Sida 1 av 2

Tittar på import från Europa

Postat: tor 18 apr 2013, 22:48
av santander
Är sugen på att köpa en C30, helst R-design och det verkar finnas ett bra utbud runt om i europa (även i sverige) på årsmodell 12 med nybilsgaranti kvar.

Om jag köper en bil utomlands som inte varit registrerad längre än 2 år så antar jag att jag kan använda nybilsgarantin fritt i Sverige?
Det är viktigt att klargöra detta tycker jag :P

Jag har även förstått att om man köper en bil i ett EU-land och bilen har varit registrerad kortare tid än 6 månader ELLER att den har rullat mindre än 600 mil så får jag betala moms i Sverige.
Om inget av ovanstående kriterier uppfylls så slipper jag moms.

Detta renderar i att jag kan tycka att det är smart att köpa en bil som registrerades för 6-12 månader sedan och rullat 600-1000 mil.
Då slipper jag betala moms, får en bra och nästan ny bil billigt samt har minst ett års full garanti i Sverige.
Tanken är även att lämna in bilen på ett ordentligt test (M-test kanske?) i Sverige för att verkligen göra en genomsyn och utnyttja garantin.

Jag tänker också att på såpass nya bilar som bara är några månader gamla så är det inte så stor chans att de skruvat på mätaren?


Tankar på mina idéer?
Jag har även räknat med ca 10.000kr i omkostnader för bilköpet (reskostnad, registrering, plåtar och tillfällig försäkring).


Ett exempel är denna bil i Italien, med dagens växelkurs (Euro 8,54) så kostar denna bil 136.640kr (kanske 146.000kr då med omkostnader).
http://www.autoscout24.se/Details.aspx? ... 00&asrc=fa

Eller denna som är hos en tysk Volvo Selekt-handlare. Pris 145.000kr (155.000kr efter omkostnader).
http://www.autoscout24.se/Details.aspx? ... asrc=st|fs

Re: Tittar på import från Europa

Postat: lör 20 apr 2013, 16:03
av SEpaket
Du får nog räkna med en saftig penning för att uppdatera mjukvaran hos Volvo eftersom färddator och allt annat kommer vara på Tyska/Italienska eller vilket land du nu hämtar bilen i. Vad gäller garanti så tror jag det blir lite krångligt, jag tror inte det är samma garanti i alla länder. Och jag vill minnas att den svenska garantin upphör att gälla vid export, men där kan jag minnas fel.

Vad gäller mätarställningen så begär alltid, alltid servicebok och andra papper samt undvik skumme handlare så är det riskfritt. Volvos egna återförsäljare i Tyskland skruvar ungefär lika mycket mätare som Bilia, det vill säga inga alls.

Re: Tittar på import från Europa

Postat: sön 21 apr 2013, 00:23
av Vojje
SEpaket skrev:Du får nog räkna med en saftig penning för att uppdatera mjukvaran hos Volvo eftersom färddator och allt annat kommer vara på Tyska/Italienska eller vilket land du nu hämtar bilen i.
Fixar man väl lätt själv med (kines)VIDA

Re: Tittar på import från Europa

Postat: sön 21 apr 2013, 14:00
av SEpaket
Vojje skrev:
SEpaket skrev:Du får nog räkna med en saftig penning för att uppdatera mjukvaran hos Volvo eftersom färddator och allt annat kommer vara på Tyska/Italienska eller vilket land du nu hämtar bilen i.
Fixar man väl lätt själv med (kines)VIDA
Om man har den kompetensen så kan man säkert fixa det själv. Jag skulle inte kunna göra det själv och Volvo har säkert vett att ta betalt in absurdum för en sådan sak. Privatimporten av nya bilar har ju faktiskt minskat, enligt vad som läggs ut på blocket. Förut så fanns miljarder privatimporterade 850, S/V70 och liknande, men hur många bilar tillverkade efter 05 ser man som privatimporterats? Ganska få.

Tittar på import från Europa

Postat: sön 21 apr 2013, 14:12
av Petzzon
Kostar inte så mycket, gjorde det nyligen på den xc 60 jag hämtade hem. 1270:- för programvaran samt 240:- i arbetskostnad.

Re: Tittar på import från Europa

Postat: sön 21 apr 2013, 18:20
av santander
Petzzon skrev:Kostar inte så mycket, gjorde det nyligen på den xc 60 jag hämtade hem. 1270:- för programvaran samt 240:- i arbetskostnad.
Intressant, det var ju inte så farligt.

Så det man behöver lägga efter importen är ca 1500kr i kostnad för att göra om mjukvaran till svenska.
Något mer som du fick betala?

Var din bil äldre eller under nybilsgaranti när du tog hem den?
Vet du hur garantin fungerar?

Re: Tittar på import från Europa

Postat: sön 21 apr 2013, 19:06
av Petzzon
santander skrev:
Petzzon skrev:Kostar inte så mycket, gjorde det nyligen på den xc 60 jag hämtade hem. 1270:- för programvaran samt 240:- i arbetskostnad.
Intressant, det var ju inte så farligt.

Så det man behöver lägga efter importen är ca 1500kr i kostnad för att göra om mjukvaran till svenska.
Något mer som du fick betala?

Var din bil äldre eller under nybilsgaranti när du tog hem den?
Vet du hur garantin fungerar?
Det var en 11:a uttagen dec 2010 så den var över 2 år men som jag förstått gäller garantin i Sverige också.
I övrigt tillkom besiktningskostnader, ursprungskontroll, skyltar samt kostnad för CoC dokument 1000:-, detta skall som jag förstått inte vara problem att få med hem i Tyskland, vet inte hur det egentligen funkar i Österrike där jag tog min bil ifrån men hur som helst missades detta och jag fick beställa det direkt från Volvo.

Re: Tittar på import från Europa

Postat: sön 21 apr 2013, 21:18
av Lövet
santander skrev: Jag har även förstått att om man köper en bil i ett EU-land och bilen har varit registrerad kortare tid än 6 månader ELLER att den har rullat mindre än 600 mil så får jag betala moms i Sverige.
Om inget av ovanstående kriterier uppfylls så slipper jag moms.
Nej, nej, du slipper ingen moms. Du får betala den utländska istället. Det är en bra idé eftersom den nästan alltid är lägre än den svenska.

Re: Tittar på import från Europa

Postat: sön 21 apr 2013, 21:20
av Vojje
fast svensk moms går till svensk "välfärd" :D

Re: Tittar på import från Europa

Postat: sön 21 apr 2013, 21:46
av Lövet
Så är det förstås. Förhoppningsvis går den utländska momsen till någon form av välfärd också dock.