Sida 1 av 2

Volvos reklamspråk

Postat: fre 15 feb 2013, 12:29
av Rådlös
Jag fick just min månadsfaktura från Volvofinans med posten och det innehöll som vanligt en reklambroschyr. Mittuppslaget var en rubrik "Därför köpte vi en miljöbil".
Då är det fyra personer som berättar lite om varför dom har valt den bil dom gjorde. Samt lite om sig själva. För tre av bilarna står det tämligen tydligt i klartext vad dom har valt, t.ex Volvo V60 T4F. Där vet dom flesta av oss på detta forum att F står för Flexifuel. Även Volvo V70 Bi-Fuel är känd som en gasbil. Och Volvo V60 Plug-in Hybrid talar för sig själv. Förklaringar till beteckningarna står också i texten. Men på den fjärde står det Volvo V40 94 gram!
Det står ingenstans i texten att det är en dieselbil. Det fick jag leta fram genom Volvocars på nätet. Alltså dom tre kända har namn eller beteckningar som beskriver vad det är för bil och bränsletyp, men inte den fjärde. Har det slagit igenom så kraftigt att diesel är inte något miljöbränsle så att Volvos reklamavdelning formulerar sig därefter?
Man nämner alltså inte ordet diesel. Har diesel blivit ett "fult ord"?

Till dom som ännu inte har antagit det, så hör jag till dom som anser att ett fossilbränsle som diesel aldrig kan vara miljövänligt.

Re: Volvos reklamspråk

Postat: fre 15 feb 2013, 12:33
av MartinS
Du har nog helt rätt i dina antaganden om jag skulle gissa.

Har inte diesel alltid varit ett fult ord? :)

/Martin

Re: Volvos reklamspråk

Postat: fre 15 feb 2013, 15:08
av Sharkbait
Rådlös skrev:Jag fick just min månadsfaktura från Volvofinans med posten och det innehöll som vanligt en reklambroschyr. Mittuppslaget var en rubrik "Därför köpte vi en miljöbil".
Då är det fyra personer som berättar lite om varför dom har valt den bil dom gjorde. Samt lite om sig själva. För tre av bilarna står det tämligen tydligt i klartext vad dom har valt, t.ex Volvo V60 T4F. Där vet dom flesta av oss på detta forum att F står för Flexifuel. Även Volvo V70 Bi-Fuel är känd som en gasbil. Och Volvo V60 Plug-in Hybrid talar för sig själv. Förklaringar till beteckningarna står också i texten. Men på den fjärde står det Volvo V40 94 gram!
Det står ingenstans i texten att det är en dieselbil. Det fick jag leta fram genom Volvocars på nätet. Alltså dom tre kända har namn eller beteckningar som beskriver vad det är för bil och bränsletyp, men inte den fjärde. Har det slagit igenom så kraftigt att diesel är inte något miljöbränsle så att Volvos reklamavdelning formulerar sig därefter?
Man nämner alltså inte ordet diesel. Har diesel blivit ett "fult ord"?

Till dom som ännu inte har antagit det, så hör jag till dom som anser att ett fossilbränsle som diesel aldrig kan vara miljövänligt.


Är bensin miljövänligt eller skall inte bensin också bort så som diesel?!!?



Volvo V60 T4F etanol OCH bensin
Återigen så klöser biltillverkarna fast vid T4F och inte en renodlad 4F motor. Ingen som tvingar någon att tanka etanol. Upp till ägaren.

Volvo V70 Bi-Fuel gas OCH bensin
Gasstationerna är verkligen inte utbrett över Sverige så man kan åka enbart på gas. Återigen tillbaka till bensinen.

Volvo V60 Plug-in Hybrid batteri OCH diesel
Hur långt är den verkliga räckvidden med enbart batteri innan man måste börjar köra på diesel?


Har Volvo någon miljöbil eller är man knappt halvvägs?

Re: Volvos reklamspråk

Postat: fre 15 feb 2013, 16:32
av Rådlös
Jag håller med dig i din fråga om Volvo verkligen har någon miljöbil. Dessvärre är väl läget ungefär detsamma från alla tillverkare. Visst finns det renodlade elbilar m.m. Men hur långt kan man köra med dom och var kan man ladda dom? Det är förmodligen bara en liten minoritet av Sveriges 4 miljoner personbilar som har ett "eget" eluttag på en egen parkeringsplats.
Fordonsgas är ju alltid till minst hälften uppblandad med fossil naturgas. Och där är ju också räckvidden och tillgängligheten diskutabel.
Bensin är helt fossil, men frånsett CO2, så gör ju katalysatorn ett bra jobb. Omkring 90% av dom flesta skadliga ämnen (förutom CO2) är oskadliggjorda.
Återstår etanol. E100 är naturligtvis det ideala, men några sådana bilar finns ju inte att köpa. SAAB hade en prototyp, men dom fick ju aldrig chansen att visa vad den gick för. Trimfirman BSR har modifierat en SAAB diesel att köras på buss- och lastblisbränslet ED95, men det är endast en bil och den är 3 - 4 år gammal i det här laget. Något mer tycks det inte bli för närvarande.
Själv kör jag enbart på E85 sedan snart tre år. Dessförinnan blandtankade jag ca 30% etanol i mer än fem år. (En annan bil) Man ser och hör ofta argumentet att vederbörande "vill inte tanka hela tiden, eftersom en FFV drar så mycket". Jag ser inget besvär i det. Nu kör jag inte Ystad - Haparanda non stopp. Men dom långresor jag gör klarar jag på en tank utan vidare. Och om man tänker efter, det finns ju faktiskt vardagsbilar som drar 1,18 L/mil eller mer i bensin. Och det finns över 1800 tankställen för E85 i Sverige. Man kan komma rätt långt på det. Hela USA (bilismens hemland) har bara något mer än 2000 E85-stationer.

Re: Volvos reklamspråk

Postat: fre 15 feb 2013, 17:25
av Sharkbait
Rådlös skrev:Jag håller med dig i din fråga om Volvo verkligen har någon miljöbil. Dessvärre är väl läget ungefär detsamma från alla tillverkare.
Enkelt att sparka på Volvo när detta är ett Volvo forum men visst gäller detta alla biltillverkare helt klart. Inget som endast gäller för Volvo.

Visst finns det renodlade elbilar m.m. Men hur långt kan man köra med dom och var kan man ladda dom? Det är förmodligen bara en liten minoritet av Sveriges 4 miljoner personbilar som har ett "eget" eluttag på en egen parkeringsplats.
Detta är inte så konstigt. Biltillverkarna satsar inte på tex elbilar hårt nog pga många anledningar. Det största anledningen är väl att biltillverkarna går i hand i hand med oljebolagen. Så länge oljan utvinns så kommer det finnas STORA pengar att hämta ut därifrån.
Vad gör den svenska staten? Inte mycket. Förutom att köpa upp kolverk i EU. Rimmar väldigt bra när man skall ta avstånd från sådana vidriga sätt att framställa el och att vi skall köpa dyra elbilar så går på "ren" el...
Varför tar inte svenska staten fram subventioner på elbilar? Köp elbil så slipper man momsen. Varför inte ta fram tex momsfria bilar som drivs på E100? Fast att det inte finns idag så styr staten konsumenterna till "rätt" drivmedel.

Från mitt tidigare inlägg så glömde jag att nämna att Volvo V60 Plug-in Hybrid är den första och därmed väldigt dyr bil ännu. Första typen av bil för Volvo innebär kort räckvidd med enbart batteri.

Och om man tänker efter, det finns ju faktiskt vardagsbilar som drar 1,18 L/mil eller mer i bensin. Och det finns över 1800 tankställen för E85 i Sverige. Man kan komma rätt långt på det. Hela USA (bilismens hemland) har bara något mer än 2000 E85-stationer.
Det finns Volvo E85 bilar som är törstiga. Sedan kan inte heller Volvo erbjuda E85 till alla deras bilar.


Nej, Volvo har långt kvar tills dem kan säga att dem har miljöbilar.

Re: Volvos reklamspråk

Postat: fre 15 feb 2013, 17:36
av Funk
Från mitt tidigare inlägg så glömde jag att nämna att Volvo V60 Plug-in Hybrid är den första och därmed väldigt dyr bil ännu. Första typen av bil för Volvo innebär kort räckvidd med enbart batteri.
Som trots sin korta driftssträcka på batteri, klarar av att transportera majoriteten av mänskligheten under dess dagliga pendling....och sedan gör att man inte behöver ett transportmedel till för längre resor.
Och priset, ja det är mycket pengar, men inte så jättedyrt i relation till en V60 D5 AWD med motsvarande utrustning trots allt.
Nej, Volvo har långt kvar tills dem kan säga att dem har miljöbilar.
Det beror väl på definitionen, det som i dagligt tal refereras till som just miljöbilar har Volvo ganska många av, och det blir fler...
Sedan att bilen per definition inte är miljövänlig, inte ens med el som drivmedel, är väl en annan sak.

/Thomas

Re: Volvos reklamspråk

Postat: fre 15 feb 2013, 17:58
av Lucif3r
Största problemet, i dags läge, med elbilar, är ju kostnaden och tiden att "tanka". Fylla en tank med bensin tar några minuter, ladda en elbil tar flera timmar. Laddar man den sen hemma, via vanlig 230v, så tar det dagar att ladda upp den, plus att elräkningen kommer vara på fantasisummor.

Det är inte bara biltillverkarna som behöver se över det där med elbilar, utan även elbolagen och allt därikring.

Re: Volvos reklamspråk

Postat: fre 15 feb 2013, 18:18
av Sharkbait
Lucif3r skrev:Största problemet, i dags läge, med elbilar, är ju kostnaden och tiden att "tanka". Fylla en tank med bensin tar några minuter, ladda en elbil tar flera timmar. Laddar man den sen hemma, via vanlig 230v, så tar det dagar att ladda upp den, plus att elräkningen kommer vara på fantasisummor.

Det är inte bara biltillverkarna som behöver se över det där med elbilar, utan även elbolagen och allt därikring.

1, Dagar att ladda upp?
2, Elräkning på fantasisummor?

Överdriv inte nu va !


1, Beror på vilken kräm du har tillgång till!
6A 7,5 timmar, 10A 4,5 timmar och 16A 3,5 timmar för att tanka upp V60n.

2, Vad det kommer att kostar per tankning beror på storlek på batteriet och vad elen kostar. Sedan hur många mil/laddning.
Så ta dagens kwh priset för el, storlek på batteriet och hur många mil/laddning. Då får du fram att det inte bli fantasisummor per mil vs bensin/diesel/etanol per mil.

Re: Volvos reklamspråk

Postat: fre 15 feb 2013, 18:41
av Lucif3r
Hur långt kommer en V60 på en laddning då? Blandad körning, motsvarande 1l/mil V70 T5.

Re: Volvos reklamspråk

Postat: fre 15 feb 2013, 18:48
av Sharkbait
Lucif3r skrev:Hur långt kommer en V60 på en laddning då? Blandad körning, motsvarande 1l/mil V70 T5.

Saxat från V60 Hybrid tråden.
Rohmel skrev:Lite rapportering från en :D Hybrid ägare. Tankade el tidigare idag från tomt batteri. Tid till fullt tog ca 4 h (Har 16 A). Kostnaden blev nästan 10 KWH, alltså ca 10 kr. Efter kört en liten rundtur igen, mest på el denna gång är jag nu nere på en förbrukning på 0,17l. :D

Enligt volvo har den en räckvidd på 5 mil. 10 kr för en laddning.

Vill du att jag räknar ut mil kostnaden åt dig eller kan du göra det själv.