Här kan du lägga in bil eller motorrelaterade länkar.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1479830
Till er som har Fordmotorerna 1.8 F och 2.0 F (E85-motorerna), dom har ju ingen kamrem. Dom har kamkedja i stället. Det finns ingen serviceintervall på kedjan. Den antas väl hålla bilens livslängd ut?
Men det kanske förekommer något enstaka måndagsexemplar någonstans?
Om det stämmer att kamkedjan i Ford/Volvomotorerna är långlivad så kanske det inte finns någon YouTubefilm på hur man byter en kedja? Men här är en film på hur man byter på en BMW. Inte samma bil, jag vet, men principen borde ju vara snarlik. Man får klart för sig vad det handlar om i alla fall. Och även ett tips i förhand: "klarar jag detta och vill jag jobba med det???"

På lätt skånska, alltså inga tveksamheter.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1480076
Förr innan kamrem fanns var det kedja som gällde när det var överliggande kam/kammar. Då var det alltid dubbel kamkedja. Och det höll bilen ut. Kanske inte alltid motorn ut (Mercedes taxi rullade ofta upp mot 100000 mil). Ytterst sällan det byttes kamkedja, var mycket vanligare att vi bytte kamdreven på stötstångsmotorer. Dagens motorer med enkel kamkedja håller nog inte kedjan lika länge, ska man köra mer än 20-30000 mil med en motor lär man få byta den. Frugans Passat bytte jag kamrem på i våras (AWT motorn) och där sitter en kedja mellan insugs och avgas kamaxeln, den var inte "som ny" (22000 mil). Första bilen med kamrem var för övrigt Glas 1500 omkring 1964. Köptes upp av BMW och försvann 1966. Deras 2,6l V8 motor fanns dock i några BMW modeller

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom