Här kan du lägga in bil eller motorrelaterade länkar.

Moderator: Moderatorer

#1245409
Jag fick nyligen byta avgasrör på min V70 -08.
Det var ju ett rostfritt, men skadorna var att avgasröret hade gått rakt av (där jag kunde se det). Det fanns några fläckar, stora som ett mynt ungefär, med ytrost på slutdämparen. Men inga större skador.
Slutdämparen var alltså helt lös och avskild från avgasröret. Jag tog själv ner den och noterade att den vägde några kilo. Den var ju en stor "klump" också, i volym ungefär som en ICA-kasse.
Så jag frågade när jag beställde tid på verkstaden, mest av nyfikenhet, om ett rostfritt avgassystem hade något skrotvärde? Det var ju helt intakt frånsett att det hade gått av på mer än ett ställe (kanske?). Men fick till svar att det räknas inte som rostfritt stål, möjligen bara som högvärdigt stål.
Jag har kollat skrotpriser på internet. Vanligt stål har inget kilopris, alltså 0 kr/kilot. Rostfritt omagnetiskt stål har ett pris på 4 kr/kilot. Bilar har lite varierande värdering. Om katalysatorn finns med, men bilen behöver inte fungera, så värderas den till 1000 kr. Om det bara är en tom kaross, så är värdet 100 kr.
Nu vet jag att det är skillnad på rostfritt stål och rostfritt stål. Men är det någon som har koll på vilken kvalitet det är i rostfria avgasrör? Finns det några nämnbara mängder krom, nickel eller annat i rostfria avgasrör?
#1245431
När jag jobbade på verkstad på -70 - -80 talet hade vi en kund med en Opel Rekord 1900 omkring -70 års modell som var utrustad med rostfritt avgassystem. Det rostade aldrig men det blev sprickor i det. Jag demonterade och monterade ihop det c:a 3 - 4 ggr under dom åren för att byta avgasklammer !!!!! Det fanns inga rostfria sådana "på den tiden" så när klammerna rostade av så lossnade det i skarvarna. Jag hade även nere och svetsade främre avgasröret några ggr och svetsade sprickor, även i framkant på främre ljuddämparen någon gång. Så rostfritt var de, men inte underhållsfritt. Dock var det väldigt lätt att plocka ner för det rostade inte fast. Försökte reklamera främre röret första gången men det hade går för lång tid. Det stod i deras reklam (Ferrita??) att det var 18/8 stål men jag tror inte dom har det idag för det håller betydligt bättre mot sprickor idag. Förmodligen en sämre stålkvalitet kvalitet men som ändå inte rostar, typ Cortenplåt eller något mitt i mellan
Din ljuddämpade har förmodligen suttit ett tag och har den kanske inte suttit 100 rätt eller taskig upphängning så blir det utmattning i materialet till sist
#1245469
Jag har förstått nu hur det låg till. Under sensommaren - hösten 2017 hörde man hur det började "gneka och gnälla", korta ljudstötar "gneck, gneck, gneck". Jag tänkte att det är väl en gummibussning i bakvagnsupphängningen som låter. Det hördes inte varje gång man körde och inte överdrivet högt. Men nu var det dags för 14 000 milsservice och jag nämnde det för verkstaden. Jag sa att jag misstänkte någon gummibussning. Njaäääeee, sa verkstadskillen "Jag misstänker något annat!" Men han sa inte då vad han misstänkte. Det förstog jag några dagar senare. Dom hade fullbokat på verkstaden med alla hjulbyten. Därför fick jag vänta ca 2 veckor. Under den tiden gick alltså röret helt av. Jag måste ha haft en otrolig tur för slutdämparen föll inte ner. Den är upphängd i bakkanten med ett gummifäste men röret framåt var ju helt av några millimeter framför svetsskarven. Dämparen måste ha hängt kvar på den skarven som blev kvar av röret. Hade jag kört i något gupp så vågar jag inte tänka på hur det skulle ha gått när hela dämparen hade fallit neråt/framåt i gatan. Jag skar av gummit och kontaktade verkstaden och då besannades det han hade misstänkt, att det var avgasrörupphängningen som lät. Inte någon bussning. (Det var samtidigt som jag frågade om det här med rostfritt) Nästa dag hade jag min inbokade verkstadstid. Bilen lät stundtals som en Formel 1.
#1245517
Det där med rostfritt i avgassystem kan innebära lite allt möjligt. Några av dem vanligare kvalitéerna är ju i princip diskbänksplåt. Sedan finns det vad som väl egentligen mer är kromstål som kan användas också.

Helt klart så finns det ju en del krom och nickel (18/8) och i vissa fall molybden och titan ifall det är en finare kvalitet.
#1246257
lennarte skrev: tor 19 apr 2018, 15:45 När jag jobbade på verkstad på -70 - -80 talet hade vi en kund med en Opel Rekord 1900 omkring -70 års modell som var utrustad med rostfritt avgassystem. Det rostade aldrig men det blev sprickor i det. Jag demonterade och monterade ihop det c:a 3 - 4 ggr under dom åren för att byta avgasklammer !!!!! Det fanns inga rostfria sådana "på den tiden" så när klammerna rostade av så lossnade det i skarvarna. Jag hade även nere och svetsade främre avgasröret några ggr och svetsade sprickor, även i framkant på främre ljuddämparen någon gång. Så rostfritt var de, men inte underhållsfritt. Dock var det väldigt lätt att plocka ner för det rostade inte fast. Försökte reklamera främre röret första gången men det hade går för lång tid. Det stod i deras reklam (Ferrita??) att det var 18/8 stål men jag tror inte dom har det idag för det håller betydligt bättre mot sprickor idag. Förmodligen en sämre stålkvalitet kvalitet men som ändå inte rostar, typ Cortenplåt eller något mitt i mellan
Din ljuddämpade har förmodligen suttit ett tag och har den kanske inte suttit 100 rätt eller taskig upphängning så blir det utmattning i materialet till sist
Farsan hade ett sådant rostfritt på sin opel record. Efter 25 år var det fortfarande som sprillans nytt och hade aldrig haft en spricka. (farsan bytte alltid upphängingskrokar och gummin innan de blev dåliga och hängde ned så det fannns risk för sprickor)
#1246278
VolvoB20 skrev:Farsan hade ett sådant rostfritt på sin opel record. Efter 25 år var det fortfarande som sprillans nytt och hade aldrig haft en spricka. (farsan bytte alltid upphängingskrokar och gummin innan de blev dåliga och hängde ned så det fannns risk för sprickor)
Joo, så var det nog. Dom gummiringarna som satt på Opel (bl.a) var inte någon höjdare i livslängd, och alla monteringsdetaljer var (då i alla fall) i "vanligt" stål. Jag hade ju Opel på -70-talet och där var det ibland bara gummi vid besiktningen, övrig tid ståltråd.....
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]