Här kan du lägga in bil eller motorrelaterade länkar.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1239721
Jag fick ett reklammail här om TUDOR AGM-batteri. Normalt läser jag väldigt sällan reklammail, men av någon anledning gjorde jag det nu. Visserligen kunde jag konstatera att batteriet skulle passa dåligt i t.ex en Volvo V70. Det är över 20 cm högt! Och det är bara på 50 Ah. Men det är på 800 CCA och här kommer det intressanta: Dom talar om vilken mätnorm det är på CCA. Den heter EN. Det finns en handfull olika med lite olika mätteknik så det blir väldigt svårt att jämföra om man inte vet vilken mätnorm dom har använt.
Det här är första gången jag ser att det anges. Jag har i och för sig inte lusläst sådana här tester men noterat att dom är olika.
http://www.swedol.se/tudor-tx900.html

Till den som undrar: CCA är ett mått på den tillgängliga energin vid en köldstart, Cold Crank Ampere. Man kyler ner batteriet och kanske en hel bil (?) till en viss temperatur. Sedan mäter man hur mycket ström (Ampere) man kan ta ut under en viss (begränsad) tid. I vissa fall gör man om försöket efter ett antal sekunder och mäter samtidigt.
Det är bara det att det finns fem (tror jag?) olika köldtemperaturer och hur länge man belastar batteriet och hur länge man väntar till nästa försök. Vanligtvis är mättemperaturen
-20°C, men det kan variera i dom olika metoderna. Belastningstiden kan också variera. Likaså väntetiden till nästa försök. Jag har nog läst någon uppgift om 15 - 20 sekunder, men är inte säker. Jag är inte ens säker på att alla metoder gör ett försök nr 2.
Vi utgår från att den här EN är en EU-norm. Det "låter så".
I Tyskland som förr i världen var kända för ordning och reda, punktlighet och raka besked, har dom förutom EN också en egen DIN-norm.
I USA har dom sin egen SAE, vill jag minnas?
Japan kanske kör på SAE för att tillmötesgå amerikaner. Men övriga Ostasien inklusive Kina kan ha egna mätnormer.
Ryktesvis har jag hört att NATO har en egen norm, men vet inte säkert.
I Australien monteras det bilar. Men där blir det knappast minusgrader. Hur mäter dom?
Det finns en del att Googla om detta och den som har skrivit på webbsidorna kör naturligtvis med sin mätnorm. Så Tudor har gjort en välgärning nu när dom talar om vilken mätnorm dom har använt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1246280
Köpte in liten praktisk batterimätare (från Kina) och där ska man skriva in CCA värdet så skriver mätaren om batteriet är bra eller dåligt. Man ställer in om det är över eller under 0°, om det är monterat i bilen eller inte, om motorn går eller inte och CCA värdet. Där finns säkert 15, kollat, det står 10. (men det finns säkert fler) olika mät metoder att välja mellan (DIN, SAE och olika CCA metoder). Så det är ju bra att Biltema skriver ut det, jag har Biltemas batterier i båda bilarna, i båten (2 st) och i gräsklipparen. Har bara hunnit använda den en gång (dotterns Mazda 6) och där stod på det 550 CCA på batteriet (60Ah) så jag satte mätaren på det och den visade att batteriet "höll" 295 CCA. Alltså c:a hälften av kapaciteten kvar, vilket kan anses som normalt på ett 9 år gammalt batteri. Där sitter nu ett Biltema batteri i den också.....
Så här ser den ut
https://www.aliexpress.com/item/FOXWELL ... 0.0.nMhS6x
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1246303
Rådlös skrev:Vi utgår från att den här EN är en EU-norm. Det "låter så".
I Tyskland som förr i världen var kända för ordning och reda, punktlighet och raka besked, har dom förutom EN också en egen DIN-norm.
I USA har dom sin egen SAE, vill jag minnas?
Japan kanske kör på SAE för att tillmötesgå amerikaner. Men övriga Ostasien inklusive Kina kan ha egna mätnormer.
Ryktesvis har jag hört att NATO har en egen norm, men vet inte säkert.
Här är den lista på "mät normer" som står i instruktionen till min mätare
Data batteritester.jpg
Data batteritester.jpg (50.01 KiB) Visad 10128 gånger
av Rådlös
#1254055
Jag råkade hitta en beskrivning på hur testningen går till för EN, alltså den metod som EU förordar. Dom andra länderna har sina metoder. Men i det stora hela går det nog till på ett snarlikt sätt. Man kan dock inte jämföra dom olika värdena med varandra då värdena inte följer samma skala.

CCA är förkortning för Cold Crank Amps och anger den
ström i Ampere (A) som ett batteri kan avge vid -18°C utan
att understiga vissa givna spänningsgränser, dvs ett mått på
batteriets köldstartsegenskaper. Det finns olika standarder för
hur testningen ska utföras där Europastandarden (EN) är den
vanligaste. Testningen enligt EN-standarden sker i tre steg:
-- urladdning med den angivna CCA-strömmen i 10 sekunder.
Spänningen får under detta steg inte understiga 7,5 V.
-- vila utan strömbelastning i 10 sekunder
-- urladdning med 60 % av den angivna CCA-strömmen tills
spänningen sjunkit till 6,0 V. Urladdningstiden i detta steg
måste minst uppgå till 73 sekunder för ett personbilsbatteri
och 133 sekunder för ett lastbilsbatteri.

Detta är en text från Tudor. Det dom skríver "urladdning" torde vara detsamma som belastning.
Användarvisningsbild
av Derank
#1254063
SBergdahl skrev:Rätt säker på att nätnorm står i databladen allt som oftast. Tror Biltema skriver ut t o m.
Står tom på batterierna

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av frasse4
#1254083
För att röra till det mer finns det ju olika sätt att mäta kapacitet också. Dvs Ah. När jag köpte ett AGM-batteri till min lilla solcellsanläggning fick jag med en graf som visade kapacitet vid olika strömuttag. Vid stora strömuttag får man betydligt mindre kapacitet. Så att bara räkna ut hur mycket kapacitet man har baserat på strömuttag och kapacitet blir ganska missvisande.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]