Sida 1 av 4

Förbrukningsbluffen ökar i bilvärlden

Postat: tor 30 maj 2013, 17:57
av Rådlös
Förbrukningsbluffen ökar i bilvärlden

Av: Håkan Abrahamson, Ny Teknik.
Publicerad 29 maj 2013 16:51
Den verkliga bränsleförbrukningen avviker allt mer från biltillverkarnas uppgivna värden, visar en rapport.

Läs mer: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 706380.ece

Re: Förbrukningsbluffen ökar i bilvärlden

Postat: tor 30 maj 2013, 19:39
av Variosboy
Den största bluffen är väl inte att deklarerad och verklig förbrukning skiljer sig mer och mer, den verkliga bluffen är ju att branschen lyckats lura folk att stirra sig blind på skillnaden i förbrukning istället för de stora posterna när det gäller att äga bil.

Jag blir lika förvånad varje gång det dyker upp en tråd här där folk undrar vad servicen kostar på bilen dom just köpt, jag menar, kollar man inte upp sånt innan man köper bil?

Kan ju inte vara en direkt nyhet att bilar kräver omsorg.

Re: Förbrukningsbluffen ökar i bilvärlden

Postat: tor 30 maj 2013, 21:27
av MartinS
Det väldigt få som ser totalen utan stirrar sig helblinda på centilitrar. Märkligt men sant.

Jag skulle nog vilja säga att högst en på hundra har ett hum om vad en mil med sin bil egentligen kostar.

/Martin

Re: Förbrukningsbluffen ökar i bilvärlden

Postat: tor 30 maj 2013, 21:39
av Droopy
Det vill folk inte veta för då skulle de låta bilen stå :-) Sedan diffar det ju en del, såg nån undersökning för något år sedan och det var ett span från 25-60SEK/mil och snittet låg på ca 6000SEK per mån för en nyare V 70. och runt 5,5-6k skulle jag säga att jag själv ligger.

Re: Förbrukningsbluffen ökar i bilvärlden

Postat: tor 30 maj 2013, 21:57
av Bosse9988
Att lita på färddatorn är ju också ett ofog. Nolla trippen, kör och sen när bränslet nästan är slut så tanka och dela literna med antalet körda mil. Där visar sig den verkliga förbrukningen. En Saab jag hade visade alltid att bilen dragit 1-2 deciliter mindre än vad den verkligen gjorde. När man väl vet differensen kan man ju köra efter färddatorn och lägga till den bränslemängden som saknas.

Re: Förbrukningsbluffen ökar i bilvärlden

Postat: fre 31 maj 2013, 07:04
av llesrof
Bosse9988 skrev:Att lita på färddatorn är ju också ett ofog. Nolla trippen, kör och sen när bränslet nästan är slut så tanka och dela literna med antalet körda mil. Där visar sig den verkliga förbrukningen. En Saab jag hade visade alltid att bilen dragit 1-2 deciliter mindre än vad den verkligen gjorde. När man väl vet differensen kan man ju köra efter färddatorn och lägga till den bränslemängden som saknas.
Min färddator visar för mycket.

Re: Förbrukningsbluffen ökar i bilvärlden

Postat: fre 31 maj 2013, 09:04
av MartinS
Droopy skrev:Det vill folk inte veta för då skulle de låta bilen stå :-)
Så är det nog.

Pillade ihop ett litet ark med mina bilar och alternativa bilar. Mycket varierar ju beroende på var man bor, hur man finansierar och vad som ingår vid ett begköp (däck etc.) och mycket mycket mer Men det ger ju ett hum om vad det faktiskt kostar per år och per mil.

http://www.gunneby.se/milkostnad.xlsx

/Martin

Re: Förbrukningsbluffen ökar i bilvärlden

Postat: fre 31 maj 2013, 11:05
av SEpaket
Det där är inte så konstigt. Eftersom det i praktiken inte hänt särskilt mycket med förbrukningen på 20 år så. Min 850 drar 0,8 l/mil vid pumpen, en S80 T4 drar ungefär 0,3 liter mer än så i praktiken. Visserligen har den 30 hästar fler och är 80 kilo tyngre, men det skall föreställa en modern bil.

Vi skall nog vara glada åt det, för hade miljöpartiet fått reda på att det knappast går att göra bilarna snålare hade man förbjudit bilarna för längesedan.

Re: Förbrukningsbluffen ökar i bilvärlden

Postat: fre 31 maj 2013, 22:21
av rid54
SEpaket skrev:Det där är inte så konstigt. Eftersom det i praktiken inte hänt särskilt mycket med förbrukningen på 20 år så. Min 850 drar 0,8 l/mil vid pumpen, en S80 T4 drar ungefär 0,3 liter mer än så i praktiken. Visserligen har den 30 hästar fler och är 80 kilo tyngre, men det skall föreställa en modern bil.

Vi skall nog vara glada åt det, för hade miljöpartiet fått reda på att det knappast går att göra bilarna snålare hade man förbjudit bilarna för längesedan.
+1 på det. Det som har hänt, enligt min mening, är att man fått motorerna att gå effektivt inom ett mycket vidare arbetsområde. Motorer med klart hyfsad toppeffekt kan även köras snålt, vilket inte riktigt lirade med äldre motorer (tänk B30). Om man däremot använder äldre motorer inom deras bästa arbetsområde så är inte framstegen till moderna motorer så imponerande. Det som faktiskt har hänt beror nog på insprutningssystem och closed-loop-reglering och modern tändningsstyrning i stället för förgasare och mekaniska fördelare, som jobbar finfint mellan 1500 och 3000 varv och halv gas... Däremot kan man inte lura naturlagarna; en tvåtonsbil kräver en viss energimängd för att komma upp i fart. Normalbilarna har inte blivit lättare...

Re: Förbrukningsbluffen ökar i bilvärlden

Postat: fre 31 maj 2013, 23:51
av *pettson*
Så var det ju det här med lambdastyrning. Få vet att förvisso gör den ett bra jobb. Men den är endast inkopplad när gaspedalen är EXAKT stilla, så den jobbar sällan och inom ett smalt område. Porsche är ett av dom få bilmärken som har sondstyrt hela varvtalsregistret igenom oavsett gasläge. (En artikel jag läste för nåt år sedan som jag fortfarande letar efter för att printa ut *suckar*
Varje gång gasen rörs åsidosätts sonden. Då gäller programvaran med adaption för dess nuvarande förhållanden istället.
Alltså inte optimalt snålt på något sätt alls. Naturligtvis har det blivit bättre, men det är långt ifrån imponerande.
Redan 1991 i slutet där så blev 850GLT en miljöbil i klass 2. Den var superren, men hur blev den så ren? Enkelt: Något trängre rör ut ut katalysatorn gjorde att gasen gick lite långsammare igenom kissen med mera rening som följd. Sen är den extremprogrammerad på två varvtal. Tomgång och 2500rpm. Den går så snålt på 2500 att dom flesta har svårt att gå 100% rent just där, inget problem på 2200 inget på 2700. Glömde jag berätta att certifieringen gäller två varvtal i sverige? Jepp..tomgång och 2500 rpm. Som sagt redan1991 började man programmera bilarna för testreglerna.