Sida 1 av 4

Kortast bromssträcka - med eller utan ABS

Postat: tor 05 sep 2013, 23:09
av llesrof
Hörde just ett påstående i den genuint skitdåliga serien "What happend next" på Discovery Channel. En bil i Ryssland kör in i en kranbil som står parkerad på vägrenen. Eftersom det är en gammal skitbil så har den inte ABS-bromsar och låser hjulen. Speakerrösten förklarar att föraren borde pumpat på bromsen eftersom bromskraften är som störst innan hjulet låser. Det skulle förkortat bromssträckan med 30%. Underlaget var torr asfalt.

Någon gång i tiden fick jag lära mig att ABS är en kompromiss och att ABS under sådana omständigheter ger något längre bromssträcka men värdet av att kunna styra undan hindret är högre än något kortare bromssträcka. Alltså skulle en bil med låsta hjul få kortare bromssträcka på torr asfalt än en bil med ABS. Stämmer det?

Re: Kortast bromssträcka - med eller utan ABS

Postat: tor 05 sep 2013, 23:29
av ThomasT
llesrof skrev: Alltså skulle en bil med låsta hjul få kortare bromssträcka på torr asfalt än en bil med ABS. Stämmer det?
Nej.


.

Kortast bromssträcka - med eller utan ABS

Postat: tor 05 sep 2013, 23:43
av joel80
Jag har också hört/lärt mig typ samma sak som Ilesrof men tror inte det gällde just torr asfalt.

Re: Kortast bromssträcka - med eller utan ABS

Postat: fre 06 sep 2013, 01:04
av 2444ever
Beror på underlag vad jag vet, och givetvis hur "bra" man är på att pumpbromsa.
*pettson* skrev i någon tråd om pumpbromsa vs. ABS (hittar den inte nu) på olika underlag, några underlag var pumpbromsning snabbare, t.ex. grusväg. Det stämmer bra med mina egna iakttagelser.

Om frågan är tvärnit med låsning vs. ABS på torr asfalt så skulle det väl kunna vara så. ABSbromsning har ju en cykel med 1. Lite mindre broms än optimala, 2. Optimal broms 3. Låsning, så om alla 1'or tar ut fördelen med 2'orna så skulle det kanske kunna vara så.
Men spontant känns det som att ABS vinner på torr asfalt, ABS-tekniken har kanske utvecklats sedan det eventuellt var låsning som vann.

Re: Kortast bromssträcka - med eller utan ABS

Postat: fre 06 sep 2013, 04:37
av *pettson*
ABS ger kortast på asfalt. Däcket är på gränsen till låsning hela tiden. Eller ja det låser och släpper i så korta perioder att däcket inte smälter.
När man tvärnitar på asfalt utan ABS är första delen optimal, men sen smälter däcken och resten av sträckan blir en rutshkana som förlänger stoppsträckan.
Sen var det ju det här med styrbarheten. Låsta hjul går inte att styra med. Det var ju därför ABS systemet kom till.

Andra underlag ger annan utdelning på stoppsträckan. Men där finns styrbarheten kvar och är det som prioriteras istället.

Re: Kortast bromssträcka - med eller utan ABS

Postat: fre 06 sep 2013, 10:46
av VolvoB20
*pettson* skrev:När man tvärnitar på asfalt utan ABS är första delen optimal, men sen smälter däcken och resten av sträckan blir en rutshkana som förlänger stoppsträckan.
Nej, Inte alls, den kinetiska friktionen är betydligt lägre än den statiska friktionen. Därför är det optimla att inte tvärnita alls utan att bromsningen sker UTAN att däcket låser överhuvudtaget och kanar mot asfalten redan under första delen innan gummit ens har smält. Då får man en statisk friktion som är betydligt högre än den kinetiska.Några exempel jag hittat...

Tire on concrete
Static Kinetic
1.00 0.80
Tire on wet road
Static Kinetic
0.60 0.40
Tire on snow
Static Kinetic
0.30 0.20

Re: Kortast bromssträcka - med eller utan ABS

Postat: fre 06 sep 2013, 11:17
av *pettson*
Första delen av en tvärnit är det optimala precis som jag skrev och precis som du kopierat in eller hur trodde du att man uppnår full broms?
För första delen av en tvärnit har du maximal broms utan att däcken låst, dina belägg blir inte så varma så fort ihop med skivan att du får en ommedelbar låsning även om du tror så, förutsatt nudå att inte bromsarna är förvärmda, å andra sidan är isåfall även däcken förvärmda och håller emot bättre innan dom släpper vilket gör att det jämkar lite grand med. Så fort däcket låst kanar det med sämre friktion som följd, än värre när det smält. Precis som jag skrev.

Re: Kortast bromssträcka - med eller utan ABS

Postat: fre 06 sep 2013, 17:19
av joel80
Efter att ha satt mig in i hur det funkar är jag rätt säker på att det jag en gång lärt mig är att man får kortare bromssträcka utan ABS på torr asfalt om man bromsar med kraft men ej låser bromsarna..
Det stämmer ju isåfall överens med *pettson* skriver.

Re: Kortast bromssträcka - med eller utan ABS

Postat: fre 06 sep 2013, 20:30
av Perc
joel80 skrev:Efter att ha satt mig in i hur det funkar är jag rätt säker på att det jag en gång lärt mig är att man får kortare bromssträcka utan ABS på torr asfalt om man bromsar med kraft men ej låser bromsarna..
Det stämmer ju isåfall överens med *pettson* skriver.
Mjo, men det kräver att man klarar av att dosera bromsarna också. Med ABS är det bara att ställa sig på bromsen för kung och fosterland så sköter det sig själv.

Re: Kortast bromssträcka - med eller utan ABS

Postat: fre 06 sep 2013, 21:35
av joel80
Jepp.. jag säger inte att ABS är dåligt eller dumt att ha.. bara det att det är möjligt för en aktiv förare att i vissa lägen få en kortare bromssträcka utan ABS. :)