Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#815541
Är ju ganska partisk i frågan så lita inte på mig 100%. ;) Jag anser att moderna bilar ska ha en mjukvara anpassad för bilen oavsett om den är original eller ej, så många faktorer och utrustningsval som spelar in idag. Enda fördelen med boxarna är väl att de kan tas bort vid service och därmed inte programmeras bort (händer ibland). Körde själv effektbox för några år sen och retade mig på att färddatorn inte stämde, visade ju att förbrukningen gått ner efter boxen men det var tyvärr inte sanningen när man räknade ut det.

Ska prata med bossarna på forumet om ev samarbete, vi har tänkt erbjuda er rabatter på mjukvaror och Volvodelar ett tag nu. :-)-)

/Micke@Autotech
#877756
AutotechMotor skrev:Är ju ganska partisk i frågan så lita inte på mig 100%. ;) Jag anser att moderna bilar ska ha en mjukvara anpassad för bilen oavsett om den är original eller ej, så många faktorer och utrustningsval som spelar in idag. Enda fördelen med boxarna är väl att de kan tas bort vid service och därmed inte programmeras bort (händer ibland). Körde själv effektbox för några år sen och retade mig på att färddatorn inte stämde, visade ju att förbrukningen gått ner efter boxen men det var tyvärr inte sanningen när man räknade ut det.

Ska prata med bossarna på forumet om ev samarbete, vi har tänkt erbjuda er rabatter på mjukvaror och Volvodelar ett tag nu. :-)-)

/Micke@Autotech
Var håller du till? Vad kan Autotech göra med min xc60 d5 awd? Den är trött utan box. Men jag gör inte om misstaget och tackar min lyckliga stjärna att inte mer hände med motorn. Har fått erbjudande om polestaroptimering för fem lök. Fast känslan att de inte anstränger sig utan kör samma programvara i alla bilar.
#877758
Polestar för 5000 låter helt otroligt bra. Autotech/bsr/rica ger dig inte heller individanpassad mjukvara Kallholmen. Det kostar helt andra pengar att få skräddarsytt mappat.
#877808
sen ska man komma ihåg att mjukvara är inte allt, hårdvara är också viktigt.
sportavgas etc.
#877829
Men man kan göra bra mycket med bara mjukvaran. Mjukvaran är ju anpassad för låg förbrukning och lång hållbarhet, dvs inte det bästa om det är max prestanda man vill ha.
Även "chip"-trimm är relativt snålt ställda, då dom används till flera motorer med olika slitage. Trimmfirmorna vill ju inte direkt att någons bil rasar ihop innan dom lämnat parkeringen :lol:

Med en riktig mappning kan man därimot komma jäkligt långt, men som crumpets sa så handlar det om helt andra pengar då, runt 15k eller något sånt(och det varierar säkert en hel del mellan olika bilar/styrsystem, vad man är ute efter osv osv).

Hårdvaran är absolut viktigt, men utan rätt programvara kommer man inte långt med bara hårdvara.
#877867
Så trimchip =/= effektbox? Kan någon berätta vad exakt skillnaden är? Jag har trott att chipning är en gammal benämning men att man bara programmerar om mjukvaran (t.ex bsr skickar ju hem en dosa man programmerar om bilen med). Läste att en box går att ta bort inför service så att den inte programmeras om men var sitter den? Och vad går de att köpa? Har nog en eller två chip-/box-/programsugna 140hk-motor-ägare som inte skulle säga nej till tips.
#877881
Chiptrim/trimchip är ju ett gammalt ord från den tiden då man faktiskt böt chip i styrboxarna (typ fram till -00, undantag finns), men benämnningen lever fortfarande kvar när det gäller modifiering av programvaror i bilar.

Säger man att "chippat bilen" så vet ju "alla" vad det betyder, börjar man snacka om man har "modifierad mjukvara" etc så hänger inte en jäkel med som inte har koll :P
#877885
Inget chipbyte då (trodde det fortfarande var ett alternativ till omprogrammering med dosa från trimföretag :oops: )

Antar effektbox något annat då, om den enligt autotech-Micke ovan går att ta bort innan service t.ex? Var? Hur? Pris?
#877911
Box sitter mellan styrenhet och spridare, vissa boxar har även till tryckgivare vid turbo. Den sitter där och moddar signalen så att ECU:n höftar ur mer soppa. Sämsta sättet att trolla fram lite hästar man kan tänka sig. Att den går att ta ur är ingen anledning att köra den. Skaffa trimmjukvara med dosa så du kan ladda in orginalmjukvaran när du vill istället.
#878101
Effektboxar används väl mest till dieslar vad jag sett, dom(eller ja, äldre iaf, ingen aning om nya) är ju inte lika kinkiga som en bensinare.

Mer bränsle på en bensinare utan några andra modifikationer får bara bilen att gå som 3 lass skit(och ryka som en gammal D24).
Det är en jäkla ballansgång mellan olika värden när man mixtrar med en bensinare :P Och jag tvivlar ju starkt på att nya bilar har mindre värden att pilla på än motronic 4.4(96-98) :roll:

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]