Sida 1 av 6

Hutlösa priser i Sverige

Postat: fre 14 jun 2013, 12:51
av volvoc70cab
Samma reservdel kan kosta tre gånger så mycket i Sverige som i Tyskland. Vanvettigt tycker vi på Teknikens Värld som har granskat diverse olika reservdelspriser till två bilar av olika märken.

Re: Hutlösa priser i Sverige

Postat: lör 15 jun 2013, 01:00
av Guligan
Jobbar du på Teknikens Värld? (Ja, reservdelspriserna i Sverige ligger högt)

Re: Hutlösa priser i Sverige

Postat: lör 15 jun 2013, 01:08
av 9070
Går det att läsa om detta test i er tidning eller något som du/ni kommer att lägga ut här?

Re: Hutlösa priser i Sverige

Postat: lör 15 jun 2013, 01:55
av vetten
Det är säkert sant beträffande reservdelar och även på däck och det oavsett om det är kinadäck eller "våra sk. kvalitetsdäck"!!!???
Men? Får man göra reklam för en speciell tidning eller något annat här och det även om jag tycker att du har rätt, men gör du ett reportage om reservdelspriserna här och där i din tidning så tycker jag att det är ok :-)-)

Re: Hutlösa priser i Sverige

Postat: lör 15 jun 2013, 09:17
av *pettson*
Man kan ta precis hur mycket som helst för precis vadsomhelst. Anledningen till större delen av priset: För att man kan.

Vi svenskar är ganska unika, större delen av dom som inte är insatta är helt säkra på att priset är rakt av kopplat till kvalitet.
Är priset 3ggr högre så är kvaliten detsamma.
Lika säkra är man på att är det *orginal* så är det högsta kvalitet, inget annat. Därför måste orginal vara dyrt, är det billigt är det *pirat* som inte ens orginaldisken vill känna till, trots att det då är orginalsaker.

Säljer någon något annat billigt så är det som säljs stämplat som *kinaskit* innan någon ens överhuvudtaget tittat på detaljen.
Ingen vet något om kvalitet eller liknande, bara priset rakt av dömer ut.

Vi gör likadant med oljor. Vi vet ALLT om oljor, bara det är i en snygg dunk och heter nåt bekant. Vad du som konsument inte vet är hur spelet går till.
En verkstad jag jobbat på sålde bara för Mobil1, hur lät det då?
Såhär: *Vi har bästa märket och har jobbat hårt med vår branding. Förutom att vi har bästa oljan på marknaden så får också ni överlägset största andelen. Vårt pris in blev 29kr/liter inkl moms. Vårt pris till kund SKA VARA 200kr/liter, för du förbinder dej att ta vissa priser. (underförstått: annars råkar oljeleveranserna sina till dej). Största anledningen till att du ska sälja vår olja är att du får behålla den för marknaden gigantiska mellanskillnaden mellan in och ut.*

Man kan undra varför man tidigt kunde skicka folk till månen, idag skickar man teknik vartsomhelst. Men man kan fortfarande inte göra en spindelled som går 10.000 mil? Sanningen är att det kan man, utan vidare, men man VILL INTE. Gör man såna saker kan man inte fortsätta sälja dom i evighet.
Som jag tjatat om så många ggr. En talesman för VAG som förmodligen inte jobbar kvar blev pressad i tv (ett motorprogram, kan ha varit motorjournalen eller någon av dom serierna med om jag inte minns fel, joppe pilgren) över varför man envisas om att kalla saker för skräp och pirat när dom bär avslipningsmärken där orginalmarkeringarna suttit och orginalmärket var kvar i gummidetaljen som var inpressad.
Han sa: *Det svåraste med att tillhandahålla reservdelar är att göra delar som är så bra att kunden känner han fått något för pengarna, men så dåligt att han återkommer inom en inte allt för lång tid för att handla en ny. Det är service och delar vi lever på.*
Som sagt.. han jobbar nog inte kvar efter att ha sagt det så tydligt. Men visst är det så.

Sanningen är att delar är mycket dyrare här för att VI KONSUMENTER tycker det ska vara så. Även lagstiftare verkar tycka att det ska vara så då vi som ett av få länder låter *Generalagenter* köpa upp rättigheterna till att få sälja något på vår marknad. Eftersom KG knutsson äger alla rättigheter till allt som är bosch så spelar det ingen roll om du köper det på volvo, mekonomen, autoexperten osv. För KG tar sin del av kakan först. Smulorna får sen dom andra förhandla om bäst dom vill. Tar jag och kikar på en bosch lambdasond med ett visst typnummer så kan jag köpa den för 1/3 av butikspriset här, om jag köper den i England. Då är frakten inräknad. Autoexperten som jag jämfört med ger MASSOR mer i inköpspris plus moms, än jag ger med frakt och moms från England. Ta bort rättigheterna att köpa sej en plats som generalagent så ska ni se att eftermarknadspriset sjunker och då sjunker även orginal.
Idag är det tvärtom. Orginal har satt sina priser och eftersom eftermarknad inte är *skräp* så har priserna höjts för att bli lika höga som orginal. Vips kan bägge ligga och suga oss på blod.
DET ÄR DU SOM KONSUMENT som gör det här möjligt. Det händer för att DU låter det hända.

Re: Hutlösa priser i Sverige

Postat: lör 15 jun 2013, 10:22
av torbjorn_75
Original är ungefär som mc donalds. Det är inte det bästa, men man vet vad man får, och det är det som är det viktiga.

Går man till Biltema är det enda man vet att man INTE vet vad man får. Verktyget kan vara bra, batteriet skräp osv. Prioritet är att det skall vara BILLIGT, inte KVALITET. Problemet är bara att jag vill inte resa fram och tillbaka, betala montera, montera av, reklamera, argumentera, upprepa tills det funkar och hålla på. Tid är pengar.

Hutlösa priser i Sverige

Postat: sön 16 jun 2013, 10:50
av Andis
Otroligt intressant inlägg du skrivit Pettson.

Kommer bara på ett ord för det "industriell hållbarhet"

Tackar för tipset om England ska kolla det. Brukar själv ta delar från staterna men inte riktigt lönade på europeiska bilar.

Förstår inte att dessa gamla monopol fungerar för företag som Kg Knutson fortfarande men har nog blivit lite knepigare för dom med internet nu.

Oljor har verkligen spårat ur helt i pris här i Sverige tycker jag.
Dessutom brukar bilar konsumera massa olja på dess extremt dyra oljor.

Ska man köra på dom är det verkligen så mycket bättre?
Funderar på att börja med gammal hederlig 5-40 olja igen.

Eller den Volvo specade oljan fast av annat fabrikat än castrol.
Nu när normal priset på oljan är uppe i 1800kr för ett oljebyte då har jag räknat in 2 liter att fylla på vilket brukar räka till 1500 mil sen är det dags att fylla på igen.

Med vänlig hälsning,
Andis

Re: Hutlösa priser i Sverige

Postat: sön 16 jun 2013, 13:44
av volvoc70cab
Nej jag arbetar inte på någon tidning. Har själv sett prisnivån i ex. vis Tyskland för både reservdelar och däck där. Ofta är det frågan om minst en halvering av priserna eller mer jämfört med Sverige . För att inte tala om "byggmarknaden" där det ofta ännu större prisdifferens för exakt samma produkt.

Re: Hutlösa priser i Sverige

Postat: sön 16 jun 2013, 23:59
av Guligan
Rätt avseende byggvaror, gäller även målarfärg (tänker specifikt för trähus utvändigt) som är ohemult dyrt i Sverige jämfört med t.ex. USA.

Ps. Det du skrev i trådstarten gick inte att tolka på annat sätt än att du jobbar för T.V.

Re: Hutlösa priser i Sverige

Postat: mån 17 jun 2013, 00:45
av torbjorn_75
det gick också att tolka som ett citat från Teknikens Värld....
copy & paste kan vem som helst göra.