Sida 1 av 4

"Nödhjul" Vs. Lagningskit.

Postat: ons 16 okt 2013, 13:06
av SvenB
I den bil jag har köpt nu finns inte ens ett "Nödhjul" utan ett sådant lagningskit. Har någon här på forumet använt ett sådant och kan ge något om hur det fungerar? Visserligen är punkteringar ovanliga, men jag fick faktiskt en på släpet i somras. Det finns plats för reservhjul under durken och även både fälgnyckel och domkraft. Är det värt att köpa ett reservdäck på skroten, eller funkar det som finns? Jag läste om Volvoassistans, och där står att de ombesörjer "Byte till bilens reservhjul". Om det finns nåt ja. Nu har jag inte "fem tummar mitt i handen", så jag behöver inte Vovoassistans för att byta hjul.

Re: "Nödhjul" Vs. Lagningskit.

Postat: ons 16 okt 2013, 13:26
av sweborn
Kan vara bra med assistans om man får punktering på en enfilig sträcka med vajerräcke :shock:

Re: "Nödhjul" Vs. Lagningskit.

Postat: ons 16 okt 2013, 15:27
av Rådlös
Köp ett nödhjul på skroten om det är möjligt. Det är ju framtaget för att det skall vara lättare än ordinarie hjul. Jag har aldrig behövt använda något, men det heter ju nödhjul och är endast avsett för tillfälligt bruk.

Re: "Nödhjul" Vs. Lagningskit.

Postat: ons 16 okt 2013, 15:41
av *pettson*
Ett nödhjul eller till och med ett vanligt är att föredra framför lagningssats. Men släpet ja.. Det ska till att det har samma dimensioner om bilens hjul ska vara till hjälp. Själv har jag 4 bult 13" på släpet och 16" 5 bult på bilen så där lär det aldrig passa oavsett hur många jävlar anamma och ave maria som skriks.
Men eftersom jag själv kör med boggiesläp så är egentligen inte punktering ett riktigt akut problem. Det finns iallafall ett hjul kvar som fungerar för ögonblicket, det är sällan två hjul punkteras samtidigt.
Men är det så att man kör enkelaxlat så är det ju att föredra att ha ett reservhjul enbart släpet om det går.

Re: "Nödhjul" Vs. Lagningskit.

Postat: ons 16 okt 2013, 16:11
av Jago
Har faktiskt både reservhjul och repsats i Volvobilarna,medans i m5'an får det inte plats ett hjul utan det ligger ett M-Mobility kit med kompressor och lagningsvätska istället.
Känns lite bättre att ha ett hjul i bagaget faktiskt.

Re: "Nödhjul" Vs. Lagningskit.

Postat: ons 16 okt 2013, 16:51
av SvenB
Jag har faktiskt "hittat" ett nödhjul på en skrot i Skövde för 375:-, det är det nog värt. Ska se om lagningssatsen får rum också. Både livrem och hängslen. Om inte annat för eventuella punkteringar på släp.

Re: "Nödhjul" Vs. Lagningskit.

Postat: ons 16 okt 2013, 18:51
av semmelman
Kul å stå i regn på E4 å byta däck... farligt oxå, personligen litar jag på lagningsvätska i en burk i första hand, skulle skadan va värre och jag står riktigt trafikfarligt till får man väl åka undan på fälgen å ringa bärgare.

Re: "Nödhjul" Vs. Lagningskit.

Postat: ons 16 okt 2013, 18:58
av SvenB
Är det någon skillnad att "stå regn på E4 å byta däck, eller " stå på E4 och laga med lagningsvätska"? Lika farligt, i båda fallen vill man nog ha dit Volvoassistans. Och då är det nog bättre med reservhjul eftersom det i det fallet inte har någon betydelse hur stor skadan på däcket är. För ligger du i 110 på E4 så hinner däcket bli "olagningsbart" för lagningsvätska innan du får stopp. I det fallet kommer bärgaren ta bilen till närmate Volvoverkstad för däcksbyte. Om det finns reservhjul sätter bärgaren på det och man kan åka till vilken gummiverkstad man vill. Det är i alla fall så jag resonerade när jag beslutade att komplettera med ett billigt nödhjul.

Re: "Nödhjul" Vs. Lagningskit.

Postat: ons 16 okt 2013, 19:12
av semmelman
Ja ska du leta fram däcket får ju stå där bak å rota å riskera bli påkörd, det bör gå snabbare att dra fram burken, sen går det snabbare skruva på burken på ventilen än allt det som byta hjul innebär, det om punkan är på höger sidan, är den på vänster sida skulle jag aldrig göra nåt om jag inte hittar en ficka eller nåt, aldrig på vägen/renen.
Är skadan liten så funkar ju burken oftast bra, är skadan större då funkar den inte men då är ändå däcket kört så då kan man rulla undan på det.

Det är min personliga åsikt, så gör jag, alla gör som dom vill naturligtvis.

Re: "Nödhjul" Vs. Lagningskit.

Postat: ons 16 okt 2013, 19:18
av SvenB
Om du använder lagningsvätska tror jag att däcket är kört också. Jag tror inte att däcksmontörerna arbetar med ett däck som har vätskan i sig