Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Har en Volvo V50 MY2008 D5.
Bilen är utrustad med bränslevärmare och man har ju läst diverse trådar om tomt batteri på vintern då värmaren får gå en del.
Nu tänkte jag försöka undvika detta problemet genom att skaffa en liten laddare man kan koppla in lite då och då.

Min tanke är att det vore smidigt om man kunde köpa en man kan montera i motorutrymmet med ringkabelskor och en stickkontakt som man kan ansluta snabbt och smidigt.
Någon som testat Biltemas 37-744?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 4-A-37744/
av Lövet
COs laddare är så lik CTEK att jag sätter en bra slant på att om du tar av locket är det exakt samma grejer. VIlket bara är bra förstås.
Användarvisningsbild
av wissel
Har haft min Cotech från Klasse och är grymnöjd.
Ligger alltid i bilen numera på vintern, laddar så fort jag får tillfälle
hos kompisar o så då jag saknar egen möjlighet att ladda.
Haft den nu i tre år....
Användarvisningsbild
av kvantskum
Jag har läst någonstans att vissa smartladdare ligger och drar en aning ström ur batteriet om de inte är inkopplade till nätet.
Om man då kopplar in en sådan konstant på batteriet och inte laddar så ofta så kanske den ligger och smygdrar ström istället?
av Lövet
Om du har laddaren ansluten ska den alltid vara ikopplad. Men själva laddaren behöver inte vara ansluten för att ändå få en smidig lösning. CTEK har exempelvis såna här som alltid kan sitta på batteriet.

Bild
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev:Om du har laddaren ansluten ska den alltid vara ikopplad.
Hmmmm,,, och när man INTE har motorvärmarsladden inkopplad så bör laddaren inte vara ansluten antar jag, om man inte har specialladdare.

En del av mina CTEC tex lyser ju och drar ström baklänges från batteriet så fort de är anslutna.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]