Här kan du lägga in bil eller motorrelaterade länkar.

Moderator: Moderatorer

#1489569
Jag såg just en film på YouTube om en man som försökte starta en motor, men det gick inte. Han kollade en massa olika delar, tändstift, kompressionsprov och ventiler och vipparmar och förgasare bl.a. Men eftersom han hade dom anslutningarna som man sätter i tändstifthålen så tog han en sådan och i stället blåste luft i den cylindern som var dålig (på kompression) Det bubblade då i kylaren som den värsta gryta med kokande potatis! Då fick han klart besked. Cylindern måste vara sprucken.
Om man vill göra ett sådant prov men inte har någon kompressor (det hade han i filmen) så tänker jag mig att man klarar sig med en sådan fotpump som finns till att pumpa däck.
Till exempel en sådan här: https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cy ... NQQAvD_BwE
OBS! Bara ett bildexempel. Det finns säkert många andra att välja på. Med en sådan och någon överflödig bilventil samt lite plastslang och kompressionsteststosen kan man blåsa tryck i en cylinder.
Jag hoppar över länken till filmen på YouTube för den höll på i mer än 50 minuter och detta var bara en tämligen kort scen där han gjorde detta. Och den aktuella mannen var rätt pratig och pladdrig också. Han pratade hela tiden. Hade han inget att säga så fyllde han ut med ett ironiskt ha ha ha ha!
#1489575
Rådlös skrev: sön 20 feb 2022, 22:58 .. Då fick han klart besked. Cylindern måste vara sprucken...
Vad är det som säger att det inte är topplockspackningen som är trasig..? :P
Men sak samma, toppen måste ju av.

Ps högerklicka i youtube-filmfönstret så kan du välja "kopiera videoadress vid aktuell tid". Tyvärr kan man inte sätta någon slut-tid men i alla fall välja startpunkt

Reparationer på burk ska du hålla di[…]

Fick detta svar idag på mail. När det […]

km-skatt är helt klart det mest logiska. Viss[…]

Samma prylar 850/v70?

Elhissar vetefan.. Skenorna och motorerna bör[…]