Backa in på parkeringsplatser för att spara bränsle
Postat: lör 06 apr 2013, 20:23
Jag har läst på lite ställen om just det här och det verkar också som att körskolorna nu lär ut det i sin ecodriving.
Jag gör så ibland på stormarknader och sånt, då jag vet att jag inte kommer att komma med en fullastad vagn som jag vill lasta ur i bakluckan..
Min fundering är just hur pass mycket (lite?) bränsle det här sparar.
Det finns en diskussion på flashback angående det här med massor av åsikter och gissande människor som kallar varandra idioter och diverse könsord.
Här brukar vi inte spåra ur så och det brukar finnas kunnigt folk här som har koll på just det här med motorer, verkningsgrad och bränsleåtgång.
Lite förutsättningar.
Vi tänker att det är 0-gradigt ute.
När man kommer till parkeringen kör man fram och lägger i backen och backar in. I det här fallet tar man alltså både den extra starten/accelerationen och back-momentet med varm motor.
När man sen kommer till parkeringen och kör iväg slipper man dels backa (som väl har en högre förbrukning rent allmänt?) och så slipper man även att stanna och lägga i 1:an med kall motor, utan kan direkt rulla iväg.
Gör man tvärtom så blir backningsmomentet och stopp/start vid låg motortemperatur och drar då mer.
Det jag själv märkt är att när jag backar in och sen kan köra rakt fram när jag ska iväg så blir min första förbrukningsstapel på den första kilometern märkbart mindre. Däremot är det svårt att se någon skillnad på den sista kilometern när jag kommer till parkeringen och hur stor inverkan backningen har på sista kilometern då den inte "slagit över" när jag väl stänger av bilen.
Hjälp mig reda ut det här, hur effektivt kan det vara. Att det spar bränsle behöver vi inte diskutera, det känns som självklart. Frågan är bara hur mycket, om vi nu kan räkna ut det.
Tillräckligt mycket och man kanske ska börja backa in i garaget, även om jag inte gillar att spruta ut avgaser in i garaget under backningen.
:)
Jag gör så ibland på stormarknader och sånt, då jag vet att jag inte kommer att komma med en fullastad vagn som jag vill lasta ur i bakluckan..
Min fundering är just hur pass mycket (lite?) bränsle det här sparar.
Det finns en diskussion på flashback angående det här med massor av åsikter och gissande människor som kallar varandra idioter och diverse könsord.
Här brukar vi inte spåra ur så och det brukar finnas kunnigt folk här som har koll på just det här med motorer, verkningsgrad och bränsleåtgång.
Lite förutsättningar.
Vi tänker att det är 0-gradigt ute.
När man kommer till parkeringen kör man fram och lägger i backen och backar in. I det här fallet tar man alltså både den extra starten/accelerationen och back-momentet med varm motor.
När man sen kommer till parkeringen och kör iväg slipper man dels backa (som väl har en högre förbrukning rent allmänt?) och så slipper man även att stanna och lägga i 1:an med kall motor, utan kan direkt rulla iväg.
Gör man tvärtom så blir backningsmomentet och stopp/start vid låg motortemperatur och drar då mer.
Det jag själv märkt är att när jag backar in och sen kan köra rakt fram när jag ska iväg så blir min första förbrukningsstapel på den första kilometern märkbart mindre. Däremot är det svårt att se någon skillnad på den sista kilometern när jag kommer till parkeringen och hur stor inverkan backningen har på sista kilometern då den inte "slagit över" när jag väl stänger av bilen.
Hjälp mig reda ut det här, hur effektivt kan det vara. Att det spar bränsle behöver vi inte diskutera, det känns som självklart. Frågan är bara hur mycket, om vi nu kan räkna ut det.
Tillräckligt mycket och man kanske ska börja backa in i garaget, även om jag inte gillar att spruta ut avgaser in i garaget under backningen.
:)