Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av bengtg
#743581
Jag tankade min V70 med Statoils nya diesel "miles" för första gången för ett par veckor sen. Efter några km började motorn hacka och stanna men gick att starta igen men till slut stannade den för gott och fick bogseras hem. Felet visade sig bero på ett igenslammat bränslefilter. Jag kontaktade Statoil som naturligtvis förnekade möjligheten att deras diesel var orsaken till detta men tidssambandet är ju bestickande. Jag misstänker att deras bränsle kan ha orsakat att gamla avlagringar släppt från tanken och slammat igen filtret.
Jag har frågat Statoil vad det är för tillsatser som dom blandat i den nya miles-dieseln men dom påstår att det är ett additiv som ska hålla motor och spridarmunstyckena extra rena men vägrar uppge vari denna tillsats består. Jag misstänker att om den ska rena motorn och bränslesystemet kanske den renar tanken också vilket kan få förödande effekter på en gammal bil som min som gått över 30000 mil.
Har någon annan råkat ut för samma problem med den nya Statoil-dieseln?
#743613
Dom säger på sin sida att det innehåller biodiesel och ett additiv. Men det framgår ingenstans vad detta additiv är för något. Inte ens i säkerhetsdatabladet. Kolla det: http://www.statoil.se/sv_SE/pg133407246 ... iesel.html

Även om det är något mystiskt som heter något på kemispråk så kunde dom ju säga det. Då har ju en vanlig medelbilistsvensson möjlighet att söka uppgifter på det. Men det går inte nu.
Det är en larvig video också, men den kan man vara utan.
Användarvisningsbild
av joel80
#743633
Det mest informativa angående "miles"-dieseln jag hittat är det här PDF-dokumentet. Där står det vilka komponenter som additivet innehåller.
Detergenter, Cetantal, korrosionsskydd och Skudämpare. Sen står det lite om vad det är för något.
Inga kemiska förklaringar.. men mer än vad jag hittat på hemsidan i allafall.

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... GE&cad=rja
av *pettson*
#743667
Fartdåre skrev:"Besparing på UPP till 2%..."
Oj..! Kör man 3000 mil/år kan man köra upp till fem mil längre i månaden... Fantastiskt!
Undrar om det ens är praktiskt märkbart?
Den interna skillnaden mellan två identiska fordon i övrigt är upp till 5%. Mätnogrannheten när man gör ett bränsletest ligger runt 2-3%.
Summa summarum: Ännu ett sätt att blåsa folk. Lite som adrenalin för din motor.
Något ett annat bolag fick sluta sända, säga och annonsera om. Dom fick dessutom böta rejält.
Idag finns den soppan kvar trots det, lika dyr, lika meningslös, men den fyller ett hål i folks hjärta, dom TROR det gör underverk, liksom bränslepiller, magneter och att ha rätt skor när man tankar.
#743773
Är inte miles bara ett nytt sötare namn på deras "europadiesel+"? Vanlig sketen eudiesel med lite RME i med andra ord. Jag har fått för mig att de bara vill sälja samma produkt med ett annat namn för att slippa dålig publicitet.

Ontopic så kommer du aldrig vinna en sån tvist. Du kan bara gissa även om du starkt misstänker, det går aldrig att bevisa till 100% och de har råd med fler jurister än du så dina gissningar kommer de kasta i soptunnan och skicka en fet check på rättegångskostnader om det skulle dras längre. Tyvärr, det är nog bara att bita det sura äpplet :(
Användarvisningsbild
av joel80
#743783
Du kanske istället skulle hota med att gå till pressen och berätta vad som hände när du tankade "nya" dieseln.. De bör vara betydligt mer rädda för dålig publicitet än det rättsliga. :)
Användarvisningsbild
av Vojje
#743785
crumpets skrev:Tyvärr, det är nog bara att bita det sura äpplet :(
Eftersom yrkandet inte överstiger ett halvt prisbasbelopp kommer en stämning att behandlas som ett FT-mål (småmål).
Den förlorande parten riskerar som mest 450:- (ansökningsavgift) + en timmes juristkonsultation + ev. några andra absolut för målet nödvändiga kostnader. Kärande ska endast göra det sannolikt att dennes bil fått problem av drivmedlet. Svarande kommer troligtvis att få en del svårigheter att hävda motsatsen. Tänk på att tvisten är offentlig.

Nu ska vi se om jag har huvudet med mig den hä[…]

Service Renault Scenic 2003

Det låter som ett rätt kul projekt att[…]

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som[…]

Ni som har koll, hur är läget? Så[…]