Här kan du lägga in bil eller motorrelaterade länkar.

Moderator: Moderatorer

Hej på er!

Fick för mig att djupdyka lite i ämnet glykol. Var mer att tänka på en jag hade trott! Gjorde en sammanställning av olika sorters glykol, fördelar och nackdelar + blandning och spelade in en video.

Om detta låter som något för dig så hittar du videon här:
Video om Kylarglykol

Tänkte en liten TLDR kunde vara schysst:
  • I grunden består kylarglykol av antingen Etlylenglykol eller Propylenglykol över 90% av volymen i koncentrat
  • Propylen har fördelen att det är mindre giftigt men är annars sämre än etylen.
  • Resten är tillsatser för bla korrosionsskydd, här finns flera undergrupper:
  • IAT (inorganic acid technology) är traditionell glykol -icke longlife.
  • OAT (organic acid technology) är modernare och kallas ofta longlife
  • HOAT (hybrid organic acid technology) är en som kombination av de andra två. Håller också länge.
  • IAT är bra för att det går att blanda olika glykol inom gruppen. Även propylen i etylen och visse versa.
  • OAT håller 5 år men är sämre för aluminiumkomponenter
  • HOAT håller länge och funkar bra för aluminium.
  • OAT och HOAT går inte att blanda. Här ska man helst köra med samma produkt hela tiden.
Bra info, ungefär det jag också kommit fram till. Förvirringen kvarstår dock när jag skulle hitta en HOAT till min Chrysler, var finns det att köpa? Kan man översätta G-klassningarna?
Jag råkade ha en röd glykol hemma som det stod si-OAT på med nån G13++ klassning. Den har funkat bra hittills iaf.
Till Volvon köpte jag Volvos glykol, det framgår inte vilken sort det är på förpackningen...
Uppdatera Sensus navigation

Tydligen är det gratis att uppdatera kartorn[…]

V50 Reflektor halvljus

Vet ej om det påverkar svar men årsmo[…]

Jag har bytt några flamvakter som är va[…]

http://www.a-alt-avgassystem.se/ Billigast på[…]