Sida 1 av 1
Det där med att hitta insugsläckor med startgas
Postat: tor 14 feb 2013, 20:25
av NilsO
Ett tips som ofta ges när man misstänker att en bensinmotor drar tjuvluft är att använda startgas för att hitta läckan. Men fungerar det något vidare i praktiken? Gör man så på verkstad?
Jag kan förstå att det är användbart om man verkligen tror sig ha hittat en läcka och vill försäkra sig om att det faktiskt är där det dras in luft. Men att duscha lite planlöst över motorn som det ibland beskrivs här (nu överdriver jag lite) verkar mer farligt än meningsfullt.
Eller är det bara jag som inte provat...
Re: Det där med att hitta insugsläckor med startgas
Postat: tor 14 feb 2013, 22:17
av Nexus
Man får ju spruta med förstånd... ja det fungerar i praktiken om det är en läcka
Re: Det där med att hitta insugsläckor med startgas
Postat: tor 14 feb 2013, 22:31
av *pettson*
Man ska aldrig spruta startgas planlöst. Man ska aldrig felsöka planlöst heller. Det är nästan aldrig *bara* att finna ett fel. Det betyder att man ska sätta sej in i när, var och hur samt följderna av det.
På verkstäderna används det ganska flitigt då det är enklare än att använda rökmaskinen för att hitta läckor man tror finns.
Re: Det där med att hitta insugsläckor med startgas
Postat: fre 15 feb 2013, 08:08
av Lucif3r
Startgas funkar fint. Men som sagt så är det ju inte bara att spruta över hela motorn, utan man får ju vara lite nogrann med vart man sprutar.
Startgas är ju ändå brandfarligt, så dränka ett hett grenrör är väl kanske inte det bästa t ex. Men runt ett insug och vakuumslangar osv så fungerar det kanon.
Re: Det där med att hitta insugsläckor med startgas
Postat: fre 15 feb 2013, 09:44
av Magnus308
NilsO skrev:Ett tips som ofta ges när man misstänker att en bensinmotor drar tjuvluft är att använda startgas för att hitta läckan. Men fungerar det något vidare i praktiken? Gör man så på verkstad?
Jag kan förstå att det är användbart om man verkligen tror sig ha hittat en läcka och vill försäkra sig om att det faktiskt är där det dras in luft. Men att duscha lite planlöst över motorn som det ibland beskrivs här (nu överdriver jag lite) verkar mer farligt än meningsfullt.
Eller är det bara jag som inte provat...
Kan man inte felsöka på ett vettigare sätt än att spraya planlöst är ju frågan om man överhuvudtaget ska skruva med bilen.
Vet man hur luftsystemet fungerar så behövs det inte sprayas mycket innan man hittat läckan.
Startgas är väldigt bra till detta.