NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kjellwo
#1167603
Hei igjen
Har vært her inne noen ganger, men siden det baler på seg vil jeg lage en oppsummering.
For en måned siden begynte lampen for avgass-system å lyse. Fant selv ikke noen feilmeldinger, men et Volvoverksted fant ECM 0607 og 2110, hvorav 2110 (feil signal i gasspjeldenhet) skulle være synderen. Denne skulle være grei å skifte selv, ingen problem å kjøre med, så jeg satset på å skifte denne når vårvarmen satte inn. Verkstedet slettet også feilkoden og ladet et svakt batteri.
For noen uker siden dukket melding om antisladdservice opp i displayet. Regnet med at dette gjaldt en sensor på ett av hjulene, men ble litt usikker da ABS ikke lyste.
En uke senere dukket plutselig lyset for avgassystem opp igjen, samtidig som vindusviskerne startet av seg selv når jeg startet bilen. Måtte skru av tenningen et par ganger før viskerne stoppet, da de ikke reagerte på bryteren/spaken.
Når jeg kjørte en tur i går, startet plutselig viskerne av seg i fart på motorveien. Samtidig var alle funksjoner på både venstre og høyre rattspak døde (blinklys, displayknapp, visker etc..)
Kom meg hjem med viskerne i gang på tørr rute, og lot faenskapet av en bil stå uten å orke å gå nærmere inn i dette da.
Startet bilen i dag, alle ting virket som de skulle bortsett fra at displaymelding om antisladd fortsatt var der. Begge rattspaker virket, viskerne var normale og lyset om avgass var borte.
Regner med at alle problemene dukker opp igjen relativt raskt, men sitter med en sterk misstanke om at alle disse problemene har en felles, elektrisk årsak.
Er ikke spesielt lysten på å skifte delen verkstedet anbefalte (ECM 2110) før jeg er overbevist om at den er en årsak og ikke et resultat av andre feil.
Noen som har forslag til mulige feilkilder?

Kjell Olsen
V50 1,8 bensin 05
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1167610
Ska försöka hjälpa dig med lite av vad jag kan.

Om du har ett svagt batteri kan de mest konstiga felkoder med mera dyka upp, se om du kan få mäta upp batteriet igen samt låna ett annat batteri innan du eventuellt köper ett nytt

Slangen till vevhusventilationen hade jag med problem med, vill minnas att även denna precis som gasspjäll gav felkod 2110, här finns bild från mitt problem och tar bara någon minut att utesluta om inte annat http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... lit=+slang
Användarvisningsbild
av Nexus
#1167622
Generator som laddar dåligt kan ge massa konstiga fel. Min systers bil började ljuvlarma och gav felcoder för airbag mm.
Batteriet mättes upp och var ok efter laddning.
av Gourmand
#1171483
När jag läser detta, så kommer jag spontant att tänka på reläbox, utöver att ett dåligt batteri kan ge liknande symptom. Reläboxar, där lödningarna blir gamla och börjar pulvriseras pga av "miljövänliga" lödningar utan tenn, brukar kunna ge alla möjliga fel och är ofta av karaktären att man blir "galen".

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]

EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]