efterdra topp saab 9-5 -00
Postat: fre 31 maj 2013, 22:49
Hej!
Svärfars 9-5:a (2,0t) trycker ut kylvatten lite överallt. Började läcka i skarven mellan topp och block, på framsidan av motorn (mot kylaren).
Prövade "bars leak" tror jag det hette, och det funkade faktiskt. Ett litet tag..
Sen stack en kylarslang, och sen nåt mer.
Den ryker inget ovanligt.
Provtryckning av kylsystemet på verkstad gav inget.
Jag misstänker att kompression läcker till kylsystemet, och tänkte se om jag hittar nån lös topplocksskruv imorgon.
Nu till frågan: kan jag ta bort kamkåpan utan att kamaxlarna flyger iväg?
Momentet till toppskruvarna är 40, plus 60 Nm och 90 grader, men jag tänker inte lossa dom, endast dra åt för att känna om det går. Jag tänkte gå på känn utan momentnyckel då jag inte kommer att ha att göra med rena och oljade gängor.
Jag har inga större förhoppningar om detta, men det är värt ett försök tror jag.
Tips och tankar mottages tacksamt.
Svärfars 9-5:a (2,0t) trycker ut kylvatten lite överallt. Började läcka i skarven mellan topp och block, på framsidan av motorn (mot kylaren).
Prövade "bars leak" tror jag det hette, och det funkade faktiskt. Ett litet tag..
Sen stack en kylarslang, och sen nåt mer.
Den ryker inget ovanligt.
Provtryckning av kylsystemet på verkstad gav inget.
Jag misstänker att kompression läcker till kylsystemet, och tänkte se om jag hittar nån lös topplocksskruv imorgon.
Nu till frågan: kan jag ta bort kamkåpan utan att kamaxlarna flyger iväg?
Momentet till toppskruvarna är 40, plus 60 Nm och 90 grader, men jag tänker inte lossa dom, endast dra åt för att känna om det går. Jag tänkte gå på känn utan momentnyckel då jag inte kommer att ha att göra med rena och oljade gängor.
Jag har inga större förhoppningar om detta, men det är värt ett försök tror jag.
Tips och tankar mottages tacksamt.