Sida 1 av 2

945 eller 855?

Postat: sön 12 maj 2013, 21:53
av berrabus
Frugans 945:a har sett sina bästa dagar och hon behöver en annan bil.

Hon är jättenöjd med 945 och kan tänka sig en sådan igen. Har kollat lite på 855 också och om man jämför dem, vad finns det för fördelar resp. nackdelar med resp modell?
Har mekat en hel del genom årens lopp med 945:an och den är ganska lättmekad.

Är det ngn större skillnad på bränsleförbrukningen på dem? Hon pendlar 5 mil om dagen så det blir en del.

Verkar även som en 945 i bra skick står ngt högre i pris än en motsvarande 855.

Re: 945 eller 855?

Postat: mån 13 maj 2013, 13:25
av Lucif3r
Jag har haft en 945a och nu har jag en V70, så kan väl nämna några för och nackdelar.

Inte för att jag tror det spelar någon roll, men 940 är RWD vilket är roligare än FWD :P
945 har något större kombi-utrymme.

940 är något mer lättmekad, men 85x70 är inte svårmekade. Största skillnaden i både pris och arbete är kopplingsbyte. Ta ner växellådan på 85x70 är inget man gör för skojs skull... Samt att allting ser svårare ut på en 85x70, men är igentligen inte svårt när man börjar läsa sig till hur saker och ting ska utföras.

V70 iaf, har ojämnförbar komfort jämntemot en 940. Mycket skönare bil att köra runt i.

Bränsleförbrukning beror helt på motorval. Jag hade en 92a med B230FB(130hk sugis), och V70in är en 2.0 T5. Bränsleförbrukningen ligger ungefär lika dom emellan (~0.8 långkörning), båda manuella.

Om ekonomin tillåter skulle jag råda till att kika på en V70 istället för 850. Skilladen är rätt stor dom imellan, speciellt inredningsvis. Annars är 850 absolut inget dåligt val.

Slutligen råder jag Er till att om ni inte köper en turbo, köp en med 144hk istället för GLT på 170hk. GLTn känns ordentligt slö då vridet kommer otroligt högt upp i registret, medans 144hk kommer betydligt tidigare - vilket medför att 144hk känns mycket piggare och ev. något bränslesnålare.

Överlag så är alla 3 (940, 850 och v70) riktigt bra bilar, och oavsett vilken man väljer så får man mycket bil för pengarna (förutsatt att man inte köper ett vrak/blir blåst, givetvis).

Re: 945 eller 855?

Postat: mån 13 maj 2013, 15:23
av Priebe
Jag hade tills alldeles nyligen en 945, 94 årsmodell, 25 000 mil manuell låda och bytte till en XC70 05 årsmodell, 28 000 mil automat. Kan inte påstå att det var några större fel på 945:an, gick igenom besiktningen utan anmärkning år efter år. Skillnaden är dock enorm, förut körde jag bil, nu flyger jag bil. Visst är det skönt med AC och automatlåda, men den största anledningen till bytet är att jag skjutsar mina och grannens ungar till skolan varje dag och även om 945:an var en säker bil så går det inte att jämnföra med säkerheten i XC70. Att skruva den nya bilen kan man väl glömma helt, i 945:an kunde jag byta lite grejer här o där, men fattar nada när jag öppnar motorhuven på XC70.
945:an jag hade hade jag fått ärva av min pappa, och jag kommer ihåg att när han köpte den så stod han i valet och kvalet mellan den och en 855, men fick då rådet av sin bilmek att 945 är den sista "riktiga" skruvbara bilen Volvo producerade. Vad jag menar är att funderar du på en 855 kan du lika gärna köpa en V70 eller så.. Vad gäller bränsleförbrukningen drar 945:an lika mycket som XC70, trots att XC70 har drygt 100 hk mer

Mvh Peter

Re: 945 eller 855?

Postat: mån 13 maj 2013, 18:58
av Perc
Priebe skrev:Att skruva den nya bilen kan man väl glömma helt, i 945:an kunde jag byta lite grejer här o där, men fattar nada när jag öppnar motorhuven på XC70.
Det har folk sagt i typ hundra år nu. "Dom här nya bilarna kan man ju inte skruva med själv"

Tycker själv att trådskaparen ska satsa på en V70 97-00, eller en sen 855:a. Frågar ni mig (eller vem som helst som ägt båda) så är en V70 90-talare helt enkelt en färdigutvecklad 855:a. Otroligt mycket snyggare inredning och det är ju den man ser när man sitter och kör. Exteriört är det hugget som stucket tycker jag, nu när båda har blivit till åren så är en fräsch ansiktslyft 850 ganska skarp i linjerna på nåt vis medan en V70 är lite mera menlös på nåt vis.

Modellerna med gasvajer har samma drivlina som 850. De uppdaterade motorerna går lite mjukare och snålare och automatlådorna är modernare men i gengäld är det krångel med gasspjället på dem. Välj själv vilket du föredrar.

Re: 945 eller 855?

Postat: mån 13 maj 2013, 19:59
av berrabus
"Ta ner växellådan på 85x70 är inget man gör för skojs skull..."
Hade borta automatlådan i 945:an och det var ingen lek det heller :D

Hade fått för mig att 855 och V70OG (eller vad det heter på Volvospråk) var i princip samma sak men det kanske endast är utseended som påminner om varandra för en ofrälst som jag.

V70 verkar ligga lite högre än 850 men det kanske det är värt. Om man nu skall sikta in sig på en sådan istället, vilken motor är att föredra om man tänker in att den skall gå en del per år?
Vad är absolut svagaste punkten på dem?

Re: 945 eller 855?

Postat: tis 14 maj 2013, 01:19
av Lucif3r
berrabus skrev:Hade fått för mig att 855 och V70OG (eller vad det heter på Volvospråk) var i princip samma sak men det kanske endast är utseended som påminner om varandra för en ofrälst som jag.
I grund och botten är det ju samma kaross. Skilnaderna ligger i fronten och inredningen, som är mer dämpad än 850 också. Motormässigt är det i stortsett samma motorer upp t om -98.

Svårt att säga vad absolut svagaste punkten är, därimot finns det saker det slarvas med som kan ge problem. Till detta tillhör rotor+fördelare, tändkablar och vevhusventilationen. Oljeläckage är väl ingen direkt ovanlighet, detta ofta pga. täppt vevhus.
Det värsta stället man kan få oljeläckage på är packboxen bakom svänghjulet. Då är det ner med låda, koppling och svänghjul bara för att byta den där lilla sketna packboxen.

Annars är det väl ingenting speciellt med dom. Jag har visserligen bara haft min V70 i 1 år nu, men den har varit otroligt driftsäker och dom fel som varit har varit bagateller (kass rotor+lock, lite dåliga motorfästen osv)
Visar sig på bes denna månad om min V70 har varit så driftsäker jag inbillat mig :-)-)

Re: 945 eller 855?

Postat: tis 14 maj 2013, 02:01
av Nexus
Tycker inte min V70-99 är mera svårskruvad än 740in. Det är en myt att det inte går göra något själv under huven på "moderna" bilar. Tex bromsar så är det i princip lika på saab,audi,volvo,ford mm . Kan man byta på en bil kan man på alla.

Re: 945 eller 855?

Postat: tis 14 maj 2013, 12:33
av Lucif3r
Nexus skrev:Tycker inte min V70-99 är mera svårskruvad än 740in. Det är en myt att det inte går göra något själv under huven på "moderna" bilar. Tex bromsar så är det i princip lika på saab,audi,volvo,ford mm . Kan man byta på en bil kan man på alla.

Skillnaden ligger ju i att det SER svårare ut vid en första blick, det är trångt och jävligt och man kan inte föreställa sig hur man ska komma åt minsta lilla, till skillnad mot 2/7/900-serien där man kan vända en långtradare utan problem :lol:
Och eftersom det SER svårare ut, så måste det ju vara det också, eller hur? :wink: (sarkasm, om någon inte förstod det)

Dom flesta blir bort"skrämda" av det visuella lilla utrymme som finns på nyare bilar, berättar för sina bekanta hur dennes gamla 740 minsan gick att skruva på och vips - så är myten att nyare bilar ej går att skruva på född.
Dom värsta bilarna är ju dom som har heltäckande plastlock över motorn, så när man öppnar huven ser man bara denna plast och genast fattar man inte hur man ska komma åt motorn, eller om den ens sitter där, när det i verkliga fallet bara är några skruvar man lossar och vips, så har man den gamla klassiska motorn framme och väl synlig.

Re: 945 eller 855?

Postat: tis 14 maj 2013, 18:47
av SEpaket
Jag har ju, lustigt nog, sedanversionen av båda modellerna. Och favoriten är ändå 850. Det är en betydligt bekvämare bil. Komforten är ljusår bättre i 850.

Re: 945 eller 855?

Postat: ons 15 maj 2013, 06:58
av berrabus
SEpaket skrev:Jag har ju, lustigt nog, sedanversionen av båda modellerna. Och favoriten är ändå 850. Det är en betydligt bekvämare bil. Komforten är ljusår bättre i 850.
Kan det vara individberoende eller menar du att 850 generellt sett har bättre komfort och isåfall, på vilket sätt?
Om så är fallet har ju Volvo misslyckats :D