Här kan du lägga in bil eller motorrelaterade länkar.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1358917
En sak som inte kommer fram i detta med återkommande bränder i Australien, Kalifornien m.m. Innan "den vite mannen" kom så brände urinvånarna av marken varje år vid den tidpunkt på året när det var bäst lämpat. I västra Kanada trodde "den vite mannen" att han kommit till "himmelriket på jorden" när dom sjövägen på 1700-talet upptäckte dom fantastiskt vackra skogarna med valnöt, ek, hassel och liknande. Ja, de var så vackert så dom på allvar trodde att gud fader själv bodde där. Därför fördrev dom och slog ihjäl "dom ogudaktiga vildarna" som levde där och 100 år senare var skogarna igenväxta av Kanadalönn som idag "tagit över" stora delar av Kanada.
Så man ska inte bara skylla på klimatförändringar, skyll istället på"den vite mannen" som är så duktig att han på 150 år av dom drygt 50000 år som Homo Sapiens Sapiens (den "tänkande" människan) levt lyckats förstöra mer än något annat "väsen"
Sedan är det en sak som jag är lite fundersam över, varför jämför dom temperaturen idag med den temperaturen som var omkring 1850? Detta räknas ju som sluter på den "lilla istiden" som är den kallaste perioden på dom senaste 1000 åren. Varför jämför dom inte med temperaturen som var för 2000 år sedan, eller för 3000 år sedan. Eller kanske för 10000 år sedan som var den varmaste perioden efter istiden (då smälte ju nästan all is på norra halvklotet)
Då blev det lite utanför igen men jag har tittat för mycket på tv sedan jag blev pensionär.....
av Rådlös
#1359019
Kul att du hänger med! Dom flesta av oss gör nog det lite till mans. På YouTube finns numera Björn Gillberg. Han vill göra metanol till motorbränsle av skogsprodukter. Det är nog möjligt i och för sig, men jag föredrar att köra på etanol i stället.
Men lyssna gärna på Björn Gillberg. Han är en av dom som verkligen vet vad han talar om. Och han har många åsikter om elbilar, biobränslen och energi över huvudtaget. Nu vet vi att det finns många yngre som frågar sig "Vem är Björn Gillberg?" Han är en verklig förkämpe för miljön. Det finns "overkliga" förkämpar för miljön också. Politiker kallas dom. Men Björn Gillberg började redan i slutet på 60-talet att upplysa Svenska folket om vart vi var på väg i konsumtionssamhället. Han visade i TV hur man kunde tvätta skjortor i gräddersättningspulver och en massa andra chockande avslöjanden som konsumeterna inte hade en aning om. Han hade också lite anknytning till det här forumet, kan man säga. En kemist och fabrikör (vi säger inga namn här och nu) ville köpa in sig i Volvo. Men han hade "inte rent mjöl i påsen" och det var Björn Gillberg som avslöjade det. Så det blev ingen affär av som väl var (kanske man skall säga?) Gillberg var och är också en realistisk miljökämpe, Innan det var godkänt att ha katalysatorer på bilar i Sverige, så importerade han en katalysator och monterade på sin bil och körde med den. Jag vet inte vad Bilprovningen sa om det men några år senare blev det tillåtet och ännu något år senare lag på att alla nya bilar måste ha det. Så han var då en föregångsman.
Sök på Björn Gillberg och Värmlandsmetanol på Youtube så får ni höra på en som talar klarspråk (om allt utom etanol) om energin.
Jag håller på att glömma, han är universitetsutbildad, visserligen inte på energi direkt, men en människa av sådan dignitet har lätt att ta till sig andra lärdomar. Det finns en visa där det heter om en man: "Han talar med bönder på bönders språk och med lärde män på latin". Erik Axel Karlfeldt.
Det stämmer rätt bra på Björn Gillberg.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1359043
Rådlös skrev:. Nu vet vi att det finns många yngre som frågar sig "Vem är Björn Gillberg?"
Joo, Björn Gillberg kommer jag ihåg, främst från omröstningen om kärnkraften. Men var inte han involverad i Miljöpartiet dom gröna (som det hette "på den tiden") i dess barndom
Och visst var det Stockholmsbörsens största uppgång och fall, "Doktorshatten" Refat el Sayed du menade :-D :-D och det är väl samma med honom, ingen av dom yngre kommer ihåg honom heller. Dock är det nog fler (kanske) som kommer ihåg hans tilltänkta samarbetspartner Per G Gyllenhammar.

Hej! Blev nedslag på besiktningen på o[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]