Sida 1 av 1

Bromssystem informationsfilm

Postat: fre 28 feb 2020, 22:29
av Erik Å
Jaja, klart jag vet hur ett 2-krets bromssystem och bromskraftförstärkare fungerar eeehhh kanske inte riktigt.. :P
Här är lättbegripliga filmer som förklarar. Men de har faktiskt missat att förklara vad det är som drar tillbaka kolven i bromsoket! Hehe :-D
(ledtråd: o-ringen)





Äsch, mina illustrationer blir inte lika snygga :-D
Bromsok.png
Bromsok.png (6.89 KiB) Visad 27757 gånger

Re: Bromssystem informationsfilm

Postat: fre 28 feb 2020, 23:11
av Cotag
Kolvtätning är nog mer rätt benämning, en O-ring har ju runt tvärsnitt och hade inte funkat något vidare. :-)

Re: Bromssystem informationsfilm

Postat: fre 28 feb 2020, 23:13
av Erik Å
Okej, trodde att detta var en o-ring med kvadratiskt tvärsnitt :-D

Re: Bromssystem informationsfilm

Postat: fre 28 feb 2020, 23:18
av Cotag
Ha...du har faktiskt rätt. "O-ringens tvärsnitt är vanligtvis cirkelrunt, men de finns även med rektangulärt eller x-format tvärsnitt" Det var ju lite förargligt. :ninja:
https://sv.wikipedia.org/wiki/O-ring

Re: Bromssystem informationsfilm

Postat: fre 28 feb 2020, 23:20
av Erik Å
En vanlig o-ring ser ju o-formad ut både sedd "utifrån" och i tvärsnitt, inte självklart vilket som gett namnet. Jag trodde faktiskt att jag hade gjort bort mig där :-)

Re: Bromssystem informationsfilm

Postat: lör 29 feb 2020, 00:44
av Erik Å
Mer detaljerad beskrivning om hur ventilsystemet i bromskraftförstärkaren (äh det känns bättre att säga bromsservo) fungerar


Re: Bromssystem informationsfilm

Postat: lör 29 feb 2020, 08:10
av Erik Å
För att återgå till o-ringen.
Om kolven ska gå tillbaka (helt nödvändigt för att slippa problem med anliggande broms) så måste följande villkor vara uppfyllda:
1. Kolven ska gå lätt i cylinderloppet men trögt mot o-ringen. Går det för lätt så kan inte o-ringen dra tillbaka kolven!
2. Fasningen i spåret (åtminstone den på utsidan) måste existera och den får inte vara igenfylld med rost eller smuts. Kina-bromsok kan sakna fasning, har fått fixa den själv med Dremel och diamantstift på Biltema-ok :-o
Edit: om fasningen saknas så glider o-ringen på kolven i stället för att flexa när kolven går ut och sen står kolven kvar där den står när bromstrycket försvinner..
Innan man monterar nya eller renoverade ok så kollar man lämpligen funktionen med tryckluft. Lägg i en hyvlad träkloss i oket, lägg på tryckluft på röranslutningen så att klossen kläms fast. Ta bort tryckluften medan du tittar på kolven, den ska backa typ en halvmillimeter och klossen ska ramla ur av egen kraft.. Backar inte kolven synbart så är det helt meningslöst att montera oket, det blir bara problem. Reklamera eller fixa!!

Re: Bromssystem informationsfilm

Postat: sön 12 sep 2021, 10:51
av Björn10
Men när jag tog lös bromsok och belägg så märktes det inte någon skillnad, det kärvade lika mycket som innan, betyder det inte att det är något annat än bromsarna som orsakar problemet? Björn

Re: Bromssystem informationsfilm

Postat: lör 18 sep 2021, 17:04
av LottaGroning
Bra info, men har du något tips på fix när packningarna drar IN kolvarna för långt så spelet mellan belägg och skiva är så pass att skivan rullar "fritt" utan väsande från beläggen?(fram)
Visserligen på en MB men oken är renoverade med originaldelar och huvudcyl ny, systemet genomspolat med vakuumsug och två liter vätska ?
Problemet var innan åtgärd och ingen skillnad efter. (samma symtom).