Sida 1 av 1
Hälla i diesel i oljan för att rensa. ?
Postat: ons 17 apr 2013, 10:12
av Jonas_latt
Jag har en Renault megane -99. Den tickar något fruktansvärt.
Har bytt olja utan resultat. Har letat runt och såg något forum att man kunde hälla i lite diesel i oljan och låta den gå på tomgång en stund och sedan byta olja.
Men såg också någon som tömte motorn på olja sen hällde i diesel och lät den gå. Alltså helt utan olja? Kan verkligen det va bra?
Mvh
Re: Hälla i diesel i oljan för att rensa. ?
Postat: ons 17 apr 2013, 13:39
av volvobaggen
Jag tror inte det är bra at köra motorn med diesel som smorning. Jag har kört en tickande gammal golf 2 motor på 100% dieselolja, den tickar fortfarande. Diesel är inte nått särskilt bra smorningsmedel tror jag. Diesel flush ska vara et gammalt mekar-tips, men jag gör det inte mer.
Och med en modern motor skulle jag aldrig göra nått diesel-stunt.
Re: Hälla i diesel i oljan för att rensa. ?
Postat: ons 17 apr 2013, 14:34
av Jonas_latt
Det är väl inte direkt för smorning. Utan mer för att rensa.
Så hur länge hade du bilen igång på ren diesel?
Re: Hälla i diesel i oljan för att rensa. ?
Postat: ons 17 apr 2013, 14:44
av volvobaggen
Körde motorn på tomgång i ungefär 2-4 minuter tror jag. Men kom i håg at det här var en golf 2 motor, inte en volvo/audi alumotor.
Re: Hälla i diesel i oljan för att rensa. ?
Postat: ons 17 apr 2013, 14:48
av Alfredo
Här brukar de använda Forte, tomgång med detta sirka 20 minuter.
Re: Hälla i diesel i oljan för att rensa. ?
Postat: fre 19 apr 2013, 21:07
av *pettson*
Att hälla diesel i motorn har aldrig varit en bra ide. Inte ens på den tiden då man hade motorer utan oljefilter. Det var då man tvättade motorerna vid oljebytet.
Mej veterligen kör vi inte med gjutlager i bly och vitmetall längre, men det kanske någon här har en konverterad motor som har?
Det var sällsynt på 60talet..
Men visst fanns det dom som gjorde såna dumheter på 70 80 tal med. Men effektuttaget och toleranser då jämfört med nu är inte jämförbart. Den feta dieseln finns inte kvar, idag är den extremt torr och är inte i närheten av samma produkt.
Det gör att ett fel nu plötsligt blir ännu värre.
Nu framgår det ju inte om du kör 2liters 16 ventilare. Men har du inte det så kan du byta olja och skölja tills du blir pensionär för att få bort ticket.
Lösningen är istället att justera ventilerna då det inte är hydraliska tryckare på dom andra motortyperna än 2liters 16v.
Re: Hälla i diesel i oljan för att rensa. ?
Postat: fre 19 apr 2013, 21:28
av Vojje
eller så byter man helt enkelt bort den utslitna kamaxeln mot en bättre

-)
Re: Hälla i diesel i oljan för att rensa. ?
Postat: lör 20 apr 2013, 08:11
av *pettson*
Vojje skrev:eller så byter man helt enkelt bort den utslitna kamaxeln mot en bättre
-)
Ja tyvärr händer ju bägge varianterna på dessa bilar. Men man hoppas att bilägaren har koll på spån i motoroljan.