Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1525184
Jag har en 5 Ampere Cteck laddare. Den tar tid på sig för att komma igång. Det tar kanske ½ - 1 minut efter att jag har anslutit den och till det att den markerar att den börjar ladda. Det finns bara en tryckknapp att stega om man har MC eller bilbatteri eller "vinterladdning". Den visar själv med olika lysdioder vilken status det är på batteriet och laddningen.
Men den tar som sagt, tid innan den kommer igång. Är detta normalt? Gör era Cteck likadant?
av Rådlös
#1525249
Det blev något knas här med dubbla trådar.
Jag har provat några olika batterier, 3 - 4 olika och det blir samma på alla. Ett av dom som jag brukar underhållsladda under vintertid är ett litet, 30 Ah batteri till åkgräsklipparen. Dom andra är "vanliga" större bilbatterier. Men det blir samma där. Laddaren är flera år gammal så jag kan säkert inte hävda några garantianspråk. Har förmodligen inte kvar kvittot heller. När den väl kommer igång så laddar den som den skall. För några veckor sedan när det var svinkallt hade en bekant dragit ur sitt batteri till en KIA Diesel. Då ville den inte heller och jag fick tanken efteråt att "smartladdare" vill ha någon sorts "tändpuls" från batteriet för att börja jobba. Jag har en gammal "dum" laddare. Den fick tjänstgöra i stället och det gick utan problem. Jag tänkte nu efteråt att om man gör några snabba "till/från" med polklämman kanske man framkallar en sådan tändpuls? Kan det vara en hållbar hypotes?
Gräsklipparbatteriet underhållsladdas just nu och det dröjer nog ett tag tills jag behöver ladda något igen och kan testa hypotesen. Vardagsbilen har egen laddare inbyggd i motorvärmaranläggningen.
av Rådlös
#1525286
Jag har kollat nu i manualen för laddaren. Mycket tyder på att det är något glapp eller stor fördröjning i laddaren. Garantin är bara på två år och jag har nog haft den i 8 - 10 år (?) Köpt på Clas Ohlson. Så ur den synvinkeln är den tämligen "värdelös".
Men tack för erat engagemang i tråden. (Trådarna)
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]