NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LJN
-Det var av praktiska skäl, att göra detta när man kör är inte så lätt :???:
Sen är min åsikt att ljudbilden inte förändras inte så mycket av körning utan dom "fel" som finns vid tyst bil går inte att få bättre vid körning.

Men som sagt det är mina åsikter, intresserade får prova sig fram.
av SAAB_91
LJN skrev:-Som jag tidigare skrev så anser jag att high performance paketet i V50 2008 låter för bastungt. Denna överdrivna nivå i dom lägre registerna färgar röster mm. Det är discostuk över det hela, motsvarande paket i min S60 årsmodell 2001 var bättre när det gällde "naturligt" ljud.

Jag har därför provlyssnat med ett par av mig välkända cd-skivor med mycket hög allmän ljudkvalité, och dom har jag otaliga gånger avlyssnat på en bättre anläggning.

Ska tillägga att lyssningen skett med motorn avstängd, dvs. tyst bil.

Här är dom inställningar jag kom fram till efter en halvtimme:

Den "vanliga baskontroll" -2 (snäpp)
Den "vanliga diskantkontrollen" 0-läge

EQ fram/bak 60= -1 / 200= -1 / 1K= +2 / 3K= +2 / 12K= +2

Men jag är inte nöjd, även med denna inställning så har jag inte lyckats
få bukt med "bumligheten" - men det ger enligt mig en bättre och naturligare ljudbild. Kanske ska 200 hz ner något mer?

Så varsågoda och prova, svara gärna på vad ni tycker och upplever, glöm inte att även lyssna på nyheter och sånt (dvs. mänskligt tal)
Jag har provat och dina inställningar fungerar utmärkt. Det blev bra mycket bättre än det jag fumlat till själv.

Tack för hjälpen !

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]

Den står redan på max och påverk[…]