Här kan du lägga in bil eller motorrelaterade länkar.

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1367389
Jaja, klart jag vet hur ett 2-krets bromssystem och bromskraftförstärkare fungerar eeehhh kanske inte riktigt.. :P
Här är lättbegripliga filmer som förklarar. Men de har faktiskt missat att förklara vad det är som drar tillbaka kolven i bromsoket! Hehe :-D
(ledtråd: o-ringen)





Äsch, mina illustrationer blir inte lika snygga :-D
Bromsok.png
Bromsok.png (6.89 KiB) Visad 27383 gånger
Användarvisningsbild
av Cotag
#1367395
Kolvtätning är nog mer rätt benämning, en O-ring har ju runt tvärsnitt och hade inte funkat något vidare. :-)
Användarvisningsbild
av Cotag
#1367400
Ha...du har faktiskt rätt. "O-ringens tvärsnitt är vanligtvis cirkelrunt, men de finns även med rektangulärt eller x-format tvärsnitt" Det var ju lite förargligt. :ninja:
https://sv.wikipedia.org/wiki/O-ring
av Erik Å
#1367402
En vanlig o-ring ser ju o-formad ut både sedd "utifrån" och i tvärsnitt, inte självklart vilket som gett namnet. Jag trodde faktiskt att jag hade gjort bort mig där :-)
av Erik Å
#1367420
För att återgå till o-ringen.
Om kolven ska gå tillbaka (helt nödvändigt för att slippa problem med anliggande broms) så måste följande villkor vara uppfyllda:
1. Kolven ska gå lätt i cylinderloppet men trögt mot o-ringen. Går det för lätt så kan inte o-ringen dra tillbaka kolven!
2. Fasningen i spåret (åtminstone den på utsidan) måste existera och den får inte vara igenfylld med rost eller smuts. Kina-bromsok kan sakna fasning, har fått fixa den själv med Dremel och diamantstift på Biltema-ok :-o
Edit: om fasningen saknas så glider o-ringen på kolven i stället för att flexa när kolven går ut och sen står kolven kvar där den står när bromstrycket försvinner..
Innan man monterar nya eller renoverade ok så kollar man lämpligen funktionen med tryckluft. Lägg i en hyvlad träkloss i oket, lägg på tryckluft på röranslutningen så att klossen kläms fast. Ta bort tryckluften medan du tittar på kolven, den ska backa typ en halvmillimeter och klossen ska ramla ur av egen kraft.. Backar inte kolven synbart så är det helt meningslöst att montera oket, det blir bara problem. Reklamera eller fixa!!
av Björn10
#1463305
Men när jag tog lös bromsok och belägg så märktes det inte någon skillnad, det kärvade lika mycket som innan, betyder det inte att det är något annat än bromsarna som orsakar problemet? Björn
av LottaGroning
#1464407
Bra info, men har du något tips på fix när packningarna drar IN kolvarna för långt så spelet mellan belägg och skiva är så pass att skivan rullar "fritt" utan väsande från beläggen?(fram)
Visserligen på en MB men oken är renoverade med originaldelar och huvudcyl ny, systemet genomspolat med vakuumsug och två liter vätska ?
Problemet var innan åtgärd och ingen skillnad efter. (samma symtom).
Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?