Här kan du lägga in bil eller motorrelaterade länkar.

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1259357
Motorblog of Sweden hade nyligen ett reportage om en Delorean. Någon amerikan snackade om att det är en bra motor, men det förvånande var när de avslöjade att det är en PRV V6:a, alltså samma som satt i både 260 och 760 (?).

Jag har alltid varit av uppfattningen att denna motor varit strulig men tydligen inte? Hela reportaget var sevärt men motorn pratar man om vid 3:46 samt vid 16:19.

Har jag missförstått struligheten eller är det Volvos implementering av motorn som är dålig, tänker om man använt någon annan förgasare eller något (insprut i Delorean ser det ut som?)

av Schmoyoho
#1259376
jag kontrar mitt egna antagande om PRVs opålitlighet med ett antagande om samtida jänkares pålitlighet. jag menar, 200 hk från en "seven litre we-8 mowturr" måste ju anses low-stress liksom...

Användarvisningsbild
av snepo
#1259509
Måste väl vara den tråkigaste motor Volvo använt. Kommer ihåg en man som köpte en ny 760,lite osäker på året. Tror det var hösten 1982. Visst det var häftigt med alla elfunktioner,men motorn lät som en gammal fiskebåt. Har själv haft en 264 med den motorn. Men okey ingen riktig Volvo motor. Satte inte Volvo Turbo fyror i 760 senare?
Användarvisningsbild
av SRT
#1260063
Jodå, fassan hade en vinrödaktig historia med svarta kanter på ovansidan av dörrarna på en 244 GLT (inte den annars förekommande 264 versionen) med PRV V6 motor som gick ganska så bra vill jag minnas (240 GLT fanns även med trött fyra).Törstig som en raket om man gasade på men var klart roande att rita elvor med vilket få förväntade sig från en 240 på den tiden.Annars brottades senare 760 med nedslitna kammar, ständigt läckande vattenpumpar, ofta läckage mellan motor och växellåda samt en motor som hade mycket lätt för att gå varm och en del elfel som kom och gick.Vill minnas att den en gång på semester i Finland plötsligt började gå väldigt illa och vi besökte en lokal finländsk mack någonstans ute i skogen där ägaren slog sig för bröstet och triumferande förklarade att han visste hur de flesta av Volvos motorer fungerade så det problemet skulle snart vara löst.

En kunskap som visade sig ta slut fort när han öppnade huven och sa (VAD ÄR DETTA FÖR EN MOTOR) ha ha ... Visade sig senare hemma när bilen fortfarande var körbar att ett foder sjunkit vilket var ganska vanligt på dessa V6 motorer om de gick för varmt.Men på sin tid var den i 240 upplaga en klart godkänd husvagnsdragare när man fick titta efter i backspegeln om vagnen fortfarande var kvar när den som sagt var till skillnad mot andra 240 under denna tid var stark som en oxe.Turbon i tidiga 240 var däremot hemsk när det först inte hände något och sedan hände inget igen och efter detta blev hela bilen skogstokig.

Men jag anser ändå att om valet igen stod mellan en Turbo eller denna V6:a så hade det blivit en PRV V6 för så pass bra var den när den fungerade som det var tänkt.

http://www.popflock.com/learn?s=V6_PRV_engine
Senast redigerad av 1 SRT, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1260984
För något år sedan var detta uppe och diskuterades också. Jag hittade då en lista på c:a 30 olika bilmodeller som hade denna motor. Några amerikanska, en Irländsk (DeLorian), en hel del europeiska och då Volvo. Renault vann F1 VM med denna motor, så så dålig var den nog inte. Det var nog Volvo (och kanske det svenska klimatet) som var problemet. Dom var väldigt känsliga för varmkörning och slarv med oljebyten, annars fungerade många av dom bra i Sverige också.....

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]