Sida 1 av 1
ET-mått
Postat: ons 22 maj 2013, 16:58
av Rådlös
En teoretisk fråga utan någon aktualitet (för mig).
ET-måttet på fälgar grundar ju sig på utrymmet i hjulhuset m.m. Men hjullagrens placering är väl också en faktor att räkna med. Det finns ju två framhjulslager i varje nav. (Kanske även i bakhjulen ibland?) Är ET-måttet styrt till det yttre eller inre lagret, eller mitt emellan?
Re: ET-mått
Postat: ons 22 maj 2013, 19:05
av MartinS
ET måttet är antal millimeter från fälgens mitt till anläggningsytan. Det har alltså inget att göra med bilen i sig.
/Martin
Re: ET-mått
Postat: tor 23 maj 2013, 08:00
av Variosboy
Nja, det är ju en sanning med modifikation, att en fälg med ett visst inpressningsmått är anpassad till en viss bils hjulupphängningsgeometri är ju i allra högsta grad sant.
Sen vart lagret råkar vara i förhållande till ett tänkt centrum i fälgen varierar ju såklart.
Re: ET-mått
Postat: tor 23 maj 2013, 16:00
av Lucif3r
Är inte ET baserat på avståndet mellan anliggningytan(på bilen) och fjäderbenet?
Re: ET-mått
Postat: tor 23 maj 2013, 16:14
av Vojje
Nej, stötdämpare bytes av hävd parvis på samma axel.
Om ET är alltför högt är det dock helt riktigt att fälgkanten eller eventuella balanseringsvikter kan toucha fjäderbenet vid max. styrutslag.
I så fall kan det hjälpa att justera styrstoppen.

-)
Re: ET-mått
Postat: tor 23 maj 2013, 21:34
av rid54
"Förr" var det så, att man hade en strävan att mittlinjen genom hjulet (slitbanans mitt) inte skulle vara för långt från en tänkt "rotationslinje" för styrningen (styrspindellutning; en tänkt axel som hjulet vrider sig omkring vid styrning) vid vägbanan, eftersom det då blir en sorts hävstång som vill "styra" om hjulet bromsas upp av t.ex snömodd, mjuk vägbana, eller helt enkelt om bromsarna tar olika. Detta förhållande påverkas självklart om man har en annan offset på hjulet än vad framvagnen är byggd för. Dessutom ändras lasten på de två lagren i framhjulsnavet om lastpunkten flyttas utåt eller inåt. Numera gör servostyrning och diverse andra förbättringar att framvagnen är tåligare -ur körsynpunkt- för ändringar på detta område, men lagerpåverkan kommer man inte ifrån.