NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

By Mainrotor
#1173763
timebandit skrev:Även jag har småproblem med detta sedan lång tid tillbaka men inte katastrof än.
Jag misstänker ändå att rören kan ha stor inverkan. Framför allt då den äldre konstruktionen gjorde så att kondens letade sig upp i givaren.
Räcker ju med tillräckligt med sot eller rost i rören för att ge sämre tryckvärden under belastning.
Så länge dessa inte är bytta kan man nog inte helt utesluta dom heller dessvärre.

Har väl läst lite om att icm eller ecm behöver laddas om för vissa men finns inte mycket info om detta.

Står i vida vad som triggar, har skrivit det i andra trådar men kan kolla å skriva när jag är hemma sedan.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Nej det där med att det kan va fel på ecm hittar jag heller ingen info om så det kanske är långsökt.
Tryckgivaren Har varit full med vatten en gång för mig så att det blir kondens där kan jag bekräfta. Har då torkat den och även bytt till en ny original samt blåst ner i rören. Dock har det inte blivit någon förbättring utan fortsatt med konstant regenerering efter det. Men som sagt något triggar konstant regenerering men varken jag eller verkstaden vet vad då det inte finns några felkoder.
Absolut kolla det om du har lust.
#1173797
Har bytt givare 3 ggr på 5 år så problem med kondens kan jag med skriva under på. Dock har jag inte bytt tryckrören som sägs vara uppgraderade för att förhindra kondens att nå givaren.
Kan mycket väl tänka mig att rost i rören eller små små hål kan orsaka stora problem.

Hittar inte det exakta jag letade efter i vida men detta hade jag sparat sedan några år tillbaks:

Allmän info om regenerering...
Partikelfiltret filtrerar bort mer än 95% av avgasernas partiklar. Efter ca 1000–1200 km är partikelfiltret fullt och behöver rengöras (regenereras). Regenereringen (förbränning av sotpartiklar) startas och utförs automatiskt under körning och tar 10–20 minuter beroende på körsätt. För att regenerera partikelfiltret krävs en avgastemperatur på ca 600 °C före filtret. Detta uppnås genom diverse motoråtgärder såsom trottling, ändrad bränsleinsprutning, aktivering av glödstift.

Regenereringen kan triggas på flera sätt: 
*Förbrukad bränslemängd, 
*Tid som motorn har varit igång. 
*Körsträcka sedan föregående regenerering. 
*Differenstryck över partikelfilter eller beräknad partikelvikt i filter. 
*Start i verkstad med hjälp av diagnosverktyg. 
*Av styrenhet motor (ECM) beräknad partikelnivå i filtret.

Det finns fem olika nivåer.
Nivå 1:Styrenhet motor (ECM) startar vid landsvägskörning förbränning av sotpartiklar i partikelfiltret. 
Nivå 2: Styrenhet motor (ECM) startar vid normal körning förbränning av sotpartiklar i partikelfiltret. 
Nivå 3: Ett textmeddelande, Sotfilter fullt, skickas till kombinationsinstrument (DIM), och styrenheten sätter felkod. 
Nivå 4: Styrenhet motor (ECM) kan inte längre på eget initiativ starta förbränning av sotpartiklar. Ytterligare ett textmeddelande, Motorsystem service erfordras, skickas till kombinationsinstrument (DIM), och ytterligare en felkod sätts.
Nivå 5: Mer än 100 g sot. Det går inte längre att starta förbränning av sotpartiklar med hjälp av diagnosverktyget.



Sedan vet jag att egr systemet påverkar detta väldigt mycket med.

Enklast att felsöka tryckgivaren borde att skaffa ett motstånd istället för givaren och lura systemet å se om det hjälper.
Finns nog mer info om du söker på det.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
By Mainrotor
#1173816
timebandit skrev:Har bytt givare 3 ggr på 5 år så problem med kondens kan jag med skriva under på. Dock har jag inte bytt tryckrören som sägs vara uppgraderade för att förhindra kondens att nå givaren.
Kan mycket väl tänka mig att rost i rören eller små små hål kan orsaka stora problem.

Hittar inte det exakta jag letade efter i vida men detta hade jag sparat sedan några år tillbaks:

Allmän info om regenerering...
Partikelfiltret filtrerar bort mer än 95% av avgasernas partiklar. Efter ca 1000–1200 km är partikelfiltret fullt och behöver rengöras (regenereras). Regenereringen (förbränning av sotpartiklar) startas och utförs automatiskt under körning och tar 10–20 minuter beroende på körsätt. För att regenerera partikelfiltret krävs en avgastemperatur på ca 600 °C före filtret. Detta uppnås genom diverse motoråtgärder såsom trottling, ändrad bränsleinsprutning, aktivering av glödstift.

Regenereringen kan triggas på flera sätt: 
*Förbrukad bränslemängd, 
*Tid som motorn har varit igång. 
*Körsträcka sedan föregående regenerering. 
*Differenstryck över partikelfilter eller beräknad partikelvikt i filter. 
*Start i verkstad med hjälp av diagnosverktyg. 
*Av styrenhet motor (ECM) beräknad partikelnivå i filtret.

Det finns fem olika nivåer.
Nivå 1:Styrenhet motor (ECM) startar vid landsvägskörning förbränning av sotpartiklar i partikelfiltret. 
Nivå 2: Styrenhet motor (ECM) startar vid normal körning förbränning av sotpartiklar i partikelfiltret. 
Nivå 3: Ett textmeddelande, Sotfilter fullt, skickas till kombinationsinstrument (DIM), och styrenheten sätter felkod. 
Nivå 4: Styrenhet motor (ECM) kan inte längre på eget initiativ starta förbränning av sotpartiklar. Ytterligare ett textmeddelande, Motorsystem service erfordras, skickas till kombinationsinstrument (DIM), och ytterligare en felkod sätts.
Nivå 5: Mer än 100 g sot. Det går inte längre att starta förbränning av sotpartiklar med hjälp av diagnosverktyget.



Sedan vet jag att egr systemet påverkar detta väldigt mycket med.

Enklast att felsöka tryckgivaren borde att skaffa ett motstånd istället för givaren och lura systemet å se om det hjälper.
Finns nog mer info om du söker på det.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Intressant! Jag brukar köra 5 mil samma väg varje dag och regenereringen startar med ett ryck precis innan arbetstemperaturen. Då ser jag hur bränslemätningen går upp från 0,4-0,5 l/milen till 0,8-0,9 l/milen. Efter ca 2 mil droppar det ner till 0,4-0,5/milen igen men det görs bara 10-20 sekunder sen blir det likadant en gång till innan jag är framme. Verkar som att min bil kör på nivå 1 eller 2 isf och att den startar en ny regenerering igen för att datorn eller givaren säger att det inte brände ur filtret tillräckligt bra.
Eftersom jag nu har ny givare och nytt filter så vet jag ju att det inte är ett igensatt filter nu och det borde alltså vara fel på trycket som givaren känner av?
#1173858
Regenerering sker först när motortemperaturen uppnått 85 grader om jag minns rätt. Skall försöka få fram källan på det.

Sedan sker Regenereringen i 2 steg. Så din bil beteer sig korrekt. Andra gången det börjar igen typ är Nedkylningsfasen som bara vara i några få minuter. Min bil tar ca 2.2 mil för en komplett Regenerering eller ca 20-25 minuter med 85% i 100km/h
Det skall däremot inte dippa ner igen och starta för en 3e gång! :)

Så den billigaste felsökningen är att försöka göra ett motstånd och koppla in istället för tryckgivaren, då får du verkligen veta om det har något med givaren/trycket att göra. Bilen skall då endast Regenerera efter ett visst milstalsintervall. Kör inte för länge med det bara då den inte längre kommer känna av om filtret verkligen blir fullt eller inte = kan få stopp på bilen :)
Min bil har regenererat var 20e mil nu i 1 år men inte orkat göra något åt det igen. Vid tankning så drar ändå inte bilen mer än 0.6l/mil oavsett vinter eller sommar :)
När det blir värre skall jag montera ett gammalt urtvättat filter jag har samt byta ut dom där rören, tror det behövs faktiskt. Hade jag bara kunnat få loss den där jäkla skruven till EGR'en så hade jag rengjort den med och adapterat om den...

Det enda jag inte har koll på är hur stor roll temperaturgivaren som sitter på filtret har. Undrar om den påverkar något om den är lite sliten eller inte men tror inte det.
By mange38
#1173886
hade samma besvär med vår c max 2.otdci samma motor bytt filter bytt givare bytte anslutningarna hittade även rostskade rör ordentligt rostade(mellan filter och givare) även y röret vid insuget bytte jag då det var kass även egr bytte då blev betydligt bättre så egr är ett tips
By Mainrotor
#1174009
timebandit skrev:Regenerering sker först när motortemperaturen uppnått 85 grader om jag minns rätt. Skall försöka få fram källan på det.

Sedan sker Regenereringen i 2 steg. Så din bil beteer sig korrekt. Andra gången det börjar igen typ är Nedkylningsfasen som bara vara i några få minuter. Min bil tar ca 2.2 mil för en komplett Regenerering eller ca 20-25 minuter med 85% i 100km/h
Det skall däremot inte dippa ner igen och starta för en 3e gång! :)

Så den billigaste felsökningen är att försöka göra ett motstånd och koppla in istället för tryckgivaren, då får du verkligen veta om det har något med givaren/trycket att göra. Bilen skall då endast Regenerera efter ett visst milstalsintervall. Kör inte för länge med det bara då den inte längre kommer känna av om filtret verkligen blir fullt eller inte = kan få stopp på bilen :)
Min bil har regenererat var 20e mil nu i 1 år men inte orkat göra något åt det igen. Vid tankning så drar ändå inte bilen mer än 0.6l/mil oavsett vinter eller sommar :)
När det blir värre skall jag montera ett gammalt urtvättat filter jag har samt byta ut dom där rören, tror det behövs faktiskt. Hade jag bara kunnat få loss den där jäkla skruven till EGR'en så hade jag rengjort den med och adapterat om den...

Det enda jag inte har koll på är hur stor roll temperaturgivaren som sitter på filtret har. Undrar om den påverkar något om den är lite sliten eller inte men tror inte det.
Jaha ok, ja min bil börjar ju om tills jag stänger av den. Ska försöka kolla upp det där med motståndet lite. Kanske kan vara så att tempgivaren även bråkar och aldrig når upp till ca 85 grader så regenereringen kan bli klar. Det känns som man kommer lite närmare felet iaf, ska bara få tid till att kika på det.
By Mainrotor
#1174010
mange38 skrev:hade samma besvär med vår c max 2.otdci samma motor bytt filter bytt givare bytte anslutningarna hittade även rostskade rör ordentligt rostade(mellan filter och givare) även y röret vid insuget bytte jag då det var kass även egr bytte då blev betydligt bättre så egr är ett tips
Jag har ju bara kvar slangarna/rör och egr som inte är 100% kollade. Får hoppas på nån av dom sakerna. Bara synd att man inte kunde fått reda på att det t.ex var slangarna det var fel på innan man bytt ut halva bilen :-(O) :D
By Mainrotor
#1174963
Uppdaterar med ett leende då jag är 99.999% säker på att det har löst sig. Slangarna och rören ner från givaren till filtret var det både sprickor och kondens + rost i, speciellt nedåt mot filtret. Bytte dock till likadana slangar + rör igen, fast ny. Tror dock att en uppdaterad del med bara slangar skulle vara att föredra som Timebandit nämnde. Fick dock dom här väldigt billigt. Har kört ca 100 mil inom några dagar och bilen har bara regenererat en gång och det varade inte lång stund. Har heller inte startat en ny regenerering direkt efter som det gjorde förut.

Så ett tips till dom som har testat byta filter och givare + allt annat och ändå inte lyckas få bot på konstanta regenereringar mm, TESTA BYTA SLANG OCH RÖR!
#1174980
Fasen vad skönt att höra!!
Tror många inklusive jag som tror att rören och slangarna är bra trots man blåser "rent" dom osv :)

Har du kvittot kvar och kan ge mig artikelnummer på det man behöver köpa?
Vart köpte du dom? :)
Har ju som sagt dragit länge nog på att byta själv tyvärr.

Bytte du själv? Om ja, svårt att byta?

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Tvättad idag och så rök Volvo-embl[…]

Det där med rostfritt i avgassystem kan inneb[…]

Ny V70 -99 lite småfix - råd.

Började kika på lyktor, o ser att man o[…]

japp, den var det