Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av TurboSpinn
#720760
Hej.

Allt började med att min Ford Focus TDCi -08 ej ville starta när jag stod i 5 minuter med radion på. Jag tillkallar starthjälp och tänker "snart är det dax för nytt batteri".

Tiden går och allt flyter på bra.

När bilen stått nästan en vecka i 5-10 minus grader så skulle jag ut och åka. Bilen starade fint men jag kom inte långt innan instrumentpanelen "ballade ur". Alla mätarna gick upp i max, och sedan tillbaka. Sedan blev dom normala. Då varnade bilen för att servon var ur funktion. Jag körde in till kanten för att starta om bilen och se om problemet löste sig, men bilen vägrade starta igen. Jag fick starthjälp igen och körde ca. 5 minuter till min destination.

Efter 3 timmar i kylan startade bilen som ingenting (!). Jag gick ut och körde i 4 mil för att ladda upp batteriet.

Dagen efter kör jag till jobbet. När jag sätter på värmen i framrutan så börjar ABS och antisladd lamporna lysa. När jag stänger av värmen i framrutan slocknar ABS och antisladd.

Nu anar jag ugglor i mossen. Jag mäter upp laddningen vid batteriet som visar 13 volt vid 1500-2000 varv. Och 12.2 volt utan motorn igång.
Jag åker till Biltema och köper ett batteri med hela 4 års garanti (super!). När jag väl fått allt på plats startar jag bilen och den laddar 14 volt vid 2000 varv, men laddar 11-12 volt vid tomgång. :?:

Fenomenet med värmen i framrutan försvann nu i alla fall. Men jag är orolig att generatorn är kass. Jag vet att Ford använder Smart Charger men jag vet inte riktigt hur systemet fungerar. Är det fullt normalt att generatorn ger 11-12 volt på tomgång om batteriet inte behöver mer?

Nu hoppas jag bara alla symtomen försvinner. Men jag är som sagt trots allt lite orolig för generatorn. :(
av kvillebäck
#720965
Jag har haft liknande fel på en Ford av annan modell. Det visade sig att det var en "säkrinsdosa" bakom batteriet som spökade. Lådan var Svart och ca 8x8 cm stor. Laddkabeln från generatorn gick in på ena sidan men satt inte fast ordentligt.
Öppna lådan och kolla att sladdar och säkringar sitter som de skall. (Vill minnas att säkringarna var av modell C3 men kan ha fel där)
Kolla även att pluskabeln sitter fast på Generator och inte har något avbrott eller är sönderärgad.
Naturligtvis kan det vara något annat fel på din bil men jag fick inte heller någon varning om laddningdfel från generatorn som var canbus-övervakad


Lycka till!
av TurboSpinn
#720990
Tack så hemskt mycket för svaret.

Jag har samma symptom med det nya batteriet.

Det verkar som att generatorn laddar när motorn varvar mer än 1300 var och uppåt.

Nu börjar antisladd lampan och ABS lampan lysa på tomgång.

Jag mätte även upp det nya batteriet och det visade 11,46 volt.
av TurboSpinn
#721101
Jaahopp. Nu dog bilen totalt.

Verkar ju som den INTE laddar alls. MEN VARFÖR LYSER INTE LAMPAN FÖR BATTERIET? :-(O)

Ursäkta mig men jag fick ett frispel och var tvungen och gnälla av mig och söka tröst. :(
Användarvisningsbild
av Alfredo
#721120
TurboSpinn skrev:Jaahopp. Nu dog bilen totalt.

Verkar ju som den INTE laddar alls. MEN VARFÖR LYSER INTE LAMPAN FÖR BATTERIET? :-(O)

Ursäkta mig men jag fick ett frispel och var tvungen och gnälla av mig och söka tröst. :(
Kanske bara laddningsregulatorn, strömmen över batteriet ska vara drygt 14 volt med ett varv på 2000.
av TurboSpinn
#721343
Nu är bilen inlämnad på Bilia.

Han gissade på generatorn eftersom jag förklarade att den "tjöt" lite. Detta går på runt 8000 kr. :-O)

Tur att jag har en försäkring som har en självrisk på 3000 kr.

Tråkiga pengar men men. Hellre det än 8000 kr.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#721349
Kolla om det inte är så att du får rabatt för den gamla stommen om dom byter generator..

Sen skulle jag nog ringa ett varv till några olika verkstäder och fråga efter pris på generatorbyte, för att ha som referens. Inte helt ovanligt att det kan skilja mycket mellan olika firmor för samma jobb..
av TurboSpinn
#722462
Variosboy skrev:Kolla om det inte är så att du får rabatt för den gamla stommen om dom byter generator..

Sen skulle jag nog ringa ett varv till några olika verkstäder och fråga efter pris på generatorbyte, för att ha som referens. Inte helt ovanligt att det kan skilja mycket mellan olika firmor för samma jobb..
Vad menar du med rabatt? ??:-/

Nu tar ju försäkringen allt för 3000 kr och det är nog billigaste alternativet.
installera dragkrok

Du får fråga din lokala Volvohandlare.[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Just 1978 kom väl den nya tanken som krä[…]

Olika typer av växellådor

Nämen tack för hjälpen :) Då […]

AI haha, kan inte skilja på bilens olika bat[…]