Här kan du lägga in bil eller motorrelaterade länkar.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#989360
Jag läste på nätet om en som eventuellt misstänkte eller kände en viss ångest för att ventiler och kolvar hade "kolliderat" och krökt ventilerna. Vederbörande bävade för att behöva öppna motorn. Speciellt om det skulle visa sig vara helt i onödan.

Det finns ju så kallade videoskop: https://www.google.se/search?q=videosko ... LAodgkQO5w
Är det någon som känner till om ett sådant videoskop är användbart för att kika in i förbränningsrummet för att eventuellt se kolvtopp och ventiler?
Jag tänker mig att man tar ur alla tändstift och stoppar i fibern i tändstifthålet och vrider vevaxeln försiktigt.
Dom kostar visserligen över en tusenlapp minst, men den "prylhungrige" kanske hittar andra användningsområden? Och bilder tycks ju kunna överföras till datorer antingen direkt eller via minneskort etc. etc.
av PTV
#989565
Och varför skulle man inte kunna förstå vid ett maskinhaveri att kolvarna krockat med ventilerna utan detta instrument.
Användarvisningsbild
av Allinug
#989578
Vi har använt ett endoskop eller inspektionskamera på jobbet, för att hitta ett växellådeproblem. Öppnade man lådan så kunde man inte hitta problemet. Det var bara genom att låta bli att öppna som man kunde hitta problemet.

Det finns billiga på Kjell och Conrad, men de blir säkert dyra om man ska ha bra ljus och bild.
Andra användningsområden är ju att spana efter begynnande rostangrepp inne i hålrum på bilen. I hushållet kan man också använda den till att spana under t ex diskbänken...

Jahaja. Besök på Tesla idag. Kamerorna […]

Elpriset

Svenska politiker ska väl alltid gå med[…]

Har kört V50 2.4i med 170hk motorn och har fo[…]

Du har samma felmeddelande som jag har fått.[…]