Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av hugohofverberg
#1277302
Hej
Har en volvo 740 88 med en b230f som vägrar starta fast än den får bensin och har gnista. Har bytt fördelare, tändmodul, tändplatta, tändkablar, tändstift, hallgivare, startrelä, bränslerelä kollat så att tändningen står rätt.

Så undrar nu om det finns någon här som vet vad felet kan vara.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Senast redigerad av 1 hugohofverberg, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
#1277401
Till att börja med: Du skall ställa din fråga här i stället: viewforum.php?f=15
Där hittar du många andra 700-ägare som kanske har upplevt dina problem.
Har du en tidig eller sen -88 ? Om du har en sen har du också en diagnostikbox. Läs ut eventuella felkoder där. Det finns anvisningar här på forumet hur man gör.
av hugohofverberg
#1277465
Var ut och testade lite mer och det verkar som om spridarna inte öppnar. Jag mätte strömmen i kontakterna och det är ström på båda stiften i kontakterna.

Någon som vet vad som kan göra att spridarna inte öppnar?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av lennarte
#1277514
hugohofverberg skrev:Var ut och testade lite mer och det verkar som om spridarna inte öppnar.
Ett inte ovanligt fel är att spridar/radioavstörningsreläet som strular. Det sitter på expansionskärlet till kylarvätskan. Det "öppnar" för ström till spridarna när motorn "går runt". Där (liksom på en del andra ställen) är alltså ingen spänning vid "tändning på" utan först när motorn snurrar. Däremot är där batteriström (ständig spänning) på ett stift för matning till spridarna, men det "slår till" först när motorn går runt

Är ju precis som det ska vara.

Min första bil 744 -89

Bra jobbat. Minns när jag själv hade sam[…]

Volvo xc70 2005

Va någon mätare ifrån biltema, vi[…]

Förbrukning XC60 T8

Har kört ca 500 mil. Har ibland längre […]