Överhettad skoda felicia -96
Postat: sön 07 apr 2013, 09:49
Hej! Hjälpte en vän att byta termostat igår, då bilens kylvatten-mätare har betett sig lite skumt efter att ha stått länge utomhus under vintern.
Nu när den är bytt framträder symptomen lite tydligare, efter varnkörning börjar mätaren klättra lite sakta uppåt från mitten, men bara vid stillastående.
När mätaren visar ca 110 grader (halvvägs mellan drifttemp och rött) går kylarfläkten fortfarande inte igång. Den går dock igång när jag tar ur kontakten till termogivaren på kylaren och byglar den.
Kylaren och slangarna blir ordentligt varma, så jag tänkte byta termogivaren på kylaren idag då jag inte har tillgång till diagram på den avseende förhållandet mellan temperatur och motstånd. Förutsatt att det är en motståndsgivare?
Slangarna förblir mjuka när bilen är varm, olja och vatten ser bra ut.
Tänker jag rätt tycker ni?
All input välkomnas!
Nu när den är bytt framträder symptomen lite tydligare, efter varnkörning börjar mätaren klättra lite sakta uppåt från mitten, men bara vid stillastående.
När mätaren visar ca 110 grader (halvvägs mellan drifttemp och rött) går kylarfläkten fortfarande inte igång. Den går dock igång när jag tar ur kontakten till termogivaren på kylaren och byglar den.
Kylaren och slangarna blir ordentligt varma, så jag tänkte byta termogivaren på kylaren idag då jag inte har tillgång till diagram på den avseende förhållandet mellan temperatur och motstånd. Förutsatt att det är en motståndsgivare?
Slangarna förblir mjuka när bilen är varm, olja och vatten ser bra ut.
Tänker jag rätt tycker ni?
All input välkomnas!