Sida 1 av 1

Koppla strömbrytare till relä, extraljus.

Postat: sön 18 aug 2013, 17:37
av Kalltkaffe
Tror det funkar, men vill vara säker.

Hur många reläer (40A) kan man koppla in på en strömbrytare? Strömbrytaren är antingen på 25A eller 16A, vet inte, det är iallafall likadan på utseendet som denna:

http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... nformation

Jag tar kabeln från helljuset, in till strömbrytaren, och ut från strömbrytaren går kabeln till stift 86 på reläet, men saken är att jag har 3 st reläer som styr 5 extraljus, och styrströmmen (stift 86) är sammankopplade till en kabelsko, så strömbrytaren kommer stänga av alla 5 extraljus på 100w xenon, och vara kopplad till 3 reläer. Eller måste jag sära på styrkablarna från stift 86 från de tre reläerna, så man får ha 3 st strömbrytare? :S

Är det risk att smälta knappen? eller smälter man knappen bara när man kör utan relä?

Re: Koppla strömbrytare till relä, extraljus.

Postat: sön 18 aug 2013, 17:55
av Perc
Hur många och hur starka extraljus du i slutändan har spelar ingen roll för belastningen på knappen. Det enda knappen gör är att driva reläerna och det är småpotatis.

Hur mycket reläet förbrukar ser du ju lätt med en billig multimeter och om du inte har en sån är det absolut dags att skaffa en och lära dig använda den. Tre reläer på den där strömbrytaren går alldeles utmärkt, skulle jag tro.

Om du överbelastar pga för många extraljus så är det reläet eller matningen via reläet till extraljusen som kommer att ta stryk. Vad som t.ex kan hända är att reläet svetsas fast så det inte släpper sen när du bländar av.

Re: Koppla strömbrytare till relä, extraljus.

Postat: sön 18 aug 2013, 18:01
av Kalltkaffe
Perc skrev:Hur många och hur starka extraljus du i slutändan har spelar ingen roll för belastningen på knappen. Det enda knappen gör är att driva reläerna och det är småpotatis.

Hur mycket reläet förbrukar ser du ju lätt med en billig multimeter och om du inte har en sån är det absolut dags att skaffa en. Tre reläer på den där strömbrytaren går alldeles utmärkt, skulle jag tro.

Om du överbelastar pga för många extraljus så är det reläet eller matningen via reläet till extraljusen som kommer att ta stryk. Vad som t.ex kan hända är att reläet svetsas fast så det inte släpper sen när du bländar av.
Tackar, som jag trodde. :) Det är väl mest när man kör utan reläer man riskerar att smälta knappen.

Får mäta upp och kolla hur mycket reläet förbrukar då. Ja, hört skräckhistorier där reläer svetsas fast, men dom är på 40A och är inte i närheten av det så.

Re: Koppla strömbrytare till relä, extraljus.

Postat: sön 18 aug 2013, 18:16
av Perc
Kalltkaffe skrev:Det är väl mest när man kör utan reläer man riskerar att smälta knappen.
Mycket mycket förenklat, jo. Poängen med ett relä i det här sammanhanget är att slippa ta all strömstyrka ur bilens elsystem, samt att slippa ha en stöddig strömbrytare i kupén. Reläet är ju en elstyrd strömbrytare och det är den som sköter grovjobbet. Utsätter du reläet för samma behandling som knappen (dvs. för stor strömstyrka) kommer det att gå samma öde till mötes.

Om du har för klena prylar i förhållande till förbrukningen så blir det varmt nånstans, eller så svetsar du reläet, eller så går säkringen. Säkringen är ju till för att det övriga inte ska hända. Det är ganska rejäla doningar du håller på med så du ska absolut montera en säkring på matningen, så nära batteriet som möjligt.

Och du ska komma ihåg att xenon behöver mer ström vid uppstart än under drift. 100W på 13V blir ungefär 7.6A, men vid uppstart är strömstyrkan oftast flerdubbelt högre. Mina fabrikstillverkade xenonextraljus på 35W med snabbstart-ballaster krävde, om jag minns rätt, 16A vid uppstart trots att 35W vid 13V egentligen bara blir drygt 2.7A.

När du smäller igång dina 500 watts xenonljus ska dom säkert ha typ 100A under några sekunder. Vid kontinuerlig drift vill dom "bara" ha 38A. Vad är det för bil? Hur stor generator har du?

Re: Koppla strömbrytare till relä, extraljus.

Postat: sön 18 aug 2013, 18:26
av Kalltkaffe
Perc skrev:
Kalltkaffe skrev:Det är väl mest när man kör utan reläer man riskerar att smälta knappen.
Mycket mycket förenklat, jo. Poängen med ett relä i det här sammanhanget är att slippa ta all strömstyrka ur bilens elsystem, samt att slippa ha en stöddig strömbrytare i kupén. Reläet är ju en elstyrd strömbrytare och det är den som sköter grovjobbet. Utsätter du reläet för samma behandling som knappen (dvs. för stor strömstyrka) kommer det att gå samma öde till mötes.

Om du har för klena prylar i förhållande till förbrukningen så blir det varmt nånstans, eller så svetsar du reläet, eller så går säkringen. Säkringen är ju till för att det övriga inte ska hända. Det är ganska rejäla doningar du håller på med så du ska absolut montera en säkring på matningen, så nära batteriet som möjligt.

Och du ska komma ihåg att xenon behöver mer ström vid uppstart än under drift. 100W på 13V blir ungefär 7.6A, men vid uppstart är strömstyrkan oftast flerdubbelt högre. Mina fabrikstillverkade xenonextraljus på 35W med snabbstart-ballaster krävde, om jag minns rätt, 16A vid uppstart trots att 35W vid 13V egentligen bara blir drygt 2.7A.

När du smäller igång dina 500 watts xenonljus ska dom säkert ha typ 100A under några sekunder. Vid kontinuerlig drift vill dom "bara" ha 38A. Vad är det för bil? Hur stor generator har du?
Ja, är ganska haj ändå på detta, säkringar och allt är monterade. Ett 40A relä styr högst 200w nu.

Från hemsidan jag beställde 100w xenonet på, står det såhär:

* Strömstyrka medelvärde under belastning : ca 5 Ampere
* Strömstyrka startvärde : Max 8.5 Ampere

Så 17A på ett 40A relä funkar ju, och sammanlagt med alla fem extraljus blir det 42.5A i startögonblicket. men ditt speedstarter kit använde väl mer startström, just för att de är speedstarter för att den ska nå fullt snabbare?

Det är en volvo 940, dessas ljus jag pratar om nu, sitter på taket, utöver dessa har jag 8 st i fronten på 500w också. Har en extra generator på 100A som driver endast extraljusen.

Bild

Bild

Re: Koppla strömbrytare till relä, extraljus.

Postat: sön 18 aug 2013, 18:34
av Perc
Jag hade inget "speedstarterkit", jag hade riktiga fabrikstillverkade xenonextraljus. ;) Ballasten var tillverkad av Osram.

Men det är ju bra att du har koll. Vad ska du ha såna där mängder extraljus till btw? :D

Re: Koppla strömbrytare till relä, extraljus.

Postat: sön 18 aug 2013, 18:51
av Kalltkaffe
Perc skrev:Jag hade inget "speedstarterkit", jag hade riktiga fabrikstillverkade xenonextraljus. ;) Ballasten var tillverkad av Osram.

Men det är ju bra att du har koll. Vad ska du ha såna där mängder extraljus till btw? :D
Hehe, blivit något sorts beroende.. ;) nja men roligt med el, så istället för "ljud bilar" som är ganska vanligt så tänkte jag på en ljusbil istället :p Och inte så vanligt, roligt med alla blickar och kommentarer. :p