Sida 1 av 2
Byta kylarvätska i en bil?
Postat: fre 08 mar 2013, 11:14
av umekille
Fick rådet att det rekomenderas man
byter och sköljer ur bilens kylsysten
då och då ...med max 2-år mellan
helst 1-ggr/år. då lämpligt innan sommaren.
Synpunkter?
Re: Byta kylarvätska i en bil?
Postat: fre 08 mar 2013, 11:26
av Rådlös
Ja, det där med två år handlar ju om glykolen. Den bör bytas efter två år, säger bil- och kemibranschen. Det är inte glykolen i sig som åldras utan korrosionsskyddet, någon form av silikat, Googla på detta så får du exakt namn, som anses förbrukat efter ca två år.
Nu kan väl dom flesta av oss bilägare intyga att det håller längre än bara två år, men dels vill väl biltillverkarna gardera sig "med både hängslen och livrem" mot att motorerna skulle korrodera sönder. Och kemiindustrin vill ju sälja mer av sina produkter. Så dom båda intressegrupperna har hittat en gemensam utgångspunkt i just två år.
Tillägg: En läsvärd länk.
http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html
Re: Byta kylarvätska i en bil?
Postat: fre 08 mar 2013, 13:44
av Vojje
Vart 4:e år är vedertaget. Smidigast är att byta 1/4 varje år, ca 2 liter, eftersom man då slipper problem med luftning.
Re: Byta kylarvätska i en bil?
Postat: fre 08 mar 2013, 18:31
av Lucif3r
Ja, jag brukar inte byta allt på en gång, utan brukar köra som vojje sa, ungefär 1/4del en gång om året typ. Hittils har jag aldrig haft några problem med det och aldrig behövt byta kylare eller stött på några andra problem.
Re: Byta kylarvätska i en bil?
Postat: fre 08 mar 2013, 19:23
av Rådlös
Det går säkert som Lucif3r säger, men själva kylaren torde vara det sista som korroderar. Motorblocket är mer känsligt oavsett om det är aluminium eller gjutjärn. Jag har sett aluminium återgå till sitt naturliga tillstånd, bauxitlera efter en säsong i en båtmotor.
Re: Byta kylarvätska i en bil?
Postat: fre 08 mar 2013, 20:02
av Lucif3r
Ja, nu har jag iofs bara haft vitblockare i knappt ett år, så min erfarenhet ligger mest hos rödblockare (B230).
Re: Byta kylarvätska i en bil?
Postat: fre 08 mar 2013, 22:25
av Vojje
Rådlös skrev:Jag har sett aluminium återgå till sitt naturliga tillstånd, bauxitlera efter en säsong i en båtmotor.
Nu är det väl inte Volvo Penta som diskuteras på dessa sidor, eller?
Gör nu som jag, Vojje alltså, och Lucif3r rekommenderar och lev lyckliga i alla dagar.
Re: Byta kylarvätska i en bil?
Postat: lör 09 mar 2013, 13:00
av Rådlös
Nej. det handlar inte om Volvo Penta (även m det är samma motor i grunden) Jag ville bara ge ett exempel på hur det går om man inte har ett fungerande korrosionsskydd.
Re: Byta kylarvätska i en bil?
Postat: sön 10 mar 2013, 00:08
av Vojje
Rådlös skrev:Motorblocket är mer känsligt oavsett om det är aluminium eller gjutjärn.
and what about cast iron?
Re: Byta kylarvätska i en bil?
Postat: sön 10 mar 2013, 02:40
av Nexus
Har bytt all kylarvätska på v70in och 740in utan minsta problem med luftning.Bara tappa ur /ev spola rent systemet och fylla på ....