat kontakterna med elektroniksprej, men ingen skillnad.
Vad kan det mer vara som är fel om den fjärde cylindern inte går? Och skulle det vara värt att lägga pengar och energi på?
Tacksam för tips!
Mvh
Nu har lampan med motorsymbol börjat lysa och den puttrar. Konsulterade med min verkstad som gissade på en tändspole. Jag provade att dra ur sladden på tändspolarna en och en och på den längst till höger märkte jag ingen skillnad på motorgången. Jag drog till mekonomen och köpte en tändspole, bytte den, men ingen skillnad. Jag provade då att även byta tändstiftet, men ingen skillnad. Jag har sprejat kontakterna med elektroniksprej, men ingen skillnad.
Vad kan det mer vara som är fel om den fjärde cylindern inte går? Och skulle det vara värt att lägga pengar och energi på?
Tacksam för tips!
Mvh