Här kan du lägga in bil eller motorrelaterade länkar.

Moderator: Moderatorer

#1457529
De nya artickelnr på glykoen volvo använder är
för 4l koncentrat: 31439721
Jag vet därför inte om de bytt innehåll. BMW använder G48 (för bilar producerade innan 2018) eller HT-12. inte G64 som volvo gör/gjorde.

Basf kallar sin glykolblandning GLYSANTIN® G64 och är officiellt approved att används i volvo.
Här står fakta om Glysantin och lite om att man inte får blanda den med andra https://www.glysantin.de/sites/default/ ... 64_eng.pdf
Här beskriver de lite intressant om kylarvätskor bland annat om att Volvo använder en HOAT av typen PSi-OAT. Volvo verkar vara ganska ensamma om att använda den blandningen. https://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html
Mer prat om volvo kylarvätska https://www.matthewsvolvosite.com/anti-freeze-brand/ .
Diskussion om Glysantin https://bobistheoilguy.com/forums/threa ... at.303435/
#1457943
Bra information! :-D
Jag skulle tro att ändringen av artickelnummer sammanfaller med ändringen av glykol i volvo's orginalglykol. Dvs förut var det G48 nu är det G64 om man köper volvo's orginalglykol.
Har man G48 sedan tidigare så blir blandningen inte mer än acceptabel. Dvs det är bättre att fortsätta med en G48 än att hälla i volvos orginalglykol.
Sen kan man ju fråga sig vad som är bäst för just min bil om man spolar ut och ska köra nytt.
Jag ska göra ett byte av vatten i hela systemet men ska jag då köra i G48 eller G64? Min bil är en 2007.
Har volvos coolant blivit bättre för alla bilar eller passar den jusst nyare? Hur är det med att använda kranvatten? I USA förespråkar de batterivatten.
Enligt en översikt över coolant (glykol) här så skyddar fosfat mot korrosion och rost på stål (?aluminium). Kalcium och magnesium tillsammans med fosfater bildar hårda beläggningar i systemet (scale) och scale och kan skapa stopp eller överhettningar i systemet.
Min gissning blir att G64 har bättre skydd (baserat på att den är en nyare produkt och utvekling borde gå frammåt) men kräver nog batterivatten för den har fosfat. G48 har inte fosfat men är kanske inte lika bra.

Jag tömde precis mitt system på vatten pga att mitt värmepaket satt igen. När jag backspolade med en vatten och tryckluft blandning kom det ut flagor (scale) av något hårt som var gulbrunt.
Så problemet med scale är verkligt.
#1457971
Man blandar alltid med batterivatten, finns ingen anledning att snåla på det.
Tillverkarna garderar ju alltid med att man ska spola systemet innan påfyllning.
Nu gjorde jag inte det och tydligen riskerar det ha blivit fel fast jag ville vara säker och köpte Volvos egen glykol till min S40 från 2009.
Förhoppningsvis funkar det väl bra ändå.
Associationsleken, är ni med? ;-P

Bee Gees

OM RYSSEN KOMMER

Jag vill bara säga att det finns ungdomar som[…]

Hjälp med VIDA DiCE

När jag försöker uppdatera frå[…]

Felmeddelande på antisladd

Rattrullen sitter bakom ratten så krockkudde[…]