Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1537870
EbbevonVolvo skrev:
lennarte skrev: ........ Tanken är ganska liten (48 l) så det har tankats märkbart oftare nu i vår.
Då blir räckvidden som på en normal helelbil. :-) Vad ska eventuella köpare med räckviddsångest säga om det? För er blir kanske lättare att överväga elbil nästa gång? Fast så är det där med husvagnen. Ja ja, det passar inte alla, jag vet! Men räckvidden är som en elbil. ;-)
Då får man välja modellen utan etanol/el drift som då inte har ett stort batteri bak utan en större tank och 4-dubbel vägskatt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1537871
Rådlös skrev:Nu har jag kollat färddatorn under lite bättre (riktiga) förhållanden. Den säger: Medelförbrukning 10,9 på 100 mil.
Då är dom inte så olika i förbrukning då. Subarun har legat på c:a 10,1 l/100 km vid blandad körning. Upp till 11,1 har den visat vid bara "småkörning" vid minusgrader (mindre än en mil)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1538026
Rådlös skrev:100 KILOMETER skall det naturligtvis vara. Ursäktar felskrivningen.
Annars hade den varit väldigt bränslesnål. Som en elbil kanske???
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1538032
EbbevonVolvo skrev: sön 16 apr 2023, 18:23
lennarte skrev: ........ Tanken är ganska liten (48 l) så det har tankats märkbart oftare nu i vår.
Då blir räckvidden som på en normal helelbil. :-) Vad ska eventuella köpare med räckviddsångest säga om det? För er blir kanske lättare att överväga elbil nästa gång? Fast så är det där med husvagnen. Ja ja, det passar inte alla, jag vet! Men räckvidden är som en elbil. ;-)
Det är ofta inte räckvidden som är problemet, utan laddtid + möjlighet att hitta laddstation på de ställen jag åker som skulle göra bytet till elbil rätt krångligt.

Man kan ju svänga in på vilken mack som helst och fylla upp upp bilen på någon minut. Inte riktigt lika enkät att ladda. Ska man åka till Ullraed tex får man ju se till att köra dit under natten så man är framme tidigt nog för att knipa en av laddplatserna som snabbt tar slut . Vid bensinmacken kan man ju komma när som helst, aldrig varit kö.
Sen åker vi på många evenemang och tävlingar som ockå alltid ligger "off" långt från laddplatser, då blir det många extra mil och extra timmar att köra iväg långa sträckor för att ladda.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1538092
VolvoB20 skrev:
EbbevonVolvo skrev: sön 16 apr 2023, 18:23
lennarte skrev: ........ Tanken är ganska liten (48 l) så det har tankats märkbart oftare nu i vår.
Då blir räckvidden som på en normal helelbil. :-) Vad ska eventuella köpare med räckviddsångest säga om det? För er blir kanske lättare att överväga elbil nästa gång? Fast så är det där med husvagnen. Ja ja, det passar inte alla, jag vet! Men räckvidden är som en elbil. ;-)
Det är ofta inte räckvidden som är problemet, utan laddtid + möjlighet att hitta laddstation på de ställen jag åker som skulle göra bytet till elbil rätt krångligt.

Man kan ju svänga in på vilken mack som helst och fylla upp upp bilen på någon minut. Inte riktigt lika enkät att ladda. Ska man åka till Ullraed tex får man ju se till att köra dit under natten så man är framme tidigt nog för att knipa en av laddplatserna som snabbt tar slut . Vid bensinmacken kan man ju komma när som helst, aldrig varit kö.
Sen åker vi på många evenemang och tävlingar som ockå alltid ligger "off" långt från laddplatser, då blir det många extra mil och extra timmar att köra iväg långa sträckor för att ladda.
Som jag sa, elbil passar inte alla. :-)
Det gjorde det inte heller för mig för några år sedan. Nu passar det utmärkt! Så nu när det var dags att byta bil så var valet enkelt att välja en helelbil.
Men, en gång till, elbil passar inte alla! :-)

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]