NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1246893
Hej!
Nyss besiktigat min bil.
Godkänd men med två poster på bra att veta.

[*]LÄNKARMSLAGRING, FRAM, BÅDA SIDOR, BAKRE, GLAPP
[*]STÖTDÄMPARE, FRAM HÖGER, LÄCKAGE

Frågan är: Vad är enklast att byta hela länkarmarna eller endast bussningarna? Jag tänker också kostnadsmässigt.
Senast redigerad av 1 Orfeous, redigerad totalt 0 gånger.
#1247006
Jag har bytt enbart bussningarna, bytte även de främre fast de sällan blir glappa. Man sparar ju några hundra på att byta bussningar kontra hela länkarmen. Jag har även hjälpt en bekant att yta enbart länkarm vilket är snabbt gjort.

Förbered dig på rejält bök innan du får bussningen på rätt plats, många svordomar, innan det blev bra. Vis av erfarenheten gick motsatt sida klart bättre. Han i denna video måste ha slipat rejält på tappen, för så lätt går det inte i verkligheten. Är ju inte bra att slipa (fetta in) för mycket för då kan ju tappen börja röra sig i bussningen och då är ju hela länkarmen snart slutkörd.



Vet inte om det är sant, men har hört en del om att spindelleden inte håller bra i eftermarknads länkarmar. Så det kan vara en fördel att byta enbart bussning. Sist jag besiktade bilen nämnde dock besiktningsmannen att han inte kunde påminna sig en enda anmärkning på spindelleder i dessa bilar, nästan bara länkarmsbussning.

När det gäller stötdämpare, köp kompletta fjäderben, där tjänar du också in ett antal svordomar innan man får till linjeringen mellan stödbenslagret och stötdämparen.

Byt givetvis fjäderben på bägge sidor, annars får du snabbt ett ojämt däckslitage som kostar mer....
#1247470
Tack snälla för alla tips och information. Jag tror jag sett videon förr. Känner igen den.
Vparts har ju både bussningar och länkarmar inkl kulled och bussningar. Cirka 950kr/st.
Törs inte fråga Volvo vad deras kostar. Däremot ska jag fråga vad dom tar för byte av endast bussningar. Om det inte är nåt fel på resterande delar så känns det ju onödigt att byta dessa. Tveksamt om jag kommer våga mig på detta själv. Är inget man gör ute på parkeringen och ingenting man gör i en GDS-hall där man inte får använda maskinverktyg. Vill inte stå där på lyften och halva skiten inte vill lossna eller att det inte finns rätt verktyg. Då står man där med skägget i blå skåpet.

Enligt vparts så har de inte haft några problem med dessa länkarmar enligt någon jag frågade.
Det finns en 18mm och en 21mm kulled. Frågan är vilken jag har. Kanske ska man köpa dessa och chansa. Går ju att spara mina gamla och byta bussningarna vid tillfälle som reserv. Utifall att :)

Vart shoppar jag kompletta fjäderben? Vparts säljer separat.
#1247481
18mm t.o.m. chassinr 214682 , 21mm från 214683

Skruvat.se har kompletta fjäderben för runt 1600kr/st, vilket är ok (slog på min egen bil)

Är inget du kan fastna med i GDS hallen, varför maskinverktyg ? En rejäl momentnyckel och rätta hylsorna så klarar du detta som en dans.

Att lämna in länkarm för att byta bussning slutar nog inte med så många kronor plus jft byte av hela länkarmen. Har man otur så kanske bussningen hamnat snett så man inte får dit skiten...

Glöm inte det viktigaste efter byte av bussning, eller hel länkarm=Hjulsinställning.
#1249605
Tack snälla för utförligt svar. Jag ska höra med Volvo vad det är för kostnad för bussningsbyte. Vet att arbetet finns beskrivet i VIDA. Kanske kommer de att tycka att jag ska byta hela länkar en. Men inget fel är det ju på den i övrigt enligt besiktningsgubbarna.

Vad är det för kvalitet på feltemas länkarmar? Det skiljer ju några hundra i pris om man jämför med vparts egna.

Kompletta fjäderben hittar jag inte nånstans. Alltså med dämparen, fjädern och lagret.
Hittar bara separat.
Du får gärna länka.
#1249967
Jag sökte och hittade till dieselmodellen men det existerar ingenting sånt till min bensinare :)
Verkar som att det är att köpa separat som gäller eller få det bytt på volvo. De vill ha 4600kr för EN stötdämpare fram. Inkl jobb.

Fick inget svar på vad man kan fövänta sig kvalitetsmässigt mellan vparts länkarmar och biltemas. De lämnar bägge två års garanti.
Mina länkarmar/bussningar har ju aldrig bytts ut på alla åren/milen jag haft bilen. Nästan haft den sen den var ny. Nu har bilen gått 15.000 mil rätt precis.

För övrigt ville volvo ha 6800kr för byte av länkarmarna bägge sidor fram :) haha. Vilket skämtpris.

Som Totte säger är det sannolikt den sen[…]

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförs[…]

Byta IAM i Volvo v50 -07

Hej ! Sitter en begagnad IAM i bilen som få[…]

Bromsljus

Hurvida man egentligen får eller inte ska ja[…]