Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

tänkte ställa en fråga rent allmänt om felsökning på bilverkstad.

Jag har en bil där det inte gick att vrida om nyckeln, och rattlåset var i.
jag ringde runt till verkstäder och man trodde det var tändningslåset men man måste felsöka för att att vara säker!
ok, bilen lämnades in och man felsökte och kom fram till att det "troligtvis" var rattlåset som måste bytas! ok sa jag och dom bytte!
när detta var gjort fungrade det inte ändå, då trodde man det var nycklarna som blivit avkodade, 2500 för en ny nyckel, men men det fungerade inte ändå och då var det bara tändningslåset kvar.
Man bytte tändningslåset och sedan fungerade den och även mina gamla nycklar.

Detta resulterar i att man bytt saker som varit ok och medfört ca 5000 i extra kostnader för mig. ska man acceptera detta.
hade man haft ett tändningslås liggande på verkstaden så kunde man testat, men det blir för dyrt sa verkstaden och jag förklarade att det är dyrt för kunden att felsöka på detta sätt!

Kom gärna med tips och råd och om man kan vända sig till någon om detta
Du ska ju inte behöva betala för de byter saker det ej är fel på. De kan ta hem ett lås och returnera om det inte är det felet. Svårare än så är det inte. Beställer jag en del på tex bilia och ej hämtar ut så returnerar de. Så sa de senast till mig jag var där.
Bara för nycklarna blir ev avkodade så går de fortfarande vrida runt i tändningslåset. Bara det att bilen startar inte....

Jag hade aldrig accepterat betala de ska testa sig fram för hitta felet....
Jobbigt med verkstäder som tror sig vara allvetande, reservdelar som inte funkar, sen att det tar flera månader att utreda reservdelars garantier.
Kolla med Allmäna reklammationsnämden om inte verkstan är intreserad till rättelse.
Alfredo skrev:Kolla med Allmäna reklammationsnämden om inte verkstan är intreserad till rättelse.

Japp, det är dit du ska vända dig. Har själv varit i kontakt med dom för några år sedan ang. 945an och en verkstad som inte gjorde det dom skulle på rätt sätt.

Har du betalat något ännu? För har du det kan det tyvärr bli värre då det räknas som ett godkännande av jobbet från din sida.
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]