Här kan du lägga in bil eller motorrelaterade länkar.

Moderator: Moderatorer

#1423092
Hej på er!

Fick för mig att djupdyka lite i ämnet glykol. Var mer att tänka på en jag hade trott! Gjorde en sammanställning av olika sorters glykol, fördelar och nackdelar + blandning och spelade in en video.

Om detta låter som något för dig så hittar du videon här:
Video om Kylarglykol

Tänkte en liten TLDR kunde vara schysst:
  • I grunden består kylarglykol av antingen Etlylenglykol eller Propylenglykol över 90% av volymen i koncentrat
  • Propylen har fördelen att det är mindre giftigt men är annars sämre än etylen.
  • Resten är tillsatser för bla korrosionsskydd, här finns flera undergrupper:
  • IAT (inorganic acid technology) är traditionell glykol -icke longlife.
  • OAT (organic acid technology) är modernare och kallas ofta longlife
  • HOAT (hybrid organic acid technology) är en som kombination av de andra två. Håller också länge.
  • IAT är bra för att det går att blanda olika glykol inom gruppen. Även propylen i etylen och visse versa.
  • OAT håller 5 år men är sämre för aluminiumkomponenter
  • HOAT håller länge och funkar bra för aluminium.
  • OAT och HOAT går inte att blanda. Här ska man helst köra med samma produkt hela tiden.
#1423965
Bra info, ungefär det jag också kommit fram till. Förvirringen kvarstår dock när jag skulle hitta en HOAT till min Chrysler, var finns det att köpa? Kan man översätta G-klassningarna?
Jag råkade ha en röd glykol hemma som det stod si-OAT på med nån G13++ klassning. Den har funkat bra hittills iaf.
Till Volvon köpte jag Volvos glykol, det framgår inte vilken sort det är på förpackningen...
#1424003
20FJan: Här är en av dom bilder jag fick från Volvocars för några år sedan när jag hade frågor. Lite av dom har Belmondo besvarat, men på något sätt känns det som alla dom här olika förkortningarna härstammar från USA. Där vet jag (har läst) att det är olika bestämmelser om olika glykoler i olika stater. Nu har i och för sig Belmondo hittat olika flaskor som han visar upp i sin film, Så någonstans finns dom ju. Och vad det gäller Volvos glykol (mailet och texten är några år gammal) så ser det ut som vanlig Etylenglykol. IAT. Och för något år sedan skrev någon som hade kontakter med en bensinstation, eller något jämförbart, att vanlig Etylenglykol, alltså den som skulle då heta IAT, var den överlägset vanligaste i vårat land.
För mig känns det fortfarande så. Jag har inte sett någon anvisning i någon instruktionsbok att man skulle välja någon annan speciell glykol.
Om vi vänder på frågan: Belmondo, vilken sort har du till dina bilar?

Bild
Bilagor
Volvo Glykol.JPG
Volvo Glykol.JPG (34.21 KiB) Visad 17869 gånger
#1424066
20FJan skrev: lör 16 jan 2021, 18:25 Hur kan Volvo köra utan bytesrekomendationer om det inte ens är någon typ av ”longlife”? Tror inte det är en vanlig IAT...
Enkelt, de har gjort något slags test som antyder att motorn inte havererar inom den stipulerade livslängden (har för mig att det är 50k / 20 år) och då anses det vara okej!
#1440228
Det är nog bara för att glykolfabrikanterna vill sälja mera glykol. Bilindustrin har upptäckt att man "måste inte byta" vart annat år, som det hette förr tiden. Man kan dra ut på det så länge det inte blir grumligt eller "skräp" i kylvätskan. Likaså att lägsta fryspunkten håller måttet.
Har man tillgång till några olika instruktionsböcker (alltså olika fabrikat) så får ni gärna citera här vad dom säger om att det skall bytas vid en viss intervall. Jag har tre olika böcker att kolla i för någorlunda "moderna" bilar, Volvo, Ford och Renault. Ingen av dom har något angivet byte vid en viss körsträcka eller viss tid. Naturligtvis skall man byta om det är något fel på kylvätskan, men det är ju en annan sak.
Jag har länge funderat på om det skulle kunna gå att mäta korrosionsskyddet, Silikat av något slag (?) men inte fått något enkelt svar.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]