Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Ola311
Måste man bes bilen men rutorna uppe om man tonar framrutorna?? Eller hur kommer man lättast igenom en bes med tonade framrutor??
av Tobzter
Att ha besiktning's rutor och byta varje år för att vara på säkra sidan..du kanske kommer igenom bes med att ta ner rutorna och rycka säkringen. Bror helt på vem som besiktar
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag testa dra ner de sen koppla ur panelen på min förra bil. De lyste ner med en ficklampa och såg de var mörka. De skrev en notis" framrutor ej kontrollerade" men fick ingen anmärkning. Nästa gång hade jag en passagerar ruta otonad jag köpte billigt från skroten och som vanligt så kör man ju ner förarrutan när man åker in besiktar så då la de inte alls märke till att ena var tonad. Sen såldes bilen och nästa ägare åkte på flygande besiktning och då kom han ej undan :lol:
av S.t.r.a.n.D
Bästa är nog som sagts att köpa ett par extra rutor o byta till vid besiktning. När man gjort det ett par gånger tar det inte många minuter per sida att byta.
Numer vet dom på bilprovningen hur det fungerar så att köra ner rutorna o dra säkringen är som att erkänna direkt. Men har du tur så tänker dom inte på det. Se bara till att besikta mitt i sommaren när det är varm och soligt. Dumt att åka dit mitt i vintern eller om det spöregna nån dag.
av Ola311
Så man måste ha rutor fram för att bilen ska gå igenom? Är väl ingen lag som säger att man inte får köra med en söndrig säkring och rutorna nere ändå de är mitt i vintern? :)
Användarvisningsbild
av joel80
Menar inte att vara bitchig.. men...
Enklast vore väl att inte tona framrutorna.. då slipper man åka dit för att man bryter mot den lagen i allafall. Finns väl kanske nån anledning till att man inte får tona framrutorna...

Okej.. förlåt, det där var nog bitchigt.. (N) (U)

:wink:
av Droopy
Tona normalt kan man väl göra men en del tonar ju så jäkla svart att de får klart sämmre sikt åt sidorna, och det tycker jag inet är så smart.

Det fins ju en anledning till att man inte får tona sido och framrutorna, man har ju inte hittat på den lagen bara för att vara taskig med dagens ungdommar.

Hade själv kolsvart på höger frammruta då knodden var liten och satt fram och det var helt klart märkbart sämre sikt i den rutan.
av S.t.r.a.n.D
Ola311 skrev:Så man måste ha rutor fram för att bilen ska gå igenom? Är väl ingen lag som säger att man inte får köra med en söndrig säkring och rutorna nere ändå de är mitt i vintern? :)
Nej, precis det finns ingen lag som säger att du måste ha framrutor inte heller att elhissarna ska fungera. Så du kommer inte få en 2a på det.
Men om du kommer dit idag med rutorna nere och dom inte går att köra upp (om han testar det) så lär han försöka se om dom är tonade. För rutorna åker ju inte direkt ner en halvmeter i dörren. Sen beror det på vilken film du har och hur duktig personen är som monterat den ifall kanten syns.
Gör du det på vintern så är det ju solklart självmål.. Blir han grinig och inte lyckas se så ger han väl dig en 2a på nått annat skit bara för att jävlas tillbaks. Ska man lura dom så gör det ordentligt. Jag betalade 200:-/st för dom rutorna jag hade. Dom såg ut som skit men dög till det jag skulle ha dom till..
Användarvisningsbild
av Nexus
jag hade steg 2 på mina framrutor, en blöt höstdag såg man inte mycket ut genom rutorna rent livsfarligt. En sommardag med stor sol var det skönt ha annars värdelöst men snyggt 8)
av llesrof
joel80 skrev:Menar inte att vara bitchig.. men...
Enklast vore väl att inte tona framrutorna.. då slipper man åka dit för att man bryter mot den lagen i allafall. Finns väl kanske nån anledning till att man inte får tona framrutorna...

Okej.. förlåt, det där var nog bitchigt.. (N) (U)

:wink:
Fast det ligger ju rätt mycket sanning i det. Har aldrig riktigt förstått nöjet med att hela tiden ligga på gränsen, eller helst över gränsen, till det lagliga. Det verkar ju skitjobbigt att hela tiden behöva oroa sig för polisen.
D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?

TS har inte varit aktiv på forumet sen aug 2[…]

installera dragkrok

@Malmstroem Jag får svänga förbi […]

Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]