Mätnorm CCA
Postat: sön 18 mar 2018, 18:43
Jag fick ett reklammail här om TUDOR AGM-batteri. Normalt läser jag väldigt sällan reklammail, men av någon anledning gjorde jag det nu. Visserligen kunde jag konstatera att batteriet skulle passa dåligt i t.ex en Volvo V70. Det är över 20 cm högt! Och det är bara på 50 Ah. Men det är på 800 CCA och här kommer det intressanta: Dom talar om vilken mätnorm det är på CCA. Den heter EN. Det finns en handfull olika med lite olika mätteknik så det blir väldigt svårt att jämföra om man inte vet vilken mätnorm dom har använt.
Det här är första gången jag ser att det anges. Jag har i och för sig inte lusläst sådana här tester men noterat att dom är olika.
http://www.swedol.se/tudor-tx900.html
Till den som undrar: CCA är ett mått på den tillgängliga energin vid en köldstart, Cold Crank Ampere. Man kyler ner batteriet och kanske en hel bil (?) till en viss temperatur. Sedan mäter man hur mycket ström (Ampere) man kan ta ut under en viss (begränsad) tid. I vissa fall gör man om försöket efter ett antal sekunder och mäter samtidigt.
Det är bara det att det finns fem (tror jag?) olika köldtemperaturer och hur länge man belastar batteriet och hur länge man väntar till nästa försök. Vanligtvis är mättemperaturen
-20°C, men det kan variera i dom olika metoderna. Belastningstiden kan också variera. Likaså väntetiden till nästa försök. Jag har nog läst någon uppgift om 15 - 20 sekunder, men är inte säker. Jag är inte ens säker på att alla metoder gör ett försök nr 2.
Vi utgår från att den här EN är en EU-norm. Det "låter så".
I Tyskland som förr i världen var kända för ordning och reda, punktlighet och raka besked, har dom förutom EN också en egen DIN-norm.
I USA har dom sin egen SAE, vill jag minnas?
Japan kanske kör på SAE för att tillmötesgå amerikaner. Men övriga Ostasien inklusive Kina kan ha egna mätnormer.
Ryktesvis har jag hört att NATO har en egen norm, men vet inte säkert.
I Australien monteras det bilar. Men där blir det knappast minusgrader. Hur mäter dom?
Det finns en del att Googla om detta och den som har skrivit på webbsidorna kör naturligtvis med sin mätnorm. Så Tudor har gjort en välgärning nu när dom talar om vilken mätnorm dom har använt.
Det här är första gången jag ser att det anges. Jag har i och för sig inte lusläst sådana här tester men noterat att dom är olika.
http://www.swedol.se/tudor-tx900.html
Till den som undrar: CCA är ett mått på den tillgängliga energin vid en köldstart, Cold Crank Ampere. Man kyler ner batteriet och kanske en hel bil (?) till en viss temperatur. Sedan mäter man hur mycket ström (Ampere) man kan ta ut under en viss (begränsad) tid. I vissa fall gör man om försöket efter ett antal sekunder och mäter samtidigt.
Det är bara det att det finns fem (tror jag?) olika köldtemperaturer och hur länge man belastar batteriet och hur länge man väntar till nästa försök. Vanligtvis är mättemperaturen
-20°C, men det kan variera i dom olika metoderna. Belastningstiden kan också variera. Likaså väntetiden till nästa försök. Jag har nog läst någon uppgift om 15 - 20 sekunder, men är inte säker. Jag är inte ens säker på att alla metoder gör ett försök nr 2.
Vi utgår från att den här EN är en EU-norm. Det "låter så".
I Tyskland som förr i världen var kända för ordning och reda, punktlighet och raka besked, har dom förutom EN också en egen DIN-norm.
I USA har dom sin egen SAE, vill jag minnas?
Japan kanske kör på SAE för att tillmötesgå amerikaner. Men övriga Ostasien inklusive Kina kan ha egna mätnormer.
Ryktesvis har jag hört att NATO har en egen norm, men vet inte säkert.
I Australien monteras det bilar. Men där blir det knappast minusgrader. Hur mäter dom?
Det finns en del att Googla om detta och den som har skrivit på webbsidorna kör naturligtvis med sin mätnorm. Så Tudor har gjort en välgärning nu när dom talar om vilken mätnorm dom har använt.