Här kan du lägga in bil eller motorrelaterade länkar.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1354749
Senaste siffrorna jag sett om omställning till eldrift om man summerar vad som skiva här och där.

Gruv, stål, kemi, cement, batteri fabriker 45 TWH
Bil, buss, lastbil, sjöfart, jordbruk, entreprenad och flyg 45 TWH
Avveckling av Kärnkraft 65 TWH

Så vi behöver trolla fram sisådär 155 TWH el till per år, helst sådant som kan leverera under kalla mörka vindfattiga perioder på vintern också.

Vi hade väl 15 Twh överskott förra året, men det räcker ju inte långt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1354751
En fråga som kanske inte hör hit, men nog så viktig. Varför "räknas" inte Kärnkraft som fossilfri när batterier till elbilar gör det?
Även etanolen bör väl räknas som fossilfri. Eller har jag missat något? Ska väl erkänna att jag inte (orkat, det är skrivit så mycket) läst igenom allt som skrivits i dom andra trådarna om detta
av Erik Å
#1354815
lennarte skrev: tor 19 dec 2019, 18:15 En fråga som kanske inte hör hit, men nog så viktig. Varför "räknas" inte Kärnkraft som fossilfri när batterier till elbilar gör det?
Kärnkraft är i princip fossilfri (dock går det åt olja både då man bygger kärnkraftverk och bryter uran). Men den är förvisso inte "förnybar", det är denna skrivning i energiuppgörelsen som politikerna käbblar om..
Batterier är precis som el eller vätgas enbart "energibärare". Energin kan komma både från fossila eller förnybara energikällor (eller kärnkraft). 2/3 av världens elproduktion kommer fortfarande från olje-, kol- eller naturgaseldade kraftverk så det finns en uppenbar risk att elbilar inte alls minskar CO2-utsläppen globalt sett. Men just i Sverige ser det bättre ut, elen är i princip fossilfri utom vid topplast under kalla vinterdagar då vi importerar el som delvis kommer från koleldade kraftverk

I princip är det ingen skillnad mellan el, vätgas, etanol, bensin m.fl. bränslen/energibärare. De kan vara fossila eller förnybara beroende på hur de framställs. Tyskarna tillverkade syntetisk bensin under kriget med Fischer–Tropsch processen. Har man gott om grön el så kan man i princip tillverka grön bensin från biomassa eller rent av koldioxiden i atmosfären! :-) Men totalverkningsgraden bli antagligen ingen höjdare, batteridrift är förmodligen oslagbar om man tittar på total verkningsgrad plus att man lätt kan återvinna bromsenergi

Olja är faktiskt förnybar! Dock bränner vi upp den i aningen snabbare takt än den nybildas, typ en miljon gånger snabbare :P Etanolen som säljs på svenska mackar kommer tydligen från Brasilien där man inte håller koll på hur mycket diesel det har gått åt vid tillverkningen plus skeppningen till Sverige. Miljönyttan är alltså högst tveksam. Svensk etanol från Agroetanol i Norrköping sägs vara mycket bättre men av den exporteras 50% till Tyskland för låginblandning i bensin medan vi här kör mest på Brasiliansk etanol.. så galet det har blivit :bored:
Sen ska det väl sägas att etanol inte på något sätt kan ersätta oljan i större skala globalt, den räcker inte till och ökad produktion kommer att konkurrera med matproduktion som snart kommer att bli ett kritiskt problem. Förnybar elproduktion byggs ut i snabb takt men världens elförbrukning ökar ännu snabbare och därför ökar faktiskt förbränningen av olja och naturgas. Kärnkraft byggs ut på en del håll i världen men inte i sådan skala att fossila bränslen kan börja fasas ut.
Politikerna lovar minskade CO2-utsläpp på klimatkonferenserna men det finns inga förutsättningar för att det ska kunna lyckas som det ser ut nu. Vi behöver ett mirakel, totalt ändrad livsstil, massiv utbyggnad av kärnkraft, nya energikällor eller något liknande för att kunna bryta trenden (glöm lilla Sveriges förutsättningar, vi är bara 0.1% av jordens befolkning). Det kan redan vara för sent; klimatförändringarna bygger på flera självförstärkande effekter, inte helt olikt en lavin som nu har fått upp farten...
Oj, sorry.. blev lite långt det här :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1354852
Bra svar, det gör inget att det är långt så länge det är intressant. Det är ingen lätt framtid våra barn och barnbarn går till mötes, så jag fortsätter med mitt lilla bidrag till användning av förnyelsebar energi. Jag eldar med ved för uppvärmning (direktverkande element annars) och kör min gamla 745-a på etanol. Frugans bil får jag inte röra (var tänkt att konventera med typ piggyback system), men nästa blir en etanolbilar
På tal om direktverkande el, det rekommenderas att men ska komplettera med en luft/luft värmepump för att minska elförbrukningen. Det gjorde ja för noga år sedan, men elförbrukningen ökade istället..... :-o Jag eldar mindre med ved... Nästa steg är 150 kvm solceller på taket, då kan jag köra värmepumpen på kyla hela sommaren utan att bli ruinerad :-D :-D Eller kanske i framtiden ladda en elbil.
av Erik Å
#1354857
lennarte skrev: fre 20 dec 2019, 08:32 Jag eldar med ved för uppvärmning (direktverkande element annars) och kör min gamla 745-a på etanol. ...l, det rekommenderas att men ska komplettera med en luft/luft värmepump för att minska elförbrukningen. Det gjorde ja för noga år sedan, men elförbrukningen ökade istället..... :-o
Man får göra så gott det går, jag kör också på etanolinblandning och värmer huset med ved plus bergvärme. Försöker hålla ner bilåkandet så långt det går
Jo apropå luftvärmepump, har du listat ut att man måste ställa in +25 grader och max fläkthastighet för att den ska kapa elräkningen ordentligt? Man får stå ut med att det blir varmt i närheten av inomhusdelen, det är enda sättet att få värmen att sprida sig ut i huset.. Sen ska ju både inom- och utomhusdel underhållas och städas från damm regelbundet..
Vedeldning är ju lite kluvet (precis som veden), den släpper ut hälsofarliga partiklar men ingår i ett energimässigt kretslopp.
Solceller vore inte dumt men på vintern måste man ha annan energikälla :-)
av vjohnj
#1354859
Erik Å skrev:
lennarte skrev: fre 20 dec 2019, 08:32 Jag eldar med ved för uppvärmning (direktverkande element annars) och kör min gamla 745-a på etanol. ...l, det rekommenderas att men ska komplettera med en luft/luft värmepump för att minska elförbrukningen. Det gjorde ja för noga år sedan, men elförbrukningen ökade istället..... :-o
Man får göra så gott det går, jag kör också på etanolinblandning och värmer huset med ved plus bergvärme. Försöker hålla ner bilåkandet så långt det går
Jo apropå luftvärmepump, har du listat ut att man måste ställa in +25 grader och max fläkthastighet för att den ska kapa elräkningen ordentligt? Man får stå ut med att det blir varmt i närheten av inomhusdelen, det är enda sättet att få värmen att sprida sig ut i huset.. Sen ska ju både inom- och utomhusdel underhållas och städas från damm regelbundet..
Vedeldning är ju lite kluvet (precis som veden), den släpper ut hälsofarliga partiklar men ingår i ett energimässigt kretslopp.
Solceller vore inte dumt men på vintern måste man ha annan energikälla :-)
Sätt in fläktar i huset, så löser det sig bra utan att köra på max på pump
Användarvisningsbild
av StefanN
#1354867
Det var inte samma rädsla när man slutade bränna diesel för att värma husen som när man vill ta bort den från bilarna? För det är ju inte direkt många procent längre som krigar för att värma sina hus med olja jämfört med hur många som vill elda på i bilarna.
Jag tror man får räkna med att kanske ändra sin livsstil så att det passar med vad som erbjuds i framtiden, man kan kanske inte få allt som vill om det ska fungera?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1354898
vjohnj skrev:
Erik Å skrev:
lennarte skrev: fre 20 dec 2019, 08:32 Jag eldar med ved för uppvärmning (direktverkande element annars) och kör min gamla 745-a på etanol. ...l, det rekommenderas att men ska komplettera med en luft/luft värmepump för att minska elförbrukningen. Det gjorde ja för noga år sedan, men elförbrukningen ökade istället..... :-o
Man får göra så gott det går, jag kör också på etanolinblandning och värmer huset med ved plus bergvärme. Försöker hålla ner bilåkandet så långt det går
Jo apropå luftvärmepump, har du listat ut att man måste ställa in +25 grader och max fläkthastighet för att den ska kapa elräkningen ordentligt? Man får stå ut med att det blir varmt i närheten av inomhusdelen, det är enda sättet att få värmen att sprida sig ut i huset.. Sen ska ju både inom- och utomhusdel underhållas och städas från damm regelbundet..
Vedeldning är ju lite kluvet (precis som veden), den släpper ut hälsofarliga partiklar men ingår i ett energimässigt kretslopp.
Solceller vore inte dumt men på vintern måste man ha annan energikälla :-)
Sätt in fläktar i huset, så löser det sig bra utan att köra på max på pump
Jag har ett hus i ett plan (c:a 120 kvm) byggt i vinkel med värmepumpen på den bortre gaveln i vardagsrummet som är själva vinklen. Där har jag även ved kaminen som är en klump in typ lekablock men inlagda rökgaskanaler som värmer hela klumpen. I denna sitter en Kedddy (det stavas faktiskt så)gjutjärnsinsats. Så eldar jag några timmar så hela klumpen (typ kakelugn) bli varm så håller det huset varmt hela natten. Denna sattes i i början på -80-talet (var svindyr då) och i mitten på 90-talet i samband med att jag bytte fasadbrädor och tilläggsisolerade så lade jag i 100 mm Spirorör med 100 mm isolering från vardagsrummet ända bort till den andra gaveln. Så de sitter 3 st utsugningsstosar i vardagsrummet och en fläkt strax efter sedan är där tvättstuga och därefter badrum och toalett. Dom är inte inkopplade, men därefter kommer 3 st sovrum med en tilluft i varje rum. Om jag eldar så det är omkring 28° vid taket vid utsugen (c:a 22-24 där vi sitter) så är luften som kommer ut i sovrummen 21 -23° vid -10° ute. Innan jag gjorde denna ombyggnad hade vi en liten fläkt som satt i hörnet på valvet ut från vardagsrummet och det funkade det också
av Erik Å
#1354914
StefanN skrev: fre 20 dec 2019, 12:11 ..Jag tror man får räkna med att kanske ändra sin livsstil så att det passar med vad som erbjuds i framtiden..
Ja så kan man se det, väldigt försiktigt uttryckt..
Läser precis "Den obeboeliga planeten" av David Wallace-Wells, en nattsvart framtidsvision.. Sen kollar man nyheterna och ser det här (som klippt ur boken) https://www.bbc.com/news/world-australia-50585968
Okej, var ska man gömma sig för att överleva längst..?
V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Sökte runt och hittade det här, efter li[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]

Tackar