Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sthlm
Förutsättningarna för 0,09l/mil är förmodligen att knappt röra gaspedalen.

Tror att anledningen att man tar fram en liten serie av denna fula tingest är som reklam och ett varumärkesbyggande samt ett test av marknaden.
Miljötalibanerna kommer älska denna och tala varmt för den... men fortsätta köra sin oljedroppande fiat panda eller 740.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag hatar sånna där uttryck.. "miljötaliban"... så jävla respektlöst mot folk som faktiskt bryr sig om miljön. Tyck som du vill men låt andra tycka som dom vill utan att kalla dem terrorist och förtyckare. (Vilket nog bör ses som synonymt med taliban)

Skulle det inte vara för Tyskland och Merkels trångsynthet hade vi haft ett förbud mot nyförsäljning av bilar drivna på icke förnyelsebart drivmedel från 2025. Även om bilen ovan inte är ultimat tror jag det behövs ett gäng sånna här kampajer för att få tekniken fulländad. Jag välkomnar det, även om jag i det här fallet ser svårigheter i däckbyten...
Användarvisningsbild
av sthlm
Du får hata mig hur mycket som helst och jag skiter i om folk tar illa vid sig av uttrycket miljötaliban.
Det är jättebra att folk bryr sig om miljön och att vi strävar efter att gå mot snålare bilar och bättre miljö.
Men de som skriker högst och är med i alla möjliga organisationer lever inte som dom lär enligt min erfarenhet.
Men visst kan vi förbjuda alla petroleumprodukter 2025 med eller utan Fru Merkel, för inte är det väl bara bensinen som skall förbjudas då?
Smörj motorn med olivolja och istället för plast så blir det pressat papper och lump som i Trabanten.
AC drar mer soppa än lyset på bilen så varför är inte det förjudet?
Varför har du en bil med tillval? Alla tillval är producerade enkom för dig och därmed har du bidragit till nersmutsandet.
En bil behöver motor, hjul samt ratt inte mycket mer.
Men om man nu vill minska miljöpåverkan så förbjud onödiga transporter som semesterflyget till Mallorca.
Där har du 1.400.000/år flygstolar som kan sparas in och sen finns finlandsfärjorna som kan skrotas.
Jag lovar att rösta på det partiet som vill förbjuda alla onödiga resor i valet 2014.

Jag sopsorterar och lämnar batterierna i holken och oljan i miljöstationen och gör det jag kan för att minska miljöpåverkan.
Användarvisningsbild
av joel80
Det är svårt att leva som man lär när hela strukturen måste förändras innan det går att leva på det sätt som många förespråkar. Vissa saker måste göras på en lite större nivå och kan inte utföras av enbart enskilda miljökämpar. Du har rätt i att vissa av de som skriker högt sen har lite dubbelmoral om de plötsligt får för sig att åka till Thailand på solsemester, men många gör faktiskt rätt stora uppoffringar och förändringar... och tar skapliga kostnader också för att försöka vara mer miljövänlig. (Ofta kostar t.ex närproducerad mat bra mycket mer)

Vet inte riktigt var du vill komma med alla frågor.. Men ACn har jag själv kritiserat i andra trådar för att vara ineffektiv och en stor bov. Stänger av den när det inte är gassande sol (då jag anser att det är lite av en säkerhetsdetalj att inte behöva köra bil i +30.. man blir rätt lätt mosig i huvudet.

Jag är medveten om att vissa av mina val skulle kunna vara mer miljövänlig.. jag fuskar rätt ofta p.g.a bekvämlighet. Gillar bättre att ta bilen än bussen.. (Där jag bor går det 7 bussar per dygn, så det passar oftast inte så bra att ta bussen heller...) Jag behöver lite hjälp.. både i form av ekonomiska morötter och av en allmän sammhällsförändring. Blir bensin/dieselbilar förbjudna kommer det snabbt finnas alternativ på andrahandsmarknaden för rimligare pengar. Hade jag haft möjlighet/råd hade jag köpt en D6:a...

Du måste förstå att man kan vara för en förändring i samhället utan att utföra förändringen ensam. Jag skulle göra se att mer skatt går till vård/skola/omsorg/miljö men det är inte så att jag gör extra skatteinbetalningar...

Att förbjuda resanden ser jag som rätt svårt och inte den väg jag skulle vilja att det gick.. men man kan t.ex sluta subventionera flygbränslet och lägga det på t.ex tåg eller så istället.
Skulle gärna se ett snabbtåg ner på kontinenten framöver.. Skulle hellre sitta på tåg 6-7 timmar till Berlin än 1,5 timmar på ett plan.. plus all ställtid och tid efteråt på flygplatsen.. man skulle inte förlora speciellt mycket tid på det totalt.

Och jag brukar dra mig för att hata personer, jag skrev att jag hatade uttrycket, inte dig.
Användarvisningsbild
av sthlm
joel80 skrev: Och jag brukar dra mig för att hata personer, jag skrev att jag hatade uttrycket, inte dig.
Sant och helt rätt :D
Hata är ett så starkt ord att att jag själv försöker undvika det.

MEN.. all detta handlar om är pengar och inget annat. Pengar överrider miljö.
Jag frågade en herre i toppen på ett stooort byggbolag om varför man inte gjorde fyra luckor i trapphusen för att enkelt sopsortera.
Svaret är naturligtvis pengar.
Jag föreslog att man skulle lagstifta om det.. då skrattade han.

Skulle vi i morgon sluta åka bil och välja kommunala färdmedel så fungerar det inte eftersom man räknar med en massa pengar från bilismen.
Det handlar om runt 250 miljoner om dagen till stadskassan om jag inte är ute och cyklar.
Sen klarar inte våran underdimensionerade kollektivtrafik av den anstormningen av människor så det kommer att skita sig ändå.
Jag bor som station nummer tre från där tunnelbanan startar och om jag åker i rusningstrafik så får jag stå.
Ökar kollektivtrafiken 30% så får jag vänta på nästa tåg + att månadskortet höjs för att täcka upp för minskad bensinskatt.

Kontentan är "lätt att tycka men svårt att göra"
Användarvisningsbild
av joel80
Där slog du nog huvudet på spiken! Problemet är att vi inte räknat de riktiga kostnaderna! De ekologiska värdena måste beräknas när man tar ställning till nya lagar/byggen/investeringar.

På djurgården i Stockholm finns det väldigt många Ekar, som folk där värdesätter högt.. det är flera dungar med stora fina träd, som vuxit upp naturligt.
Man har dock märkt att uppkomsten av nya små ekar blivit färre, och har relaterat det till minskningen av nötskrikan! Det visar sig att den "planterar" nya träd när den äter och jagar ekollon.. Den gör det i sån omfattning att man räknat ut att varje nötskrika kan värderas till 50 000kr enbart för de planteringar av Ekar som finns på Djurgården.

På samma sätt kan man sätta ett värde på ett korallrev... ska man t.ex anlägga en räkodling och ska ta bort ett par hektar korallrev kan det i första läget se ut som att man skapar en "inkomst" och ett värde i räkodlingen. Men tar man samtidigt i beräkning den minskning av fisk som samtidigt inte längre leker i korallreven och den rening som korallreven utför ser siffrorna annorlunda ut. Tar man sen i beräkningarna också att korallrev skyddar stränder mot stormar och t.ex tsunamis blir värdet ännu större.

Pengar styr.. jag är rädd att det kommer bli sjukt dyrt i slutänden om vi inte tar hänsyn till de riktiga värdena rätt snart.

Nu blev det hela till miljödiskussion igen..men va faan.. det är rätt intressant det också. :)
Användarvisningsbild
av taxi
Ja, det är det faktiskt! Och ofta brukar ett hörn av såna diskussioner handla om bilens nödvändighet kontra kostnad. Då bilen är mer nödvändig för vissa så tycker jag att straff/miljö-skatter på bilismen slår snett. På tiden alltså att jag frågar hur ni ser på saken? Och är det endast jobbresor som berättigar skatteavdrag?

Exempel: en och en halv timme med bil eller ca fyra timmar med kollektivtrafik enkel resa till dottern. Eller 30 minuter med bil till jobbet kontra 90 minuter kollektivt.
Jag tycker det är orättvist om framtida mega-miljö-straffskatter ska drabba mig i lika stor omfattning oavsett om det gäller resan till fjällen eller umgängesresor.
Eller ska jag inse att mitt sätt att leva är onaturligt och därför acceptera alla kostnader och gilla läget?

Förlåt off-topic, men det är lördag kväll
av Mwi
joel80 skrev:Du har rätt i att vissa av de som skriker högt sen har lite dubbelmoral om de plötsligt får för sig att åka till Thailand på solsemester, men många gör faktiskt rätt stora uppoffringar och förändringar... och tar skapliga kostnader också för att försöka vara mer miljövänlig. (Ofta kostar t.ex närproducerad mat bra mycket mer)
Närproducerat innebär inte automatiskt miljövänligt, oftast belastar transporten miljön mindre än uppvärmningen av växthusen. Import från olika länder kan även ge möjlighet för utvecklingsländer att skapa arbetstillfällen och exportinkomster.
joel80 skrev: Hade jag haft möjlighet/råd hade jag köpt en D6:a...
= mitt miljöengagemang är mindre än engagemanget än för min egen plånbok
joel80 skrev: Du måste förstå att man kan vara för en förändring i samhället utan att utföra förändringen ensam. Jag skulle göra se att mer skatt går till vård/skola/omsorg/miljö men det är inte så att jag gör extra skatteinbetalningar...
Med tanke på att Sverige ligger på andra eller tredje plats när det gäller skattetryck, inte en spänn mer till ofantliga sektorn

Förövrigt är jag intresserad av politik och miljö, men jag HATAR folk som förstör ett webforum för bilintresserade med politiskt dravel.

Min bil var inne på verkstad för ca 2v […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Snyggt jobbat, kul att se!

Även om fläktmotorn fungerar brukar grun[…]